Nyerő flotta

flot_010

Ismét bebizonyosodott, hogy a Mazda jól döntött, amikor a gazdasági és autóipari válságban is előre tekintve, a fejlesztésben látta a kiutat, és vadonatúj típusait – az alapoktól újratervezve – a teljesen új, környezetvédelmet célzó SKYACTIV technológia jegyében hozta létre. Most érik be e munka gyümölcse, egyebek mellett olyan szakmai elismerésekkel, mint a nemrégiben napvilágra hozott EPA felmérés első helyezése.

Fogyasztásban is bajnok a Mazda az egyesült államokbeli Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) felmérése alapján. Tavalyi, sőt 2012-es elsősége után az idei előzetes adatok szerint is az újonnan forgalomba hozott Mazda modellek szennyezik legkevésbé az Újvilág levegőjét. Ez 2012-ben konkrétan 27,1 mpg, azaz 8,7 liter/100 kilométeres flottára vetített korrigált átlagfogyasztást és 204 gramm/kilométeres széndioxid-kibocsátást jelentett. A tavalyi évre az üzemanyag-fogyasztásban – 3,4 százalékos javulás mellett – 28,1 mpg, azaz 8,4 liter/100 kilométeres értéket ért el a Mazda, míg károsanyag-kibocsátása 3,7 százalékkal javult, vagyis 196 gramm/kilométerre módosult. Az előzetes adatok alapján erre az évre még kedvezőbb, 28,8 mpg – 8,2 liter/100 kilométeres – és 192 gramm/kilométeres értékek várhatók. Mindeközben az Egyesült Államokban forgalomba hozott új járművek átlagfogyasztásainak korrigált értéke 2013-ban 9,8 liter/100 kilométerre adódott, míg idén 9,7 liter/100 kilométerre várható, 229 gramm/kilométer, illetve 228 gramm/kilométeres károsanyag-kibocsátás mellett.

A Mazdának nincs szüksége hibridhajtású modellre, hogy az USA legtisztább márkája legyen
A Mazdának nincs szüksége hibridhajtású modellre, hogy az USA legtisztább márkája legyen

A fenti eredményekhez fontos adalék, hogy az EPA üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mérési módszerei eltérnek az Európában alkalmazottól (NEDC – New European Driving Cycle), és elvileg jobban közelítik a valós forgalmi helyzetben mérhető átlagfogyasztást és levegőszennyezést. Továbbá a fogyasztási értékeket a forgalomba hozott új járművek darabszámának megfelelően súlyozzák, korrigálják. Az elmúlt évek egyesült államokbeli Mazda-kínálata nagyjából megegyezett az európaival, kiegészülve az öreg kontinens legnagyobb hányadára csak ez év végén érkező CX-9 zászlóshajóval, amely a márka legnagyobb és – egyetlen, 3,7 literes benzinmotorjával – „legszomjasabb” típusa. Ez utóbbi tehát rontja a flottafogyasztást, csakúgy, mint a hibrid modellek hiánya. A Mazda kiváló eredményét mégis az minősíti a legjobban, hogy az Egyesült Államokban egyáltalán nem szerepelnek a választékban dízel modellek. Sőt, a benzinesek közül is csak a nagyobb motorokkal kapható minden típus, így például a jelenlegi kínálatban a Mazda2 csupán 1,5 literes, MX-5 csak kétliteres benzinmotorral érhető el. A Mazda3 a kétliteres mellett szintén nélkülözni kényszerül az Európában kapható, 1,5 literes benzines erőforrást, viszont helyette 2,5 literes motor is választható hozzá, akárcsak a CX-5-höz. No és a Mazda5 és a Mazda6? Mindegyik kizárólag 2,5 literes benzinmotorral vihető haza. Ezenkívül a vásárlók odaát nagyobb arányban rendelnek automatikus sebességváltót autójukhoz, ami többnyire szintén hátrányosan érinti a fogyasztást.

A következő Mazda2 mellett az új MX-5 – alias Miata – is jövőre érkezik az Egyesült Államokba, szintén az eddiginél gazdaságosabb modellekkel
A következő Mazda2 mellett az új MX-5 – alias Miata – is jövőre érkezik az Egyesült Államokba, szintén az eddiginél gazdaságosabb modellekkel

A Mazda persze a tengerentúlon is különc, így turbófeltöltőt odaát is hiába keres bárki a benzinmotoros típusokban. Ott sincs tehát más, csak színtiszta SKYACTIV technológiával készülő, könnyű karosszériába épített motorok és váltók a legkorszerűbb műszaki megoldásokat alkalmazva. Mindezek jóvoltából a Mazda optimistán tekinthet a jövő évbe is, hiszen az Egyesült Államokban szintén 2015-ben jelenik meg például a Mazda2 legújabb generációja, amelynek erőforrásai átlagosan húsz százalékkal gazdaságosabbak a jelenlegieknél. Ráadásul még távolabbra tekintve is rózsás a márka helyzete, hiszen két legfőbb fejlesztési elve mentén haladva a Mazda továbbra is komoly lehetőségeket lát a járművek tömegcsökkentésében és a motorok működési hatékonyságának optimalizálásában.

Már ők is részt vettek ebben a sikerben
Már ők is részt vettek ebben a sikerben