A legkisebb királyfi

Immár hazánkba is megérkezett a Mazda legfrissebb újdonsága, a mindenféle előzmény nélküli CX-3. E bejegyzés írásakor ugyan élőben még egyik magyarországi márkakereskedésben sem volt látható ez a típus, ám akik mégis azt megelőzően megrendelték, hogy testközelből láthatták volna, elsők között élvezhetik a Mazda legújabb különcét. Mi pedig megvizsgáltuk, mennyire ígérkezik jó ajánlatnak.

Arról minden hasonló vetélytárskereső bejegyzésünkben megemlékezünk, hogy a Mazda már nem csupán egy a sok japán típus közül. Így volt ez a Mazda2, a Mazda6, és a CX-5 esetében is. Hanem egy olyan, magabiztosan feltörekvő, nyíltan különc egyéniség, amely külön brand „kifejlesztése” nélkül igyekszik a prémiummárkák közösségéhez csatlakozni. Vagyis ahogy a Toyota a Lexus révén, a Honda az Acura márkával, a Nissan pedig az Infinitivel próbálja kiszolgálni a kiemelkedő minőséget kereső vásárlói réteget, úgy a Mazda – ebben is különcként – saját nevét erősíti, épít hagyományaira. A vásárlói és egyéb piaci visszajelzések, no meg az értékesítési darabszámok alapján eddig sikeresen menetel célja felé a márka. Igaz, jó esélyekkel is indult, hiszen egyrészt kiváló alapokra építkezik, másrészt a piac olyan más résztvevőinek példái is ott lebeghetnek a Mazda vezetőinek szemei előtt, akiknek ugyanez a „mutatvány” már sikerült. Gondoljunk csak a nagy német triumvirátus tagjaira. Közülük is csupán a csillagos márka rendelkezik nemesi származással, a másik kettő pedig hasonló erőfeszítésekkel küzdötte fel magát mellé, akárcsak például a Volvo. Persze most már más körülmények között, a korábbiaktól eltérő piaci környezetben kell helytállnia a Mazdának ugyanezen cél eléréséért.

MINI Countryman
MINI Countryman

A Mazda emelkedéséhez és szárnyalásához az eddigi ismereteink alapján mindenesetre egészen biztosan érdemben járul hozzá a vadonatúj CX-3. Miért? Ugyanazért, amit az imént a márka kapcsán is elmondhattunk: az új Mazda2 jóvoltából remek alapokra épül és nagyszerű lehetőségek állnak előtte, csak élnie kell velük. Ugyanis a kis SUV modellek piaca – ahová a CX-3 tartozik – az egyik legfiatalabb a jelenlegi járműkategóriák közül, így jelentős fejlődési potenciállal rendelkezik. Sok gyártó még egyáltalán nem jelent meg ilyen, kis SUV modellel, legfeljebb az elkövetkező években fog, ami máris jelentős előnyt jelent a Mazda és a CX-3 számára. Különcként tehát jókor, időben reagált a Mazda a vásárlói igényekre, így nem véletlenül várja a CX-5-nél is sikeresebbnek kis szabadidő-autóját a márka. Ráadásul hiába nem túl népes még a kis SUV-k tábora, ha a piacon lévők közül sem mind tekinthető a CX-3 vetélytársának. Hiszen továbbra is elsősorban a prémiummárkák termékei a Mazda bármely típusának valódi vetélytársai, s igaz ez a CX-3 esetében is. Rajtuk kívül pedig – már csak származásuk miatt is – a japán márkák és termékeik említhetők még egy lapon a Mazdával.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX

Tehát alapvetően most, a CX-3 kapcsán is a prémium és a japán vetélytárs modelleket igyekeztünk összegyűjteni, ám kivételek ezúttal is akadtak. Például japán származása ellenére az elsősorban az árversenyben igyekvő Suzuki típusai közül egyet sem választottunk vetélytársul, ahogy más „budget-brand” típust sem. Mint később látható, eredeti feltételeinkkel nem is tudtunk volna érdemi összehasonlítást végezni velük, mert e márkák kínálatából egyszerűen hiányoznak azok a modellek, amelyek a prémiummárkák termékeivel összevethetők – például motorteljesítmény tekintetében. Továbbá, mint oly sokszor hangsúlyoztuk, a Mazda – és vetélytársai – esetében elsődlegesen a minőség számít. Ennek megfelelően e vetélytárskereső bejegyzés célja sem a legolcsóbb kis SUV megtalálása, sokkal inkább a legjobb ár-értékarányú modellt tekintjük „nyertesnek”. Szintén említettük már, hogy egyelőre meglehetősen hiányos e kategória kínálata, és az igazsághoz hozzátartozik, hogy a prémiummárkák sem jöttek még ki saját igazi kis szabadidő-autójukkal. Ezért a kínálatukban jelenleg szereplő legkisebb SUV jellegű modellt állítottuk a CX-3 mellé.

