21st Century Digital Boy

cosmo21_001

Érezted már Te is a kínzó vágyat, hogy egy Mazda Cosmo büszke tulajdonosaként kanyarogj a Wankel-motoros legendával, mondjuk valamelyik csinos hegyvidékünkön? Abban viszont majdnem biztosak vagyunk, hogy nem szeretnéd egy miniállam éves költségvetését rááldozni a kevés kifogástalan állapotú Cosmo egyikére. Akkor elég egy MX-5 re szert tenni!

Gyorsan lelohasztjuk a lelkesedést sajnos, mert a dolog szépséghibájával kezdjük. A most következő koncepció sem készült nagyobb darabszámban, mint a Cosmo, sőt! Egyetlen darab létezik belőle csupán, ám bebizonyította, hogy az MX-5 alapjain csodákat lehet művelni. A „retro őrületbe” a Mazda nem szállt be ám az M’z IF a 2002-es Tokiói Autószalonra elkészítette a Cosmo 21 névre keresztelt tanulmányautót. A Mazda leányvállalatát az egykor a cég berkein belül dizájnigazgatóként dolgozó Shigenori Fukuda alapította, aki az első MX-5 és az RX-7 megszületésénél is bábáskodott.

Kicsit kerekdedebb, picit mokányabb, de félreismerhetetlenül „Cosmo”
Kicsit kerekdedebb, picit mokányabb, de félreismerhetetlenül „Cosmo”

Az MX-5 arányai szembeötlőek a Cosmo 21-en, igaz a hátsója kissé megnyúlt, hogy hatásosan adhassa vissza az eredeti Cosmo vonalait. Elöl a plexi alatt lévő kerekded fényszórók, hátul pedig a lökhárító által kettéosztott lámpák ugyanúgy jelen vannak a 21. századi változaton, sőt utóbbiak talán egy kicsit még jobban is emlékeztetnek a repülőgépekre. A Cosmo oldalán húzódó ívekről sem feledkeztek meg, illetve az első sárvédők kopoltyúi az új változaton is ott díszelegnek, ahogy a külső visszapillantó tükrök elhelyezkedése is az egykori zászlóshajót idézi.

Valószínűleg manapság sokkal többen szeretnének egy Cosmót, mint a maga idejében. Meglovagolhatná vele a retro hullámot a Mazda.
Valószínűleg manapság sokkal többen szeretnének egy Cosmót, mint a maga idejében. Meglovagolhatná vele a retro hullámot a Mazda.

Az utastérben a „fémes” hangulat az uralkodó. A fényes ezüst bátor használta miatt, talán egy kissé már űrhajós az enteriőr, ám az üléskárpit színe és mintázata az eredeti Cosmót idézi. A múlt és a jövő ilyetén keveredése kellemesen hátborzongató érzéseket kelt. A „legizgatóbb” tény ugyanakkor az, hogy lényegében egy Wankel-motoros MX-5-öt látunk! Valljátok be őszintén, nektek is megfordult már a fejetekben az a pajzán gondolat, hogy a világ egyik legkedveltebb roadsterébe a Mazda egyik híres Wankel-erőforrása kerüljön! Nos, ebben az esetben pontosan ez történt, a RENESIS 13B-MSP gyári kódú aggregátot építették bele, ami az RX-8-ból lehet ismerős.

Az utastér eléggé sci-fi ezzel a színválasztással
Az utastér eléggé sci-fi hangulatú ezzel a színválasztással

Mit is mondhatnánk még? A képek magukért beszélnek. Kiváló ötlet volt megalkotni ezt az „öszvért”! Minden ízében Mazda. Bár több mint tíz év eltelt a bemutatása óta és Hirosimából azóta sem érkezett sorozatgyártású „retro” járgány, a Cosmo 21-et nézegetve azért elkalandozott a fantáziánk, hiszen a márka történelméből csodaszép típusokat lehetne feltámasztani.