A Mazda2 az Év Autója

Japánban Év Autója díjat nyert a Mazda. Az elismerést ezúttal az odaát már nyáron bemutatott új Mazda2 – illetve ott Demio néven forgalmazott ikertestvére – érdemelte ki, ismét ékes bizonyítékát adva a KODO-vonalak és a SKYACTIV-technológia sikerének. Hiszen már az e vonulat első fecskéjének tekinthető Mazda CX-5 is Év Autója díjat nyert Japánban, két évvel ezelőtt.

Három éven belül tehát kétszer is Mazdát ítéltek a legjobbnak a márka szülőhazájában, a díj történelme során idén immár ötödször. Miután Japánban már sikerült meggyőzni a szakmát a kis Mazda kiválóságáról, a Kettes Európa felé vette az irányt, hogy itt is bizonyítsa rátermettségét. Néhány autós seregszemlén és egyéb rendezvényen – így a Római Nemzetközi Filmfesztiválon is – már közelebbről megismerhették az érdeklődők, a kereskedőkhöz azonban csak jövőre gurulnak be az első példányok. Vajon mit tartogat nekünk a legkisebb Mazda? Nos, a forma magáért beszél, hamisítatlan KODO, ehhez kétség sem férhet, igazodva a nagyobb testvéreknél megismert stílushoz. Az utastér szintén nem okoz csalódást, különösen azoknak, akiknek tetszik a Mazda3 belső tere, hiszen leginkább ahhoz hasonlít a Kettes enteriőrje. Ráadásul itt egyértelműen tetten érhető a márka azon törekvése, miszerint újraértelmezi a kisautók kategóriáját. Ez egyrészt még tovább tökéletesített minőséget takar, amivel a Mazda2 a prémiummárkák termékeivel is felveszi a versenyt. Most még viszonylag könnyedén, hiszen a kisautók között egyelőre alig akad prémium-kihívója a Kettesnek. Az új Mazda2 másik eszköze a legigényesebb vevőkör megnyerésére a gazdaságosságot, biztonságot és vezetési élményt célzó, magas színvonalú műszaki tartalom.

Az új Mazda2 belső kialakítása egyértelműen tükrözi, hogy a márka a prémiumszegmens irányába kíván elmozdulni. Kérdés, mennyibe kerül majd az újdonság
Az új Mazda2 belső kialakítása egyértelműen tükrözi, hogy a márka a prémiumszegmens irányába kíván elmozdulni. Kérdés, mennyibe kerül majd az újdonság

A Jinba Ittai, vagyis a ló és lovasa egységét idéző vezetési élmény megvalósítását ugyan az MX-5 hozta el a Mazda számára, ám azóta valamennyi típus fejlesztésénél igyekeznek e szerint a filozófia szerint építeni az autóikat. Vezethetőségben már a jelenlegi Mazda2 is példát mutat kategóriájának, így a sikerhez elég e „vérvonal” folytatása. A SKYACTIV technológia jegyében a Mazda persze újabb eszközöket vet be, nagyszilárdságú acélból is több jut az új Mazda2-be, mint a jelenlegibe. Ennek köszönhetően az alapváltozat üres tömege mindössze 970 kilogramm, amelyhez a motorok és sebességváltók tömegcsökkentése is hozzájárult. Az erőforrások közül persze a korábban már éppen mintaszerű gazdaságosságával beharangozott, 1,5 literes SKYACTIV-D dízelmotor a legkisebb étvágyú. A 105 lóerős és 220 newtonméter forgatónyomatékú egység – átlagosan mindössze – 3,4 liter gázolajat éget el száz kilométeren.

A sorozatgyártású Mazda2 megjelenése alig tér el a Hazumi tanulmányautóétól
A sorozatgyártású Mazda2 megjelenése alig tér el a Hazumi tanulmányautóétól

A benzinmotoroknak sincs szégyenkeznivalójuk, hiszen a szintén 1,5 liter lökettérfogatú erőforrások leggazdaságosabbika 4,5 literrel is megelégszik száz kilométeren. Érdekes, hogy ezt az adatot nem a leggyengébb, 75 lóerős változat, hanem a 90 lóerős, ötfokozatú manuális váltós modell produkálja. Ugyancsak ez a 90 lóerős kivitel az egyetlen, amelyhez hatfokozatú automatikus sebességváltó is rendelhető majd. Az átlagfogyasztása ennek csupán három deciliterrel magasabb a manuális váltósénál, ami kedvezőbb, mint az 1,5 literes benzinmotor 115 lóerős csúcsváltozatának 4,9 literes értéke. Pedig ott már hatfokozatú a manuális sebességváltó és az i-ELOOP fékezésienergia-visszanyerő rendszer is az üzemanyag-fogyasztás mérséklését segíti.

Profilból hasonlít leginkább elődjére az új Mazda2
Profilból hasonlít leginkább elődjére az új Mazda2

A Mazda2 következő nemzedéke az utastérbe is számos újdonságot hoz. A kisautók között nem kiemelkedően nagy, 4060 milliméter hosszú, 1695 milliméter széles és alig másfél méter magas, viszont 2570 milliméter tengelytávolságú új Kettes kategóriavezető hátsó lábteret ígér. Emellett a legfontosabb menetadatokat vezetés közben a sofőr látóterébe vetítő head-up display is az új Mazda2-ben jelenik meg először a kisautók közül. Hasonlóképpen a Mazda3-ból ismert, nagyméretű kijelzővel és a két ülés közötti kezelőszervvel egyszerűen használható fedélzeti szórakoztató és információs rendszer sem elterjedt még ebben a kategóriában. A fejlett MZD Connect szolgáltatásai szintén ezen jeleníthetők meg. Továbbá az i-ACTIVSENSE biztonsági rendszer elemeként holttérfigyelővel is rendelhető majd a legújabb kis Mazda. Ez minden körülmények között folyamatosan figyeli az autó melletti és mögötti területet, hátramenetben is növelve a manőverezés biztonságát. A hazai importőr 2015 első negyedévére ígéri az új Mazda2 érkezését. Mi már alig várjuk.

Városban hasznos igazán a négy métert csupán hat centiméterrel meghaladó hosszúság
Városban hasznos igazán a négy métert csupán hat centiméterrel meghaladó hosszúság