Ki mer kiállni ellenem?


Nevezzék Kettőnek, 121-nek vagy Demiónak, kisautói eddigi jó pár nemzedékével a Mazda az elmúlt évtizedekben eléggé kiismerte az autópiac eme szegmensét. Így mostanra a Mazda2 legújabb generációja egy olyan kiskocsivá érett, amellyel a márka bátran felveheti a versenyt bármely konkurensével. És meg is teszi.

Árcsatába vitte az egyik hazai autós honlap az új Mazda2 alapmotoros változatát, Challenge felszereltséggel. (Az új Mazda2 felszereltségeiről és az árakról korábbi bejegyzésünkben írtunk részletesen.) Ők egyszer már ki is próbálták az autót, és ugyan nem a Mazda2 nyerte az árcsatát, azt mégis elismerték, hogy a másik két tömegmárka termékeinél jobb autót kap az a vásárló, aki a legkisebb Mazda mellett dönt.

Az új Mazda2 egyik legfőbb vetélytársa az Audi A1, bár áraik fényévre vannak egymástól – a Mazda javára
Az új Mazda2 egyik legfőbb vetélytársa az Audi A1, bár áraik fényévre vannak egymástól – a Mazda javára
Modellpalettája miatt a Volkswagen Polo „alakítható” leginkább az új Mazda2-vel összevethetővé
Modellpalettája miatt a Volkswagen Polo „alakítható” leginkább az új Mazda2-vel összevethetővé

Már egy ilyen összevetés is jól mutatja, hogy a Mazda a kisautók között is a minőséget tartja elsődlegesnek, ennek jegyében fejleszti autóit. Arról is többször írtunk már, hogy a KODO dizájn jegyében tervezett típusaival a márka immár nyíltan a prémiumszegmens képviselőinek vetélytársaként is fellép. Nincs ez másként legújabb kisautója esetében sem, habár ebben a kategóriában csupán az Audi és a MINI van jelen a magukat prémiumnak valló márkák közül. Igen, az újkori MINI harmadik generációja és a pár éve már a piacon lévő A1 az új Mazda2 első számú vetélytársai, bár természetesen korántsem csak ők. Így az A1 és a MINI mellé egy másik németet, valamint még két japán, műszaki színvonalban és minőségben a Mazdával nagyjából összevethető konkurenst választottunk. Igaz, hogy a MINI kivételével egyik sem éppen friss típus, de legalább a Volkswagen Polo és a Toyota Yaris tavaly egyaránt megújultak, míg a Honda Jazz leváltása erre az évre várható. Lássuk tehát, mit kínál a Mazda2 igazi vetélytársaival összevetve.

A Toyota Yaris motorterébe nem kerülhet kilencven lóerősnél erősebb dízelmotor, hasonlóan a Polóhoz
A Toyota Yaris motorterébe nem kerülhet kilencven lóerősnél erősebb dízelmotor, hasonlóan a Polóhoz
A legrégebb óta piacon lévő Honda Jazz a legrövidebb, és egyedül ez nem kapható dízelmotorral
A legrégebb óta piacon lévő Honda Jazz a legrövidebb, és egyedül ez nem kapható dízelmotorral

Igyekeztünk alaposan feltérképezni az új Mazda2 mellé állított öt másik kisautó kínálatát, amit röviden összefoglalva, lejjebb egy táblázatban is bemutatunk. Alaposságunk ellenére azonban adódhatnak pontatlanságok. Egyrészt azért, mert adatainkat az internetről szereztük, ahogy nyilván mindenki teszi, autóvásárlás előtt. Vagyis azokkal az adatokkal dolgoztunk, amelyeket az egyes márkák forgalmazói közzétettek leendő ügyfeleik számára. Így például a Honda Jazz felszereltségi listájában nem találtunk pontos információt arról, hogy az autó audiorendszere tartalmaz-e CD-lejátszót alapáron. Csupán a letölthető katalógusból derült ki számunkra az igazság, ám korántsem biztos, hogy mindenhol sikerült megtalálnunk kérdéseinkre a helyes választ. Az Audi, a Volkswagen és a MINI esetében például biztosan nem tökéletesek az alább közölt adatok, mégis remek irányadóként szolgálnak.

