Téli tippek

CX-5snow_001

A Földgömb másik oldaláról, Ausztráliából érkezik tíz tipp a biztonságos hóban autózáshoz! Bár messzi tájról üzennek, érdemes megfogadni a tanácsokat!

Ausztráliáról a bokszoló kenguruk és a folyton illuminált állapotban, eukaliptuszt majszoló koalák ugranak be először, ráadásul ezek a benyomások nehezen egyeztethetők össze a havas táj látképével. Pedig a kontinensnyi országban is előfordulnak kemény telek, persze nem a legsűrűbben lakott óceánparti területeken. Ám, ahogy a most következő videó bizonyítja, egyáltalán nem ismeretlen számukra a hó. A jó tanácsok bemutatásához használt Mazda CX-5 rendszáma alapján Victoria államban forgattak, ahol magasan fekvő hegyvidéki tájakon élvezhetik a téli sportok örömeit a turisták

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Nézzük meg részletesen a videóban elhangzottakat:

1. Tetőcsomagtartó
Elsőre eltűnődtünk, hogy mire véljük a biztonság szempontjából. Talán bukókeretként jön jól boruláskor?  Természetesen nem ez a feladata. A téli sportok kedvelőinek viszont jó szolgálatot tesz sílécek, hódeszkák szállításához, szóval ez inkább egy kényelmi javaslat.

2. Hólánc
A második pontban tisztul a kép, a videó kimondottan a hegyvidéki autózást állítja középpontba, hiszen a hólánc is egy olyan kellék, ami a városokban nagy valószínűséggel mellőzhető télen. Ugyanakkor, ha a téli kikapcsolódáshoz havas hegyeken át vezet az út, érdemes az indulás előtt felpróbálni a hóláncot, hogy adott esetben könnyen menjen a felszerelése. Figyelni kell, hogy a hajtott kerékre szereljük a hóláncot, az összkerékhajtású autók esetében – mint amilyen a videóban szereplő CX-5 is – az első kerekekre kell felszerelni.

3. Hasznos felszerelések
Pakoljunk a csomagtartóba olyan holmikat, amelyek jól jöhetnek vészhelyzet esetén, vagy ha a hideg, hóval borított tájon kell vesztegelni. Takarót, kesztyűt, ásót, elemlámpát érdemes magunknál tartani.

Egy kis érdekesség a videó mellé: Sokakban felmerült már, hogy miért olyan furcsa az ausztrál akcentus. Gyakran hagynak el hangokat, mint például a t és az l betűket (Austraya), vagy épp s betűt ejtenek sz helyett (például a yes szóban). A válasz a következő kép alatt!

Egy kis érdekesség a videó mellé: Sokakban felmerült már, hogy miért olyan furcsa az ausztrál akcentus. Gyakran hagynak el hangokat, mint például a t és az l betűket (Austraya), vagy épp s betűt ejtenek sz helyett (például a yes szóban). A válasz a következő kép alatt!

4. Autó ellenőrzése
Ellenőrizzük a fagyálló hűtőfolyadékot, a szintén fagyálló ablakmosó folyadékot, a gumiabroncs futófelületét, nyomását és a fényszórók működését.

5. Tartsunk szünetet
Hóval borított tájon, téli időjárási körülmények között még nagyobb odafigyelést igényel a vezetés, így az gyorsabban fárasztja ki a kormánykerék mögött ülőt. Érdemes pihenőt tartani útközben, legyen szó akár csak egy néhány órás útról. Nem árt kinyújtóztatni a lábakat, és falatozva felfrissíteni az elmét.

6. Gázolajos jó tanács
Dízelmotoros járművekbe érdemes dermedésgátló adalékot tölteni, ha rendkívül hideg időjárásű terület a végcél. Itthon álunk ezt szinte minden üzemanyag-forgalmazó megteszi, így – 25 Celsius fokig nyugodtan elhagyható a dermedésgátló

7. Lassabban és egyenletesebben!
Télen a nedvesebbek utak, a felfagyások, illetve a hó miatt olyan kihívás előtt áll a vezető, amellyel az év korábbi szakaszában nem találkozik. A „lassan járj, tovább érsz” bölcsesség tehát hatványozottan igaz a téli hónapokban. Csúszós útfelületen kerülni kell a hirtelen irányváltásokat, a hirtelen fék vagy gázreakciókat, főleg a keskenyebb hegyi utakon. Még az összkerékhajtású járművet vezetőkre is igaz ez, csodára nem képes egyetlen rendszer se.

Az ausztrál akcentus annak köszönhető, hogy az első telepesek állandóan részegek voltak. És ez teljesen komoly, legalábbis ezt állítja a Victoria Egyetem egyik kutatójának tanulmánya :)

Az ausztrál akcentus annak köszönhető, hogy az első telepesek állandóan részegek voltak. És ez teljesen komoly, legalábbis ezt állítja a Victoria Egyetem egyik kutatójának tanulmánya 🙂

8. Biztonságos parkolás
A nagy hidegben több napra leállított autókon érdemes az ablaktörlőket felemelni, hogy ne fagyjanak rá a szélvédőre. Elinduláskor nem érdemes az ablaktörlőt használni a jég vagy jeges hó eltávolítására, mert a működés károsítja az ablaktörlő lapátokat. A kéziféket sem feltétlenül érdemes használni, ha a domborzati viszonyok engedik, elég sebességbe téve leparkolni az autót.

9. Hóeltakarítás
Indulás előtt az összes havat le kell söpörni az autóról, hogy később ne okozhasson problémát a kilátásban, illetve a többi közlekedőnek. A jeget pedig ne forró vízzel távolítsuk el a szélvédőről, elég a ventilátort maximális fokozatra állítva levegőt fújni a szélvédőre.

10. Bemelegítés
Szintén az indulás előtt, néhány percig hagyjuk melegedni az autót, miközben minden lecsekkolható a „fedélzeten”. Ilyenkor kitűnő szolgálatot tesz az ülésfűtés.

Balesetmentes közlekedést kívánunk a télre, illetve javasoljuk egy téli átvizsgálás megejtését a Mazda Centrum szervizeiben, a zordabb időjárás megérkezése vagy a nagyobb utazások előtt.

Comments are closed