Egyterűen nagyterűek

010_nyito

Hamarosan 25 éve annak, hogy megjelent az első Mazda egyterű, amelynek Európában a Mazda5 az utódja. Az évforduló kapcsán megérdemelnek egy összefoglalót a Mazda egyterűi, amelyben bemutatjuk az MPV, a Premacy és a Mazda5 különféle generációit.

Egészen az 1980-as évekig nyúlik vissza a Mazda családi egyterűinek sikertörténete. Európában és a tengerentúlon egyaránt ekkor jelentek meg az első ilyen típusok, s népszerűségük láttán a Mazda is kipróbálta magát az új kategóriában. Bár korábban is kínáltak a piacon látszatra hasonló felépítésű járműveket (házon belüli példa a Mazda E-sorozat személyszállító kivitele), azok valójában haszonjármű-alapú kisbuszoknak tekinthetők, szemben a személyautó gyökerű egyterűekkel. A Mazda ezt a trendet meglovagolva 1989-ben az MPV-t indította csatába. Egy teljesen új, önálló, nagy belterű típust terveztek az egyébként sem kicsi Mazda 929 limuzin alapjaira – elsősorban az amerikai vásárlók igényeinek figyelembevételével.

A tengerentúlon továbbra is a tágas, Európában elsősorban a praktikus egyterűekre mutatkozik egyre nagyobb kereslet
A tengerentúlon továbbra is a tágas, Európában elsősorban a praktikus egyterűekre mutatkozik egyre nagyobb kereslet

A tengerentúlon az 1980-as években is számított a méret, akkoriban is kedvelték odaát a tágas autókat, és nem számított, ha a karosszéria emiatt nagy. Aki a Mazda hazájában kívánt MPV-tulajdonossá válni, annak – a japán előírások értelmében sem éppen kompaktnak minősülő méretekből adódóan – a tekintélyes járulékos költségek miatt mélyen a zsebébe kellett nyúlnia. Igazi kuriózumnak tekinthető az eredeti Mazda MPV a hajtáslánc tekintetében. A japán belpiacon szinte minden létező típust kínálnak összkerékhajtással is, ám a leggyakrabban használt állandó összkerékhajtás helyett az első MPV-generáció kapcsolható négykerékhajtást kapott az USA-ban. A menet közben is kapcsolható rendszert ráadásul központi differenciálzárral fejelték meg, így az egyetlen, szélsőséges körülmények között is használható családi egyterűként kellette magát. Az pedig csupán hab volt a tortán, hogy az üzemanyag-ínséges 1970-es éveket már rég elfeledő Újvilágnak tervezett típus legalább 2,5 literes erőforrásokat kapott. A soros, négyhengeres belépőmotorok takarékosabbnak bizonyultak a konkurenciánál, ami korán lépéselőnyhöz juttatta a típust az Egyesült Államokban.

Az eredeti MPV három hagyományos oldalajtót kínált az utasáramlásra
Az eredeti MPV három hagyományos oldalajtót kínált az utasáramlásra

Kategóriájában az első MPV további újdonságaként említhető a rögzítőfék vezetőülés mellé helyezett karja, a konkurensek ugyanis jellemzően a bal lábbal működtetett, pedálos megoldást alkalmazták. Szintén érdekes, hogy 1996-ig csak az egyik oldalon rendelkezett hátsó ajtóval, ráadásul nem toló, hanem hagyományos kialakításúval. Ugyancsak ez az MPV egyetlen generációja, amely a tengerentúlon is kapott manuális sebességváltót. Persze nem tartott sokáig belátni a Mazdánál, hogy odaát teljesen felesleges erőltetni a hárompedálos megoldást, így 1991-től ott kizárólag automatikus váltóval kínálták az MPV-t. Óriási fegyverténynek számított a vetélytársakkal szemben az MPV nyolcüléses utastere, hiszen akkoriban is csak legfeljebb hétfős fedélzetet kínált a legtöbb egyterű.

