Sok kicsi sokra megy

nyito

A közelmúltban, az itthon továbbra is nagyon sikeres Mazda6 is ráncfelvarrást kapott. A külső nem változott, de a fantasztikus formájú lemezek alatt sok fontos újdonság került az autóba.

Hogy az idő vasfoga mit rág manapság, azt nehéz kideríteni, de hogy nem a Mazda6-ot, az biztos. Az autó formája, műszaki megoldásai, SKYACTIV motorjai legalább annyi vevőt vonzanak, mint megjelenése pillanatában, most mégis eljött a ráncfelvarrás ideje. Lehet, hogy a Mazda be fog kerülni a rekordok könyvébe ezzel az átalakítással, mert kívül egyetlen dolog változott, a visszapillantóban levő irányjelző.

A cél inkább az volt, hogy a vezető egyszerűen sose akarjon kiszállni a Hatosból. Ezért a mérnökök tovább tökéletesítették a hajtásláncot és új járműdinamikai szabályzórendszert fejlesztettek ki, ami tovább fokozza a vezetési élményt. Erre a Mazdánál van is egy kifejezés, a Jinba-ittai, azaz egybeforrni, mint ló és lovasa. Most is olyan módosításokat találhatunk a listán, amik azt segítik, hogy a Hatos alkalmazkodjon a vezetőhöz és nem fordítva. Ebben döntő szerephez jut a minden ráncfelvarott Mazda6-ban megtalálható G-Vectoring Control (GVC) nevű rendszer, amiről már korábban írtunk, de most ismét összefoglaljuk működésének a lényegét.

01
A Machine szürke új szín a palettán, és várhatóan akkora sikere lesz, mint a Soul Red változatnak

A GVC – a világon elsőként – a kormánymozdulatokkal összhangban szabályozza a motor nyomatékát. A folyamat a vezető számára érzékelhetetlenül gyorsan megy végbe. Amint elfordul a kormányt, a GVC a motor gyújtását szabályozva lassító erőt generál. Ez az első kerekekre terheli át a tömeget, megnövelve azok tapadását, segítve az irányítást. Amikor a vezető ezt követően állandó íven halad tovább, a rendszer visszaállítja a motor gyorsító nyomatékát, ami ismét a hátsó kerekekre terheli vissza a tömeget. Ez stabilizálja a járművet, segít a kijelölt nyomvonalon tartani, miközben jelentős mértékben csökkenti a kormánykorrekciók szükségességét. A vezető mindebből csak annyit érez, hogy pihentetőbbé vált a vezetés, az utasok pedig annyit, hogy kényelmes autóban ülnek.

Új a kormány, a műszerfal grafikája és a head-up display kijelző, aminek a helyzete az ülés pozíciójával együtt menthető el
Új a kormány, a műszerfal grafikája és a head-up display kijelző, aminek a helyzete az ülés pozíciójával együtt menthető el

A ráncfelvarrott Mazda6 fedélzetén három új optikai és távmérő eszközök adataira támaszkodó, a vezetőt segítő újdonság mutatkozik be, amelyek együtt gazdagítják az i-ACTIVSENSE rendszert. A legfontosabb a vadonatúj előre tekintő kamera, amely több rendszert ruház fel az eddigieknél nagyobb tudással. A kamera és a hozzá tartozó program nem csupán 4-30 km/óráról 4-80 km/órára növelte az észlelési sebességtartományát, de a gyalogosok felismerésére is képes. Automatikusan működésbe hozza a fékeket, amint akadályt vagy személyt észlel az autó előtt. Emellett a teljes rendszer ultrahangos érzékelői segítségével hátramenetben is működik.

Az intelligens fékasszisztens ugyancsak szélesebb sebességtartományban, immár 15-160 km/óra között működik biztosan. Ez az előre néző kamerának köszönhető, amely a korábban is meglévő mikrohullámú radar képét teszi teljesebbé. Amikor veszélyes ütemben fogyó követési távolságot észlel, intenzív hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és előkészíti a fékeket az erőteljes lassításra, majd önállóan fékez, amennyiben a vezető nem reagál. Szintén újdonság a közlekedési táblákat felismerő rendszer, ehhez ugyancsak az új kamera beépítése kellett.

Nem kell a bánat könnyeit elmorzsolnunk a szemünk sarkában, hogy a külső változatlan, a Mazda6 mai szemmel is gyönyörű
Nem kell a bánat könnyeit elmorzsolnunk a szemünk sarkában, hogy a külső változatlan, a Mazda6 mai szemmel is gyönyörű

A 2017-es Mazda6 utasterében is akad néhány újdonság. Motorváltozattól függetlenül új zajelnyelő anyagokat építettek be, és vastagabb lett az első oldalajtók üvege. A 2,2 literes, SKYACTIV dízelmotorok dugattyúcsapszegeinek üreges részében elhelyezett csillapító anyagnak, valamint egy kis gyújtáseltolásnak köszönhetően lettek benzinmotorhoz hasonlóan csendesek. A kormánykeréken jobb elrendezést kaptak a gombok, hasonlóan a Mazda MX-5-ben megismerthez. Új a kormánykerék-fűtés, amely 30 perc után automatikusan kikapcsol. A mérnökök a monokróm head-up kijelzőt lecserélték egy színesre, aminek pozícióját az ülésbeállítás memóriájával együtt tárolja el a jármű. A vezető előtti műszerek közül a jobb szélén található multi-információs kijelző szintén átalakult, jobb a felbontása, könnyebben értelmezhetők akár egy pillantással is a szimbólumai. A középkonzolon elhelyezett forgótárcsás vezérlővel egyszerűen kezelhetők a 7 colos TFT érintőképernyőn megjelenő infotainment funkciók. Néhány díszítő elem is megváltozott. Ilyen a műszerfalon, az ajtón lévő kapcsolópanelen, a váltó környékén megjelenő fémhatású betét, és a kesztyűtartónál, a motoros ülésállítás kapcsolóinál, a hátsó könyöklőnél alkalmazott króm díszítés. A padlókonzol környékét pedig LED-es fényforrás világítja meg.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a Mazda6 aktuális ráncfelvarrása megérdemel egy csillagos ötöst. A külsőn nem változtattak ugyan a japán mérnökök, az utasteret viszont némileg finomították. Persze lehet hogy mindez csak ahhoz kellett, hogy az alapáron járó G-Vectoring Control rendszer bevezetésének méltó keretet adjanak.

A ráncfelvarrás egyetlen, kívülről is látható jele az új irányjelző a visszapillantó tükör házában
A ráncfelvarrás egyetlen, kívülről is látható jele az új irányjelző a visszapillantó tükör házában

One thought on “Sok kicsi sokra megy

Comments are closed.