Egyet mondunk, 2 lesz belőle

CSB_9271

Úgy tűnik, az utóbbi években nagyon jó úton halad a Mazda – ezt a mondatot sokszor olvashatták mostanság azok, akik követik a márka életét. Nem véletlen, hogy szárnyalnak az eladások, Európa-, sőt világszerte. A konkurencia eközben kerek szemekkel figyeli, hogy mi történik a különc japánok házatáján. Most a Mazda2 segítségével megpróbálunk rávilágítani az okokra.

Sokan mondták véletlennek a CX-5 és a Mazda6 sikerét. Aztán amikor a Mazda3 is megérkezett, tisztán látszott, hogy ez már nem lehet véletlenek sorozata. A Mazda2 bemutatása, majd a CX-3 és az MX-5 leleplezése után pedig mindenki felkapta a fejét. A sikerek ugyanis úgy jönnek, hogy nincs több márka tucatnyi típusa, amelyek között megoszlanak a fejlesztési költségek. Nincsenek kisméretű turbós erőforrások, vagy hangzatos elnevezések a dízel típusokra. Akkor mégis mi a siker titka? A Mazda2 segítségével tökéletesen levezethető.

A sikersorozat folytatását joggal várja a Mazda az új típusoktól is
A sikersorozat folytatását joggal várja a Mazda az új típusoktól is

Forma
Amikor a CX-5 bemutatásakor a Mazdánál a KODO formanyelvről beszéltek a tervezők, sokak számára csupán hangzatos marketingszövegnek tűntek az elmondottak. A Hatos esetében még nem volt meglepő, hogy sikerült mindezt átültetni, a Hármasnál azonban már közel sem volt borítékolható a siker. Azok a formák és ívek egyáltalán nem garantálták a sikert a kisebb méreteken. Aztán a félelmek alaptalanná váltak, mert nem csak a Hármast találták el nagyon, de az új Kettest is. Érdekes megfigyelni, hogy milyen sok közös vonása van a nagytestvérekkel, mégis teljesen önálló egyéniség. Az arányok nagyon rendben vannak, és érdekes módon a külső formai megoldások sokkal kevésbé mennek a belső térérzet rovására, mint az említett rokonoknál. A színeket illetően sincs nagy baj, nem befolyásolja ugyanis számottevően a vizuális élményt egy-egy érdekesebb fényezés. Erre kiváló bizonyíték a fotókon is látható lila (Smokey Rose a pontos elnevezése) Mazda2.

Bárhonnan is nézzük, a formai megoldások magukkal ragadóak
Bárhonnan is nézzük, a formai megoldások magukkal ragadóak

Technológia
A Mazda mindig is különcnek számított technológiai szempontból. Elég csak a Wankel-erőforrásokra gondolni. Most viszont azért számít különlegesnek, mert nem ült föl a turbókorszakba tartó vonatra, vagyis megmaradtak a hagyományos megoldásoknál. Sokan úgy tekintenek emiatt rájuk, mintha nem is erről a bolygóról származó technikákat építenének az autóikba. Pedig a valóságban semmi egyébről nincs szó, mint ezen bevált megoldások tökéletesítéséről. Az autók méreteihez képest nagy lökettérfogatú, nagy kompressziós viszony mellett dolgozó erőforrásokról, ehhez optimalizált váltóáttételekről, nagy szilárdságú, könnyű anyagok alkalmazásáról. Ezek a főbb összetevők ahhoz, hogy ugyanazt a szintet produkálják vezethetőségben, mint a turbós konkurensek, csak jóval kevesebb meghibásodási lehetőséggel.

Lóerők egymás között. Az 1,5 literes Skyactiv motor egyenletesen adja le teljesítményét, karakterisztikája nagyon kellemessé teszi
Lóerők egymás között. Az 1,5 literes Skyactiv motor egyenletesen adja le teljesítményét

A Mazda2 esetében például minden benzines erőforrás alapja ugyanaz az 1,5 literes blokk. Ez önmagában lefedi a 75 lóerős alapváltozattól a 115 lóerős csúcsváltozatig a teljes palettát. Természetesen a főbb alkatrészek megegyeznek, a teljesítménykülönbség elsősorban a motorvezérlő elektronika programozásából adódik.
A SKYACTIV motorok közös jellemzője a kissé nyers járáskultúra. Ennek oka a már említett magas kompresszió. Természetesen ez az utastérben kicsit sem észrevehető. Nincs ez másként a Kettes esetében sem. Sőt, tucatnyi sokkal fontosabb tulajdonsága van a legkisebb Mazda legnagyobb hajtásláncának. A sor elején a már emlegetett teljesítményérzet áll. A 115 lóerős aggregát 8,7 másodperc alatt katapultálja álló helyzetből 100 km/h sebességre a kis Mazdát, a száguldás pedig elvileg egészen 200 kilométer/óráig tarthatna. Imponáló számadatok, de ami még meggyőzőbb, ha az ember használat közben érzi a potenciált, ami az autóban rejlik. Az hogy fürge, nem is elég kifejező arra, amit produkál az új Kettes, és ez nem is csak a motornak köszönhető. A Mazdánál már megszokott a precizitás, de a sebességváltó minden eddiginél pontosabb, a feszes futómű pedig felteszi arra a bizonyos i-re a pontot. Kritikát egyedül talán a fékrendszer érdemel. Teljes terheléssel, több nagyobb fékezés után bizony érezhetően „fárad”, aminek biztosan oka a hátsó tengely dobfék-megoldása. Átlagos mindennapi használat során ezzel nem kell számolni, és egyáltalán nem drasztikus a jelenség, de a szokásos próbák során lehetett érezni, ezt kár is lenne tagadni.

Nagyon kellemes egésszé áll össze műszakilag a Mazda2
Nagyon kellemes egésszé áll össze műszakilag a Mazda2

Fogyasztás terén a Mazda2 is hozza azt, amit nagyobb testvérei. Ahogy az előbbi bekezdésből is kitűnt, alaposan kipróbáltuk a kis lilát, ennek ellenére a vegyes fogyasztása 5,2 liter lett 100 kilométerre vetítve. Ez azt jelenti, hogy 0,3 literrel magasabb fogyasztást produkált mindennapi használat során, mint a gyárilag megadott érték. És ebben volt az említett teljes terheléses szakasz, város, sőt még lámpától-lámpáig gyorsulás is, ahol többen, például egy Skoda Superb 1.4 TSi büszke tulajdonosa is igencsak meglepődött…

Belső harmónia
Ami a belsőt illeti a Revolution TOP felszereltséghez minden jár, ami csak elképzelhető ebben a kategóriában. Elképesztő bőség uralkodik az autóban és ennek tükrében érthetetlen néhány apróság. Például az, hogy nincs könyöklő, vagy az, hogy csupán a vezetőoldali ablak teljesen automatikus mozgatású. Ezek persze megszokhatóak, sőt vannak olyanok, akiknek egyáltalán nem is számítanak ezek, mégis furcsa kontrasztot alkotnak a bőrözött panelekkel.
A műszercsoport közepén a hatalmas fordulatszámmérő kapott helyet, akárcsak a nagytestvér legerősebb kivitelében. A műszerfal tetején trónoló head-up kijelző tökéletesen egészíti ki a hétcolos központi kijelzőt is magába foglaló vizuális rendszert. Utóbbin persze minden lényeges információt megtalálunk a rádióállomások listájától a navigációs rendszerig, vagy épp a részletes fogyasztási értékekig. Természetesen a Mazda2 G115 is rendelkezik a nagy kapacitású kondenzátorral, amely az i-Stop működésének idejére tartogat energiát az elektromos fogyasztók számára. Abból pedig, úgy általában, bőven akad a Kettesben. A teljesség igénye nélkül nézzük a fontosabbakat.

Szép, igényes, letisztult. Apróságoktól eltekintve tökéletes
Szép, igényes, letisztult. Apróságoktól eltekintve tökéletes

Talán már nem is meglepő, hogy a világítást működtető rendszerrel valójában LED technológiás fényszórókat bírhatunk munkára és ez igazi kuriózum ebben a kategóriában. Persze ilyenekből több is akad, mert a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), a városi vészfékasszisztens (SCB), a sávváltást segítő rendszer (RVM) és a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer (RCTA) sem megszokott ebben a méretosztályban.
A részletes felszereltségi táblázatból látszik, hogy a Mazda2 esetében is az a helyzet, mint úgy általában a Mazda család többi tagjával. Szinte minden elérhető benne, de több kiegészítő csak a legmagasabb felszereltség sajátja.

A 16 colos keréktárcsák csak a Revolution TOP felszereltséghez járnak
A 16 colos keréktárcsák csak a Revolution TOP felszereltséghez járnak

Konklúzió
A Kettes esetében sokatmondó a cím. Aki ebben a kategóriában keresgél, annak bizony mindenképpen számolnia kell a Mazda üdvöskéjével. Ráadásul kedvenc márkánk nyíltan megcélozta a prémium szegmenshez tartozó konkurenciát és ez látszik a Kettesen is. Jó minőségű anyagok, jó minőségű összeszerelés, bőséges felszereltség. Igaz, cikkünk főszereplőjének árcéduláján már közel 5,8 millió forint szerepel, de jóval kedvezőbb áron is hozzájuthatunk a legkisebb Mazdához. Ár-érték összevetésünk pedig azt is bizonyította, hogy a konkurenciának szinte esélye sincs vele szemben!
Erre a méretosztályra ráadásul nem jellemző, hogy céges autóként vásárolnák. Vagyis jó eséllyel magánszemélyek veszik majd az autót és bizony így már nagy jelentősége van a fenntartási költségeknek is. Ennek pedig csak egy része az üzemanyag-fogyasztás. A kis Mazda természetesen ebben is felveszi a versenyt bármelyik „törpe” turbómotorral, de igazán nagyot a szervizköltségeken nyerhet, aki őt választja. A japán minőség csak egy dolog, az egyszerű, viszont kiforrott technika már sokkal nyomósabb érv.

Nem kérdés, kategóriájának egyik legerősebb szereplője
Nem kérdés, kategóriájának egyik legerősebb szereplője

2 thoughts on “Egyet mondunk, 2 lesz belőle

Comments are closed.