A kétoldali tolóajtó csak az MPV második generációján jelent meg
A kétoldali tolóajtó csak az MPV második generációján jelent meg
Az időközben megváltozott elvárásoknak megfelelően az új MPV-nemzedékkel a gazdaságosabb elsőkerék-hajtásra váltottak
Az időközben megváltozott elvárásoknak megfelelően az új MPV-nemzedékkel a gazdaságosabb elsőkerék-hajtásra váltottak

Első generáció bemutatása után tíz évvel jelent meg a második MPV. A 2000-es évek nagy Mazda egyterűje 2,0-3,0 liter lökettérfogatú motorokat kapott, és elődjéhez hasonlóan az európai vásárlók a benzinesek mellett gázolajos erőforrást is választhattak. A típus a Mazda6 2002-es debütálásakor annak 2,3 literes benzinmotorját és kétliteres öngyulladós erőforrását is megkapta. A hátul immár kétoldali tolóajtón keresztül megközelíthető utastér a kor és a kategória elvárásait kielégítő valamennyi biztonsági és kényelmi felszerelést tartalmazta. Ennek megfelelően 2003-tól a tolóajtók motoros működtetése is megjelent az extralistán A következő évtől a Karakuri ülésrendszer színrelépésével a leghátsó üléssor padlóból kihajtogatását rugó segítette, és a középső sor két fotelje is új variációs lehetőségeket kínált. A típus életútja Európában és Észak-Amerikában 2006 végéig tartott.

A Premacy első generációjának egyes kivitelei ilyen vagány szélterelő-garnitúrát is kaptak
A Premacy első generációjának egyes kivitelei ilyen vagány szélterelő-garnitúrát is kaptak
Számos piacon a Premacy név nem tűnt el, sok helyen a Mazda5 generációit is így hívják
Számos piacon a Premacy név nem tűnt el, sok helyen a Mazda5 generációit is így hívják

Az MPV-nél kisebb, de szintén akár hét üléssel is elérhető típus, a Premacy ugyancsak 1999-ben érkezett. A jóval nagyobb és tágasabb MPV eladásainak védelme érdekében a Premacy számos piacon kizárólag ötüléses kivitelben létezett. E konfigurációban kellően nagy csomagtérrel büszkélkedhetett, azon túl, hogy vezethetősége is példamutatónak bizonyult a kompakt egyterűek között. Benzint égető 1,8 és 2,0 literes erőforrásai mellett ezt is kínálták kétliteres dízelmotorokkal. Kínában is készült Premacy, sőt, ott annyira megszerették, hogy egy alapos áttervezés után Haima Freema néven a mai napig gyártják. A Mazda a mozgássérültekre is gondolt, ezért 2000-ben a Premacy speciálisan nekik szánt változata is elkészült. Ez a kivitel aztán nem került sorozatgyártásba, és ugyanez mondható el az üzemanyagcellás-elektromos tanulmányról is. Az MPV kistestvére kapcsán említést kell tenni egy még kisebb testvérről. Felépítése alapján ugyanis a Mazda2 elődje, a Demio szintén afféle mini egyterűnek tekinthető – ám az egy másik történet.

A 2004-es MX Flexa tanulmányautó a Premacy és az MPV közös európai utódja, a Mazda5 előfutára
A 2004-es MX Flexa tanulmányautó a Premacy és az MPV közös európai utódja, a Mazda5 előfutára
Bemutatásakor a Mazda5 konkurencia nélkül állt: a kompakt egyterű kategóriában Európában egyik versenytárs sem kínált tolóajtókat
Bemutatásakor a Mazda5 konkurencia nélkül állt: a kompakt egyterű kategóriában Európában egyik versenytárs sem kínált tolóajtókat