Ősszel jelent meg a tavaly bemutatott új MINI ötajtós változata, amelynek itthon kínált legolcsóbb kivitele a Cooper
Ősszel jelent meg a tavaly bemutatott új MINI ötajtós változata, amelynek itthon kínált legolcsóbb kivitele a Cooper

Az extrákkal tételesen is személyre szabható német modelleknél az adott extráknak csak az alapárát tüntettük fel – vagyis például a legolcsóbb elérhető könnyűfém keréktárcsát – és ezzel is számoltunk az összehasonlításban. Ám az extrák kiválasztásakor gyakran előfordul, hogy azok csak valamilyen másik kiegészítő megvásárlásával együtt rendelhetők. Az Audi A1-ben például az eső- és fényérzékelő rendszerhez másfajta szélvédőt is választani kell, mint ami alapáron jár, s ez további bő húszezer forintos kiadást jelent. Így ez az extra valójában nem a táblázatban szereplő közel negyvenezer forintba kerül, hanem majdnem hatvanezerbe. És ez a legolcsóbb ilyen példa. A kényszerűen megvásárolandó extrákkal tehát nem is számoltunk, mégis viszonylag reálisnak tekinthető az összevetéshez számolt összehasonlító ár. Ugyanis a német modellekhez előre összeállított extracsomagok is rendelhetők. Ezek egyszerre több kiegészítőt tartalmaznak, összességében olcsóbban, mintha a csomagban lévő extrákat egyenként vásárolnánk meg. Más kérdés, hogy a csomagokba többnyire olyan kiegészítő is kerül, amit eredetileg nem akartunk megvenni – ezért nem számoltunk csomagokkal. Mindent egybevetve, akárhogy is nézzük és bárhogyan is számolunk, az alábbi táblázatokból is egyértelműen kiderül, hogy a német vetélytársak bizony jóval többe kerülnek a velük összevethető felszereltséget kínáló Mazda2 modelleknél.

Dízelmotorral az új Mazda2 itthon bizonytalan ideig nem rendelhető, így itt sem szerepelnek a dízel modellek

Valamennyi modell közös tulajdonsága, hogy egyebek mellett mindegyikben van blokkolásgátló és elektronikus menetstabilizáló rendszer, távirányítós központi zár, abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, fűthető külső visszapillantó tükrök, állítható magasságú vezetőülés és osztva dönthető hátsó üléssor, így ezeket a táblázat nem tartalmazza. Ugyanakkor szinte mindegyik kivitelhez rendelhető olyan extra, ami a többihez nem, erre a legjobb példát a Mazda2 REVOLUTION TOP felszereltségű változatai adják. Vetélytársai modellstratégiáihoz igazodva, a kiválasztott kivitelek legjobb közelítése érdekében az új Mazda2 kínálatából a G90 CHALLENGE és a 115 lóerős motorral hajtott csúcsmodellhez hasonlítjuk a többieket. Előbbi alig 4,3 millió forintba kerül, az alapkivitelnél is gazdagabb felszereltséggel, és már az 1,5 literes benzinmotor kilencven lóerős változata mozgatja. A REVOLUTION TOP modell pedig gyakorlatilag szinte mindent tartalmaz, amit a kisautók kategóriájában ma egyáltalán rendelni lehet. Így remek viszonyítási alapot kínál ahhoz, hogy lássuk, hol tartanak a többi márka kisautói az élvonalhoz képest.
Az összehasonlítás során a Polo olyan rendelhető extráinak árát nem adtuk hozzá a kilencven lóerős benzinmotoros kis Volkswagen alapárához, amelyek a Mazda2 G90 CHALLENGE modellből is hiányoznak. (A 110 lóerős Polo esetében más a helyzet, erről lejjebb írunk.) Szinte egyező alapáraik ellenére a Polo összehasonlító ára végül így is jóval magasabbra adódott. Gyorsulási értékeik pedig az azonos teljesítmények ellenére is másfajta menetdinamikáról árulkodnak, az új Mazda2 javára. A japánok meglehetősen hasonló felszereltségei közötti különbségeket nehéz lenne pénzben kifejezni, így ott az alapárakat tüntettük fel az összehasonlító ár sorában is.

Valódi vetélytársaival összehasonlítva, csak a legkönnyebb Mazda2 hossza nyúlik négy méter fölé, saját tömege mégis egyedül ennek egy tonna alatti
Valódi vetélytársaival összehasonlítva, csak a legkönnyebb Mazda2 hossza nyúlik négy méter fölé, saját tömege mégis egyedül ennek egy tonna alatti

