Már mi magunk is többször foglalkoztunk vele, hogy vajon milyen formát ölt majd az MX-5 következő generációja. Azt már két éve tudjuk, hogy az Alfa Romeo is épít majd egy saját típust a következő generációs MX-5 padlólemezére, valamint azt is, hogy az olaszok saját motorral hajtják majd a Hiroshimában készülő roadsterüket. Az iparági pletykák alapján úgy látszott, az idei New York-i Autókiállításon megismerhetjük az új nemzedéket. Ám ehelyett mindössze a hajtáslánc modelljéről rántották le a leplet, így a generációváltásra még várnunk kell. Az ígéretek szerint az ND az eddigi legkompaktabb felépítésű lesz a típus történelmében. A motort közelebb helyezik az autó középpontjához, s még alacsonyabbra kerül a súlypontja. A cél, hogy a jelenleginél több mint egy mázsával könnyebb legyen az újdonság, ám egyúttal merevebb és biztonságosabb is legyen – ezzel magyarul a nagy szilárdságú acélok alkalmazását jelentik be.
Érdekes azonban elgondolkozni azon is, mit jelent egy ekkora tömegcsökkentés és a már említett kompakt felépítés együtt. Átlagos, 75 kg tömegű vezetővel a jelenlegi NC nemzedék „egynyolcas”, vászontetős példánya 1075, míg egy kétliteres, keménytetős kivitele 1173 kilogramm. Egy eleve ennyire patikamérleggel kimért típus esetében igenis reális a feltevés, hogy még a fejlett anyagok alkalmazásával is csak úgy lehet ekkora fogyókúrát elérni, ha valóban összenyomják a gépet. Még akkor sem lennék meglepődve, ha még a 2265 milliméteres tengelytávolságú NA-t is alulmúlná az új! A vezetővel együtt egy tonna alól induló saját tömegnek további előnye lenne, hogy nem kellene lóerőháborúba bocsátkozni az egyetlen picit is hasonló típussal, a szintén megfizethető áron hatalmas örömfaktort kínáló, 200 lóerős Toyota GT86-tal (és ikertestvéreivel, a Subrau BRZ-vel és a Scion FR-S-sel). Az MX-5-be építendő SKYACTIV motorról nem árultak el semmit (gondolták, azt nyilván látjuk, hogy a fenti erőforrás négyhengeres…), ám ezek szerint a jelenleg legjobb formájában „mindössze” 165 lóerőt teljesítő kétliteres benzinmotor is elég lehet, hiszen még nagyobb élményt nyújt majd a könnyebb testben. Sőt, az sem kizárt, hogy a közel harmadával nehezebb Mazda3 száz lóerős 1,5 literes egysége is utat talál az MX-5 orrába. Hiszen a legfontosabb mutató, a smile/mile, azaz az örömfaktor, így is könnyedén felülmúlhatja a jelenlegi generációét.
Forrás és további fotók: 5Min Cars