Második generációjával 2005-ben jelent meg a Premacy, bár számos piacon – így Európában is – ez már Mazda5 néven ismert. Gyorsan jubileumot is hozott, hiszen 2006-ban elkészült a márka egymilliomodik kompakt egyterűje. Ezt a szép számot több különböző nevű elődjével együtt érte el, ám a Mazda5 esetében sokkal több történt egyszerű névváltoztatásnál. A Premacy közvetlen leszármazottjának ugyanis az MPV második generációja eltűnésével keletkezett űrt is be kellett töltenie a világ jelentős részén, beleértve Európát is. Ennek érdekében a Mazda5 az akkortájt hódító Zoom-Zoom vonulatnak megfelelő külsőbe csomagolva vitte tovább a Premacy erényeit új Karakuri üléshajtogatási rendszerrel kiegészítve. Az MPV-hez képest csomagterének maximális befogadóképessége alig változott, és – rövdidebb távokon – alkalmas akár hét személy szállítására is. A Mazda5 utasterét alapvetően hat személyesre tervezték, ennyi utasnak jut kényelmes hely. Az elődjénél sportosabb menetteljesítmények és a takarékos motorok mellett a Mazda5 típusfrissítése során a motoros tolóajtók, a navigációs rendszer, a CD-váltó és a Bluetooth telefon-kihangosító is bekerültek fegyvertárába.

A Mazda5 alapjaira épült hidrogén- és benzinüzemű hibrid is
A Mazda5 alapjaira épült hidrogén- és benzinüzemű hibrid is

A Mazda5 első generációja szolgált alapul egy különleges tanulmányhoz, a hidrogénnel is üzemelő Wankel-motoros hibrid Mazda egyterűhöz. Benzintartálya (25 l) mellé a Hydrogen RE Hybrid egy 150 literes hidrogéntartályt is kapott, amelyben 350 bar nyomáson több, mint 2,4 kilogramm hidrogént vitt magával. A fosszilis üzemanyaggal körülbelül 400 kilométert tehettek meg a tesztjárművek, míg a szinte teljesen tisztán elégő hidrogén 200 kilométerre bizonyult elegendőnek.

A Mazda5 2010 óta piacon lévő jelenlegi, második generációja Japánban Nissan emblémával, Lafesta néven is ismert
A Mazda5 2010 óta piacon lévő jelenlegi, második generációja Japánban Nissan emblémával, Lafesta néven is ismert

Öt évvel az első Mazda5 megjelenése után, 2010-ben mutatták be a ma is kapható második generációt. Ezzel már el is értünk a típus jelenkori történelméhez, így itt inkább az érdekességre koncentrálunk. A japán piacra például még ebből a családi egyterűből is készül nagy teljesítményű Mazdaspeed változat, így ott a száguldozásra vágyó apukák is megtalálják a számításukat.

Az első Mazda5 padlólemezére alapozták a 2008-ban debütált Biante egyterűt. A Premacy és az MPV közé pozicionált, fiatal családoknak szánt típust csak a távol-keleten forgalmazzák
Az első Mazda5 padlólemezére alapozták a 2008-ban debütált Biante egyterűt. A Premacy és az MPV közé pozicionált, fiatal családoknak szánt típust csak a távol-keleten forgalmazzák
Ázsia egyes részein az MPV ma is önálló típus, néhol Mazda8 névre hallgat
Ázsia egyes részein az MPV ma is önálló típus, néhol Mazda8 névre hallgat

Annak ellenére, hogy a Mazda5 a korábbi Premacy és a nagyobb MPV szerepét egyszerre vállalta magára a legtöbb piacon, létezik olyan szeglete a világnak, ahol bizony jelenleg is elérhető új, nagyobb Mazda egyterű. Ilyen például a Biante, illetve Japánban 2006 óta forgalmazzák az MPV harmadik generációját (kizárólag ott akár összkerékhajtással is), míg a szigetországon kívül a Fülöp-szigetekre, Thaiföldre és Dél-Koreába is eljut a típus. Mazda8 néven Hong Kongban, Indonéziában, Makaóban és Malajziában ismerik a legnagyobb Mazda egyterűt.