Óriási Jolly Joker

cx9_v_010_kiemelt

Akik ismerik, tudják, hogy a CX-9 igazi álomautó a kompromisszummentes utazásra vágyóknak! Azt viszont kevesek mondhatják el magukról, hogy valóban ismernék a márka zászlóshajóját, hiszen eddig a tengerentúli piac kiváltságaként létezett csupán ez a csodálatosan sokoldalú négykerekű. Ennek azonban hamarosan vége, ripsz-ropsz lehullanak a levelek, vagyis nem kell már sokat várni és hozzánk is megérkezik a CX-9. Éppen ezért itt az ideje bemutatni, mire is számíthatunk a Mazda év végére időzített újdonságától.

Egyetlen mondatban összefoglalva, igazi „békebeli”, hagyományos értékeket képviselő, luxus szabadidő-autó a CX-9, tekintélyes méretekkel és a kornak megfelelő kényelmi és műszaki arzenállal. Európa útjain aligha találkozhatunk nagyobb személyautóval, sőt még ott is elismerik nagyságát – és képességeit – ahol nem számít a mérete, hiszen nincsenek szűk, sikátoros óvárosok, csak hatalmas, széles utak. Igen, az Egyesült Államokban „full size” SUV-ként jegyzik, és ezzel a minősítéssel odaát is egyértelműen a legnagyobbak közé sorolják a CX-9-t.

cx9_v_020
Fekete vagy bézs színű bőrkárpittal érkezik majd az új CX-9

Persze nem véletlenül kedvelik a tengerentúlon a csúcs-Mazdát, hiszen a lelkiismeretes japán mérnökök mindent megtettek, hogy a tekintélyes méreteket és az erős motort előnyben részesítő amerikaiak igényeit is – sőt elsősorban az övékét – kielégítse a CX-9. A kellőképpen méretes és ennek megfelelően belül is tágas szabadidő-autó bizony tömegét tekintve ugyancsak vezeti a Mazda kínálatát, így a jókora karosszéria mozgatásához illő erőforrást választottak. A 3,7 literes motorban „természetesen” V-alakban sorakozik a hat henger és bennük benzin ég el, hiszen a tengerentúlon így szeretik, és – tegyük a szívünkre a kezünket – Európában is sokan vágynak erre. Nekik kedvez a Mazda a CX-9 áthajózásával, ők élvezhetik majd a 277 lóerős teljesítményt és a 367 newtonméteres forgatónyomatékot. No meg a hatalmas, kényeztető utasteret, ahol akár heten is utazhatnak, vagy öten jó sok csomagot vihetnek magukkal. A kényelemre egészen biztosan nem lesz panasz, ezért már indulás előtt érdemes alaposan megválogatni, kivel utazunk együtt, mert aki egyszer bejutott a CX-9-be, az jó eséllyel ki sem akar szállni belőle. Erről egyebek mellett az – alapáron járó – extrák szinte végeláthatatlan sora gondoskodik.

cx9_v_030
Egyterűnek és szabadidő-autónak egyaránt kiváló az MPV első generációja

Nagy test, hét üléshely, V6-os motor, összkerékhajtás. Ismerős valahonnan? Bizony, első – ugyancsak elsősorban Amerikának fejlesztett – egyterűjét is kínálta a Mazda ilyen tartalommal, amely hamar népszerűvé vált a tengerentúlon. Az MPV következő nemzedéke viszont az időközben megjelent többi egyterű felépítését követte, s nem kínált összkerékhajtást, így űr keletkezett a „V6 4WD” eltűnésével. A vásárlók azonban nem felejtenek, és tudják, mi kell nekik, ezért fogadták lelkesen a Mazda hiánypótló típusát. Hamar felismerték, hogy a CX-9 tulajdonképpen az első, szögletes MPV 21. századi köntösben újjászületett utódja. Nem véletlenül kedvelték azt is oly nagyon az Egyesült Államokban az 1990-es években, hiszen mindazt tudta, amit a CX-9. Az akkor még csak 4,5 méter körüli, de szögletes karosszériában kialakított, tekintélyes méretű utasterében utazók számára az összkerékhajtás és egy jókora V6-os motor párosa biztosította a kényelmes, kompromisszummentes helyváltoztatást.

cx9_v_040
A hatalmas utastér tágasságérzetét tovább fokozza az alapáras napfénytető

A CX-9 tehát nem afféle 5+2 üléses kompakt szabadidő-autó, hanem egy több mint ötméteres karosszériába épített guruló nappali. Szolgáltatásain túl már csak az Európába érkező alacsony darabszám miatt is egyedi és különleges. Ennek megfelelően kevés vetélytársa akad, hiszen hétszemélyes személyautóból sincs sok, hát még olyanból, amelyiknek mind a négy kerekét hajtja a bivalyerős motorja, kényelmes automataváltón keresztül. Márpedig a kényeztető utastér mellett ez utóbbiak is a kompromisszummentes autózás nélkülözhetetlen kellékei. Hiszen nagyszerű, ha az egész család kényelemben eljut a távoli sícentrumig – például egy „hagyományos” egyterűvel – ám mit sem ér az egész, ha a szállás megközelítése akár leküzdhetetlen problémát okoz a nem összkerékhajtású családi jármű számára. Elsőre jogosnak tűnő reakció a fenti felvetésre a jelenleg kapható tágas és erős összkerékhajtású típusok magas ára, és még jogosabb, hogy a Mazda eddig ilyet nem kínált.

cx9_v_050
A holttérfigyelő és a sávelhagyást jelző rendszer is a CX-9 alapfelszereltségének részei