Nissan Juke
Nissan Juke

A többiek mellett így szerepel a táblázatban az Audi Q3, a BMW X1 és a Mercedes-Benz CLA. Éppen e típusok „kedvéért” gondoltunk eredetileg a CX-3 kínálatából a G150 AWD REVOLUTION, vagyis a legolcsóbb összkerékhajtású, 150 lóerős, kétliteres benzinmotorral hajtott modellre, hogy ezekkel a prémiumtípusokkal is azonos teljesítményszinten legyen a Mazda újdonsága. (Ilyen teljesítményű erőforrással egyébként egyetlen típusát sem kínálja például a Suzuki.) Sajnáljuk, hogy a Honda új HR-V SUV-ja nem tud jelen lenni a táblázatban, de e bejegyzés készítésekor a márka honlapján még semmilyen információt nem találtunk erre a szintén hamarosan piacra kerülő típusra vonatkozóan. A Toyota sem kínálja már a Yarisra épült Urban Cruisert, így ez a márka sem képviseli most magát az összehasonlításban. A Mitsubishi ASX pedig egyszerűen azért maradt volna ki az összevetésből, mert egyetlen, alig több mint száz lóerős benzinmotorral kapható, kizárólag elsőkerék-hajtással, azaz egyáltalán nem kapható belőle a fentieknek megfelelő modell. Így tehát a CX-3 mellett a Nissan Juke egyedül képviselte volna Japánt, egy másik szigetországi, a CX-3 legfőbb vetélytársának tekinthető MINI Countryman mellett.

Audi Q3
Audi Q3

Mindebből tehát kitűnik, hogy – mint eddig oly sokszor – most sem sikerült volna teljesen azonos képességű mezőnyt összeállítani, elsősorban az egyes márkák eltérő modellstratégiája miatt. Ugyanis a fentieken túl például hiába kínál az Audi 150 lóerős benzinmotort a Q3-hoz, ugyanúgy, mint a Mazda a CX-3-hoz, mégsem vethető össze e két modell. Mert míg az Audi kizárólag elsőkerék-hajtással adja a Q3-hoz belépőmotorját, addig a Mazdánál csak a 4×4-es modellek kiváltsága a kétliteres benzinmotor 150 lóerős változata. A leggyengébb összkerékhajtású, benzinmotoros Audi Q3 pedig 180 lóerős, így tehát ezzel kellett volna megmérkőznie a CX-3-nak. Hasonló a helyzet a Nissan Juke és a MINI Countryman esetében is, amelyeknél 120 lóerő körüli ménes után 190 lóerő a következő szint a teljesítménylépcsőn. Mellesleg a Juke esetében szintén csak ehhez a majd’ kétszáz lóerős motorhoz jár az összkerékhajtás. E sok „igazságtalanság” láttán tehát inkább a G120 REVOLUTION modellt küldtük ringbe a hasonló teljesítményű benzinmotorral és szintén elsőkerék-hajtással ellátott konkurens modellekkel szembe, vállalva, hogy az Audi és a BMW modelljeinek leggyengébbike is egyaránt 150 lóerősek. Ám mint kiderült, ez egyáltalán nem jelent problémát a kicsit kisebb és már csak ezért is könnyebb CX-3 számára, legalábbis a menetteljesítményeket illetően.

BMW X1
BMW X1

Az árak tekintetében a Mitsubishi honlapja jelentős, kétmillió forintos akcióról számol be, bár a rajta szereplő dátum szerint az árlista 2013 decemberétől visszavonásig érvényes. Nem tudjuk, hogy ez afféle „vevőcsalogató állandó akció” vagy valódi, de mi most mindenesetre a kétmillió forinttal csökkentett, kedvezményes árat vettük figyelembe az összehasonlításnál. A Nissan akciójában egyértelműen feltüntették annak időtartamát, így ott nem is ezt, hanem a listaárakat vettük figyelembe. A Mercedes-Benz esetében – a korábbi tapasztalatainkhoz hasonlóan – ezúttal is többféle alapárat találtunk ugyanarra a modellre vonatkozóan, és most is a legolcsóbbal számoltunk. E bejegyzés írása közben jelentette be a BMW az új X1 megjelenését, árakat azonban még nem tettek közzé, így a táblázatban az első generáció árai szerepelnek. Az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz modelljeinek esetében egyébként sem szerencsés a közvetlen ár-összehasonlítás, mivel külső méreteik alapján ezek elvileg egy kategóriával feljebb sorolandók.

Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA

Az összehasonlító ár az egyes modellek alapáraiból plusz a Mazda CX-3 REVOLUTION felszereltségéhez alapáron járó tételek áraiból adódik. Minden esetben, így a CX-3 alapárához is hozzáadtuk a navigációs rendszer árát, mert ez az összehasonlításban szereplő néhány modellhez alapáron jár. Felszereltségeiket tekintve elmondható, hogy mindegyik vetélytárs alapáron kínál elöl és oldalt nyíló, valamint függönylégzsákokat, elektronikus menetstabilizáló és abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, osztva dönthető hátsó üléseket, motoros állítású oldalablakokat és külső tükröket, utóbbiakat fűtéssel. A menetadatokat közvetlenül a vezető látóterébe, a szélvédő elé vetítő Head-up Display-t és a városi vészfékasszisztenst pedig a kis SUV-k kategóriájába is kétségtelenül a Mazda hozta el a CX-3-mal – ahogy korábban a Mazda2 a kisautók mezőnyében tette ugyanezt.

Sőt, nem csupán a kis SUV-k között számít újdonságnak e két tétel, amelyek egyébként továbbiakkal egészülnek ki a leggazdagabb REVOLUTION TOP kivitelben. Hiszen még a prémiummárkák egy kategóriával feljebb pozicionált képviselőibe sem rendelhetők ma még ezek a – CX-3 egyes kiviteleihez alapáron járó – fontos biztonsági kiegészítők. Az egyes vetélytárs modellek felszereltségeit a Mazdáéhoz viszonyítva tehát feltűnő a modern biztonsági kiegészítők hiánya vagy felára. A koros Mitsubishi ASX például csúcsváltozatában szerepel az összehasonlításban, így például alapáron ad egy-két olyan kényelmi extrát, amit a CX-3 nem. Ugyanakkor a fent említett Head-up Display és a városi vészfékasszisztens mellett a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer sem rendelhető hozzá – még felárért sem – s fényszóróiban sem világíthatnak LED-ek. Mindez persze a szintén koros, de prémium BMW X1-ről is elmondható, sőt javarészt a friss Mercedes-Benz GLA-ról is.

A CX-3 legfőbb vetélytársaként piacon lévő MINI Countryman elsőre egész jó ajánlatnak tűnik a kis Mazda SUV mellett, hiszen alig drágább nála. Ám a felszereltsége tekintetében meglehetősen lemarad a Mazdától, hiszen bő kétmillió forintot kell még rákölteni, hogy megközelítse a hasonló alapárú CX-3 ellátmányát. Azonban még így sem tartalmazza a fenti biztonsági kiegészítőket, hiszen ezek egyáltalán nem is rendelhetők hozzá. Mindemellett menetteljesítményében is elmarad japán vetélytársától a magas MINI, ami nem is csoda, hiszen kisebb lökettérfogatú, szintén turbófeltöltő nélküli, így érezhetően szerényebb forgatónyomatékú erőforrásának nagyobb tömeget kell mozgatnia. Fogyasztásban ezúttal úgy tűnhet, hogy nem mutat kiugró teljesítményt a CX-3. Kicsit alaposabban megvizsgálva az adatokat azonban rá kell jönnünk, hogy ez nem igaz. A hasonló méretű konkurensek hasonló teljesítményű, de kisebb lökettérfogatú erőforrásai ugyanis valóban hasonló átlagfogyasztást ígérnek, ám menetteljesítményeikben jóval elmaradnak a CX-3-tól. Sőt, valójában a nagyobb, nehezebb és erősebb motorral hajtott prémium konkurensekkel is könnyedén felveszi a versenyt a kis Mazda SUV. Csupán a turbófeltöltős motorokkal kínált Audi Q3 és Mercedes-Benz GLA ígér a CX-3 alapváltozatához mérhető üzemanyag-fogyasztást – milliókkal többért.

Úgy tűnik, nem csak a formája adja majd el a CX-3-t, hanem a tartalommal is elégedettek lesznek új tulajdonosai
Úgy tűnik, nem csak a formája adja majd el a CX-3-t, hanem a tartalommal is elégedettek lesznek új tulajdonosai