Mit keres egy Ford a Mazdablogon? Igazából semmit, mert az alábbi képeken látható autó nem is Ford. Ahogy a többi modell sem olasz sportkocsi, még ha tetten is érhető némi hasonlóság. Lássuk, mi köze ezeknek a Mazdához!
Mutattunk már korábban is őrületes átépítéseket a Mazda MX-5 alapjaira, a kreativitás azonban nem ismer határt, így újabb és újabb „szépségekre” bukkanunk. Ilyenek a Mustang ruhába és olaszos külsőbe bújtatott MX-5 modellek is. Elsőre talán nem biztos, de másodikra már minden bizonnyal sokak fejében megfogalmazódik az egyszerű kérdés: miért? Miért vág bele valaki „fából vaskarika építésébe”, pénzt és fáradságot nem kímélve? Hiszen akadnak még szép állapotú Mazda MX-5 roadsterek a piacon éppúgy, mint veterán Ford Mustangok, vagy éppen veterán olasz modellek. Illetve utóbbiból talán kevesebb szaladgál a világ útjain, ezért sem vehetők közös kalap alá az itt bemutatott átépítések. Az ok azonban minden valószínűséggel benne rejlik a kérdésben: „pénzt és fáradságot nem kímélve”… Akinek kevés a pénze, viszont sok a szabadideje, az inkább Mustanggá alakítja Mazda roadsterét. Vajon milyen sikerrel?
Az egyik esetben tehát az eredeti Ford Mustang ihlette az alkotót, és addig formálta az első generációs Mazda MX-5 karosszériáját, amíg múzsáját ismerte fel benne. Legalábbis mi így gondoltuk, aztán rájöttünk, hogy ennél is többről van szó. Ez az autó ugyanis nem egyedi átépítés, nem csupán egyetlen létezik belőle! Ugyanis vállalkozás épült a Mazda roadster Mustanggá kovácsolására, és saját márkanevet is kapott az újdonság: M1stang (azaz a Mazda Miata első nemzedékéből épített első generációs Ford Mustang). Nettó 13 ezer dollárt kértek a donor MX-5 mellé, hogy M1stangot faragjanak belőle, így szinte jutányos a képeken látható eladó zöldeskék jármű 9800 dolláros ára.
Valljuk meg őszintén, hogy még a gyanútlan szemlélő is viszonylag hamar észreveszi a „Mustang-hamisítást”, hiszen bizony arányaikban meglehetősen eltérnek egymástól a Mustang és az MX-5 első nemzedékei. Az alig négy méter hosszú és 2265 milliméter tengelytávú MX-5 dimenziói köszönőviszonyban sincsenek a Mustang bő 4,6 méteres hosszával és 2743 milliméteres tengelytávolságával. Tehát már a külsőt szemlélve is jó eséllyel lankad a veteránrajongók kezdeti lelkesedése. Az ajtót kinyitva pedig az MX-5 változatlanul hagyott utastere fogad, ami szintén nem illik a Mustang-külsőhöz. Persze a lemezek alatt egyébként is minden Mazda maradt, így legalább menettulajdonságaiban szintén jó eséllyel Miata-közeli élményt ad a hatvanas éveket idéző Mustang-utánzat. Pláne a képen látható eladó autó esetében, amit 1,8 literes motor hajt, így nagyjából feleannyi idő alatt gyorsul álló helyzetből százra, mint a Mustang 1964-es alapváltozata.
A M1stangot építő vállalkozáshoz hasonló tevékenységet folytat a ma is működő Simpson Design. Ők ugyancsak a Mazda roadstereit – nem csak az első generációt – veszik alapul járműveikhez, de szerintünk jóval sikeresebben, mint a M1stang csapata. Persze Jim Simpson immár fél évszázados tapasztalattal építi autóit, együttműködésben a Mazdával. Ezért is lehetséges, hogy az MX-5 alapjaira készülő típusait a Laguna Seca Historic versenyeken a Mazda standján csodálhatják meg az érdeklődők. Ezek a járművek azért nevezhetők valóban csodálatra méltónak, mert inkább csak stílusukban idézik a régmúlt olasz autóit. Hasonlóan ahhoz, ahogy a Mitsuoka utánozza a régi brit járművek formavilágát.
A Simpson Design típusai azért is kitűnnek az egyedi átépítések közül, mert nem csupán külsőleg igyekeznek megjeleníteni egy stílust. Továbbá Jim figyelembe veszi a donor Mazda méretarányait is, így összességében harmonikusabb megjelenésű járművek születnek, mint az egyszerű utánzatok esetében. Ráadásul ezek az autók az utastérben is folytatják a külsőben elmélyedve indult „időutazást”, így teljes az élmény. Használatukat tekintve pedig aligha éri meglepetés a tulajdonosokat, hiszen a Mazda megbízható technikáját takarják a lemezek. Ez pedig egyúttal azt is garantálja, hogy nem csupán látványukkal nyűgözik le használójukat, hanem menettulajdonságaikkal is. Hiszen a vezetési élmény érdemben nem változik a lemezek átszabásával, azaz minden bizonnyal megmarad a Jinba Ittai.