A CX-9 megjelenésével viszont nincs több ellenérv, hiszen a márka zászlóshajója vetélytársainál jóval kedvezőbb áron kínálja a kompromisszummentes utazás lehetőségét. Egy igazi Mazda-rajongótól persze akár elfogult túlzásként is értékelhető lenne ez a kijelentés, ám alább látható, hogy mindezt alátámasztják a tények. Kicsit utánanéztünk ugyanis, mit kap ma az, aki – márkától függetlenül – hétszemélyes, erős, automata és összkerékhajtású személyautóra vágyik, vagyis „valami olyasmire”, mint a CX-9. Először szigorúak voltunk, és csak a hasonló teljesítményű, közel azonos felszereltséget legalább felárral – vagyis külön, plusz pénzért adott extrákkal – kínáló típusokat vizsgáltuk. Már az is sokat elmond a CX-9 igényességéről, hogy milyen kevés típus felel meg e kritériumoknak. Kiváló ár-érték arányáról pedig mindent elárul, hogy a vetélytársak árai köszönőviszonyban sincsenek a CX-9 várhatóan 13 millió forint alatti vételárával. Már alapáron is drágábbak, azonos felszereltséggel ellátva viszont például egy Mercedes Benz GL-osztály több mint duplájába kerül, mint a csúcs-Mazda. Márpedig méretben csak ez és az Audi Q7 veheti fel a versenyt a CX-9-cel, sőt még a Q7 is rövidebb nála hat milliméterrel. Ugyanakkor – szinte azonos méreteik ellenére – a négykarikás típus tömege bő kétszáz kilogrammal haladja meg a Mazdáét, a majdnem két és fél tonnás GL pedig lényegesen nehezebb. A tömegadatokat tovább böngészve azt is láthatjuk, hogy csak a CX-9-nél kisebb méretű típusok között akad nála könnyebb versenytárs, ami jól mutatja a Mazda tömegcsökkentési törekvéseinek sikerességét. Magas szintű műszaki tartalmával a Mazda zászlóshajójának ár-értékaránya mégis verhetetlen, sőt fényévekkel kedvezőbb a konkurenciáénál.

cx9_v_060
A Mazda CX-9 nívóját képviselő modellek nagyságrendekkel drágábbak

Ennyivel azonban nem elégedtünk meg, hanem megnéztük, mit kap az, aki hajlandó némi kompromisszumot vállalni a CX-9 nyújtotta teljesítmény és kényelem terén, de az összkerékhajtásról, az automatikus sebességváltóról és a hét üléshelyről nem akar lemondani. Igyekeztünk felszereltségben is hasonló szintre hozni a kompromisszumos vetélytársakat, ám kevés típus kínál olyan teljes értékű kényelmi és biztonsági csomagot, mint a CX-9. Szerényebb – impozáns, 20 colos kerekeket például csak a Land Cruiser esetében tartalmazó – kivitelük mellett az itt szereplő modellek egy része egyértelműen kisebb, mint a CX-9. Az összevetésben legrövidebb KIA Sorento például közel fél méterrel rövidebb a nagy-Mazdánál. Mindez természetesen kisebb és kevésbé komfortos utasteret jelent. A csapat másik része terepjáró. Ezek is egytől-egyig rövidebbek a CX-9-nél, ráadásul alvázas vagy ahhoz hasonló felépítésükből adódóan helykihasználásuk még inkább korlátozott. Vagyis azonos külső méretek esetén sem feltétlenül alakítható ki bennük akkora utastér, mint a Mazda önhordó, ezért jobb futáskultúrája miatt is kényelmesebb zászlóshajójában.

cx9_v_070
Még a CX-9-hez képest számottevő kompromisszumot jelentő modellek is drágábbak a csúcs-Mazdánál

A kompromisszumos vetélytársak tehát egytől-egyig rövidebbek, mint a CX-9, azon túl, hogy többségük már alapáron drágább a gazdagabb felszereltségű Mazdánál. Némelyikhez lehet ugyan extrákat vásárolni, de sok márkánál nem is rendelhetők például a mi esetünkben természetes vezetőtámogató rendszerek. A több ilyen tételt nélkülöző modelleknél ezért nem számolhattunk a CX-9-cel azonos szintre hozott árat, hiszen felszereltségük egyszerűen nem hozhatók azonos szintre, a vetélytársak sok hiányzó extrája miatt. Ezért hiába alacsonyabb az alapára a Fiat Freemont nagy teljesítményű, összkerékhajtású, automatikus váltós, hétszemélyes modelljének, vagy a csak dízelmotorral árusított KIA Sorentónak, ha felszereltségben, kifinomultságban és – már csak a méretéből adódóan is – kényelemben nem említhetők egy lapon a CX-9-cel.

cx9_v_080_es_fb
A CX-7-tel szemben is impozáns a jóval nagyobb CX-9

Erre a hazai piacra érkezik tehát a Mazda legújabb nagyvadja, és a fentiek alapján komoly veszélyt jelenthet ellenfeleire. Kiemelkedő ár-érték arányának köszönhetően ugyanis nem csupán a Mazda-rajongók között számíthat népszerűségre, hanem valamennyi szabadidő-autót, sőt egyterűt kereső és kompromisszummentes autózásra vágyó vevő körében.
Közeledik tehát a pillanat, ami csak néhányszor, sőt akár csupán egyszer jön el az ember életében, hogy elérhető közelségbe kerül álmai autója. Érdemes egy pillantást vetni az általunk összeállított táblázatokra, amelyek jól mutatják mennyire erőnyerő lehet az exkluzív Mazda. Persze, mint mindenért, ezért is tenni kell, hiszen előzetes regisztráció nélkül akár az összes hazánkba érkező CX-9 elfogyhat, még mielőtt egyetlen példány is átlépte volna az országhatárt. A lehetőség mindenesetre már adott, az alábbi videó pedig egy kis ízelítőt ad a Mazda új zászlóshajójáról: