Egy Mazda élete – A gyári fogyasztási érték alatt

_DSC1430_01Röviddel azután, hogy év elején szolgálatba állt barátunk vadonatúj Mazda3 Sport G100 Challenge modellje, közösen elvégeztünk egy üzemanyagfogyasztás-mérést, amelynek részleteit és eredményét itt a Mazdablogon átfogón ismertettük. Már akkor megígértük, hogy nyáron megismételjük ugyanezt a mérést. A közelmúlt eseményeinek fényében pedig még aktuálisabb lett az újabb mérés. Nos, a most kapott eredmény nemcsak a várakozásainkat múlta felül, hanem még a sokak által a valóságtól elrugaszkodottnak, elérhetetlennek tartott gyári értéket is lepipálta: 4,8 liter/100 kilométer! Íme!

Emlékeztetőül a februári mérésünk menete és körülményei röviden: egy budapesti töltőállomáson csurig tankoltuk 95-ös „alapbenzinnel” a Mazdát, ami alatt azt kell érteni, hogy hosszú perceken át, a járművet billegtetve, a végén már csak fél deciliterenként addig adagoltuk az illatos folyadékot, amíg a töltőnyílásnál stabilan beállt az abszolút tele szint. A fedélzeti számítógép összes adatának nullázását követve útnak indultunk egy olyan előre gondosan megtervezett útvonalon, amely egyharmad-egyharmad arányban tartalmaz autópályát, országutat és lakott területet. Mindvégig a biztonságot és a KRESZ-szabályokat szem előtt tartva, bármiféle trükközés nélkül, mondhatni mindennapos körülmények között autóztunk. Magyarul nem fújtuk túl az abroncsokat, nem hajtottuk be a tükröket, nem álltunk be teherautók szélárnyékába, nem állítottuk le a motort guruló járműben, továbbá megálltunk minden piros lámpánál és stop táblánál, átengedtük a gyalogosokat az átkelőnél, senkit nem veszélyeztettünk, egyszóval igazodtunk a forgalmi viszonyokhoz. Ez azt jelenti, hogy nem is tartottunk fel senkit, autópályán 130, országúton pedig 90 kilométer/órára állított sebességtartó automatikával hajtottunk, szükség esetén előztünk, lakott területen pedig ahol a korlátozás engedte, 60-70 kilométer/óra tempóval közlekedtünk. Szó nem volt tehát vánszorgásról, és nem is tettünk tojást a gázpedálra. Nem Guiness-rekordot próbáltunk dönteni minden eszközt bevetve, hanem a valós, életszerű közlekedéssel elérhető vegyes ciklusú fogyasztásra voltunk kíváncsiak, persze hatékony, előrelátó és nem agresszív, forszírozott vezetési stílust alkalmazva. A kör végén visszaálltunk ugyanahhoz a töltőoszlophoz, és az említett sziszifuszi módszerrel ismét abszolút csurig csöpögtettük a tankot, egészen a töltőnyílásig. A számolt átlagfogyasztás akkor 5,3 liter/100 kilométerre jött ki, bejáratós motorral, alig futott téli gumiabroncsokkal, +4 Celsius-fokos időben, száraz úton, közel szélcsendben, két személlyel az utastérben.

Az áramvonalas forma is fontos szerepet játszik a takarékos üzemanyag-fogyasztásban
Az áramvonalas forma is fontos szerepet játszik a takarékos üzemanyag-fogyasztásban

Barátunk már ezzel az értékkel is nagyon elégedett volt, és a gyári vegyes ciklusú 5,1 liter/100 kilométer adatnál is csak hajszálnyival produkált többet a Mazda3, ami manapság igenis nagy szó! Hiszen a szaksajtó is lépten-nyomon azt szajkózza, hogy a gyári fogyasztási adatok köszönőviszonyban sem állnak a valósággal, és csak laboratóriumi vagy irreális körülmények között közelíthetők meg. Úgy látszik mégsem, legalábbis a Mazda esetében.
Nos, kíváncsiságunknak és ígéretünknek eleget téve egy szép nyári napon megismételtük a mérésünket. Mindenben pontosan ugyanúgy jártunk el, mint télen. Ugyanannál a töltőállomáson azonos módszerrel tankoltunk fel, méterre pontosan ugyanazon az útvonalon és azonos sebességértékekkel hajtottunk végig, hasonló vezetési stílusban és forgalmi viszonyok mellett, szintén száraz úton és szélcsendben, két személlyel az utastérben, az összehasonlíthatóság kedvéért a légkondicionálót mellőzve. A különbségek: bejáratós helyett 23 ezer kilométert futott motor, téli helyett nyári gumiabroncsok és +4 helyett +30 Celsius-fok hőmérséklet. Igaz, hogy ezek egyenként elméletileg 0,2-0,3 literes eltérést is eredményezhetnek, mégsem számítottunk összességében néhány tizednél kedvezőbb értékre, arra pedig különösen nem, hogy ennyire felülmúljuk a gyári értéket. A számolt végeredmény: 4,8 liter/100 kilométer. Márpedig ennek hitelességét a fedélzeti számítógép adata is alátámasztotta, amely 5,1 liter/100 kilométert mutatott, de az autó új kora óta rendre mintegy 0,3-del nagyobb értéket mér, mint ami a tankolások után számolással adódik. Ezt barátunk már pontosan kitapasztalta. Mérési hibát tehát nincs okunk feltételezni. De az is egybevág ezzel a szenzációs adattal, hogy az 1500 kilométeres erdélyi túrát négy személlyel, tele csomagtartóval, légkondicionálót használva 5,4 literes átlaggal teljesítette barátunk hármasa, és a főként autópályás, illetve rövid városi utakkal, sűrű forgalommal járó mindennapos használatban is 5,8 liter körüli átlagfogyasztással üzemel. Nem tehetünk mást, minthogy kijelentjük, a SKYACTIV technológia révén a Mazda3 G100 modell valóban élenjárón takarékos.

A SKYACTIV TECHNOLOGY bizonyított, 4,8 liter/100 kilométer átlagfogyasztás vegyes ciklusú útvonalon, életszerű körülmények között
A SKYACTIV TECHNOLOGY bizonyított, 4,8 liter/100 kilométer átlagfogyasztás vegyes ciklusú útvonalon, életszerű körülmények között