Általában is elmondható, hogy csupán a felszereltségeket böngészve nem adódik nagy különbség az olcsóbb, négymillió forint körüli modellek között. A műszaki adatokat is figyelembe véve azonban még nyilvánvalóbbá válik az új Mazda2 előnye. Például itthon az 1,2 literes, 86 lóerős motorral nem kapható az Audi A1, így hazánkban az 1,4 literes, turbófeltöltésű, 122 lóerős motor a leggyengébb a típus kínálatában. Szinte borítékolhatónak tűnik, hogy ezzel az erőforrással a kis Audi dinamikusabb a legerősebb Mazda2-nél is. Ez akár igaz is lehetne, ha a két autó egy súlycsoportba tatozna, vagyis ha az Audi nem lenne bő két mázsával nehezebb a Mazda2-nél. Így viszont már korántsem tűnik fürgének az A1, sőt a kis Mazda nem csak menetteljesítményeiben jobb nála. A nagyobb tömeg természetesen az Audi nagyobb üzemanyag-fogyasztásában és magasabb károsanyag-kibocsátásában is megmutatkozik. A két japán vetélytárs szintén nehezebb a Mazdánál, ám ezek mégsem ezért, sokkal inkább korosabb erőforrásaik miatt nem tudják felvenni a ritmust a Kettessel, sem tempóban, sem gazdaságosságban. Röviden, sokat elárul a kilencven lóerős új Mazda2 dinamizmusáról, hogy álló helyzetből nagyjából ugyanannyi idő alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, mint az 1,4 literes, turbófeltöltős, 110 lóerős motorral hajtott – igaz, szintén jóval nehezebb – Volkswagen Polo.

Vezetéssegítő rendszerei jóvoltából az ár-értékversenyben nagy előnyre tesz szert az új Mazda2 csúcsváltozata
Vezetéssegítő rendszerei jóvoltából az ár-értékversenyben nagy előnyre tesz szert az új Mazda2 csúcsváltozata

Könnyebb dolgunk akadt a Mazda2 csúcsváltozatával összevethető modellek értékelésekor, mint a fenti „középmezőny” vizsgálatánál, hiszen itt már az alapárak láttán egyértelmű az új kis Mazda fölénye. A 110 lóerős Polo sok olyan tételt felárért ad, amit a csúcs-Mazda2 alapáron, így ebben az esetben minden tételt figyelembe vettünk a Volkswagennél. Az extrák közül azt választottuk, ami leginkább összevethető a Mazda2 legerősebb kivitelével, vagyis például könnyűfém keréktárcsából a legolcsóbb 16 colosat választottuk a németekhez, így jött ki a végső összehasonlító ár. A Mazda2 G115 REVOLUTION TOP ára még a legolcsóbb vetélytársának tekinthető Volkswagen Polo 110 TSI Highline extrákkal korrigált vételáránál is majd’ félmillió forinttaláalacsonyabb, nem beszélve a Mazdától árban fényévekre lévő Audi A1-ről és a MINI Cooperről. (Elsőre el sem akartuk hinni, hogy nyolcmillió forint körüli összeget ki lehet adni egy kisautóért. Aztán rá kellett jönnünk, hogy akár nyolc számjegyű összeget is elkölthetünk egy-egy német prémium csöppségre.) Az összevetés azonban így sem igazságos, hiszen a csúcs-Mazda2 még jóval kedvezőbb ára ellenére is bőven tartalmaz olyan tételeket, amelyek sem a MINI-be, sem az Audiba és persze a Polóba sem rendelhetők egyáltalán. Bizony, összességében azt kell mondanunk, hogy a kínált szolgáltatások alapján a legdrágább Mazda2 éri meg legjobban az árát a kisautók közül – pedig még ki sem próbáltuk. A dízelmotorral hajtott új Mazda2 modellek bizonytalan ideig nem rendelhetők hazánkban, így azok most nem szerepelnek összehasonlításunkban.

Minél jobban felszerelt, konkurensei közül is annál inkább kitűnik kiváló ár-értékarányával az új Mazda2
Minél jobban felszerelt, konkurensei közül is annál inkább kitűnik kiváló ár-értékarányával az új Mazda2

Összességében elmondható, hogy bár csupán öt direkt konkurenssel vetettük össze az új Mazda2 modelljeit, ez a feladat mégsem bizonyult könnyűnek. Persze a kisautók piacán igen szoros a verseny, ám véleményünk és a puszta számadatok szerint is az új Mazda2 már akkor nyerőnek tekinthető, ha még egy métert sem tettünk meg vele. Mindenesetre egyszerűbb dolgunk volt tavaly a Mazda CX-9 vetélytársainak bemutatásakor, hiszen akkor toronymagasan a Mazda csúcs-szabadidő-autója bizonyult a legjobb vételnek. Azóta egyébként meg is érkezett a CX-9, így aki siet, talán még elcsíphet egyet a piac legjobb ár-értékarányú nagy szabadidő-autójából.

Egy háztartásban remekül kiegészíti egymást a Mazda2 és a CX-9
Egy háztartásban remekül kiegészíti egymást a Mazda2 és a CX-9

One thought on “Ki mer kiállni ellenem?

Comments are closed.