Pletykajárat

Sok pletyka felröppent mostanában a Mazda háza tájáról, ezért most összeszedtük ezeket, hogy átgondoljuk, mennyire lehet valóságalapjuk. Gondolkodjunk együtt!

Régóta híresztelik már, hogy a Mazda legkésőbb 2020-ban – a gyár 100 éves évfordulója alkalmából – újra előáll egy Wankel-motoros típussal. A márka nem győzi tagadni a szóbeszédet, bár azt soha nem titkolta, hogy jelenleg is dolgozik a Wankel-motor tökéletesítésén. Más kérdés, hogy nem feltétlenül önálló erőforrásként képzelik el a Wankel jövőjét a Mazdánál, hanem például hatótávnövelőként, avagy hibridhajtás részeként. Ez teljesen jogos felvetés, hiszen már 2008-ban is ilyen szerepet kapott a bolygódugattyús erőforrás a Premacy Hydrogen RE Hybrid modellben. Persze ma már nem gyárt egyterűt a márka, és ettől függetlenül is adódik a kérdés, hogy ugyan melyik típus kaphatna ilyen hajtásláncot?

A nem éppen sportos Toyota E-Palette városi szállítójármű lenne a jövő Wankel-motoros típusa?

A legfrissebb pletykák nem is Mazda típust említenek a Wankel-motor várományosaként, hanem Toyotát. Állítólag az E-Palette tanulmány sorozatgyártású változatában szolgálna hatótávnövelő erőforrásként a Mazdánál fejlesztett bolygódugattyús motor. Az alapvetően villanymotoros E-Palette tervezői kétségtelenül kevés helyet hagytak az erőforrásnak, már csak ezért is lehet praktikus választás a kompakt Wankel-motor. Ám ennek megvalósulása még években mérhető – már ha egyáltalán valóban tervez ilyesmit a két vállalat. Bár ettől függetlenül is készíthet ezzel a hajtáslánccal hajtott típust a Mazda; erre utal a 2017-ben benyújtott szabadalom Wankel-motoros hatótávnövelő stop-start rendszerre.

A Mazda KAI a Mazda3 következő generációját rejti, SKYACTIV-X technológiával

Annyi bizonyos, hogy a Mazda és a Toyota egyre szorosabbra fűzi kapcsolatát, amit a nemrégiben bejelentett közös gyár építése is jelez az Egyesült Államokban. Az alabamai üzem évi 300 ezer járművet gyárt majd, fele-fele részben Mazda és Toyota típusokat. Az 1,6 milliárd dolláros beruházás 4000 új munkahelyet teremt 2021-től. Itt készül majd a Toyota Corolla következő nemzedéke és egy új Mazda SUV is, valamint egy közös elektromos hajtású típusról és a fent említett hatótávnövelő Wankel-erőforrásról is szólnak a hírek, bár ez utóbbiakat egyik fél sem erősítette meg. Az üzemépítésről szóló megegyezéssel együtt viszont a Toyota 5,05 százalékos részesedést szerzett a Mazdában, míg a Mazda 0,25 százalékot kapott a Toyota részvényeiből.

A Mazda gyára Thaiföldön

Az utóbbi idők „közeledése” ellenére azonban a Mazda vezetői úgy nyilatkoznak, hogy a márka nem kíván beolvadni a Toyota csoportba, hanem továbbra is független márkaként igyekszik megőrizni különcségét. Együttműködése a Toyotával kizárólag a fejlesztésekre irányul, hiszen a piac változik, a villanyautók és a hibrid modellek iránti igény növekszik, amire mindkét márkának válaszolnia kell. A komoly fejlesztések nagyobb nehézséget okoznak egy olyan kis gyártónak, mint a Mazda, ezért érthető, ha racionalizálni igyekszik. Ezért működik együtt villanymotoros modellje megvalósításában a Toyotával és a Densóval. Ugyanakkor a Mazda messze nincs bajban, semmi nem kényszeríti összeolvadásra bármely konkurens gyártóval. Sőt, valóban értékes módon, egyenértékű félként tud bekapcsolódni a partnereivel közös fejlesztésekbe, már csak a SKYACTIV motorokkal elért eredményeivel is. És bizony a benzin- és dízelmotorok nem tűnnek el nyomtalanul néhány év alatt, sőt, a Mazda bővíteni kényszerült thaiföldi motorgyárát, amit éppen most januárban adott át. Az elmúlt évek eseményei alapján tehát remélhetőleg joggal várjuk a Mazda további szárnyalását az autóiparban.