Jövőmotor

Célegyenesbe fordult a Mazda SKYACTIV-X projektje. Ezt mutatja, hogy a közelmúltban „földi halandók” is beülhettek a prototípus SKYACTIV-X autókba, és kipróbálhatták a jövőt. Hónapokkal ezelőtt még csak „kémfotókat” láthattunk a matt fekete Mazda3 prototípusokról, amelyek már a SKYACTIV-X technológiát hordozzák. Lássuk, mit tapasztaltak, akik kipróbálták.

Újságírók egy csoportja az Egyesült Államokban próbálhatta ki, milyen vezetni a Mazda SKYACTIV-X technológiával készült erőforrásával hajtott prototípusait. A SKYACTIV-X elnevezés ugyebár a világ első sorozatgyártású öngyulladós benzinmotorja, amely a benzin- és a dízelmotorok előnyeit egyesíti. A jelenlegi kétliteres SKYACTIV-G benzinmotorhoz képest az újdonságot 20-30 százalékkal gazdaságosabbnak és 10-30 százalékkal nyomatékosabbnak ígéri a Mazda. Ez tehát azt jelenti, hogy a mostani 5,1 literes átlagfogyasztás helyett elvileg alig négyliteres átlagfogyasztásra és a jelenlegi 210 newtonméteres forgatónyomatékkal szemben 230-270 newtonméterre számíthatunk. Mikor? Elvileg már a Mazda3 következő nemzedékében, aminek tanulmányváltozatát láthattuk tavaly, KAI néven.

Valami ilyesmi lesz a Mazda3 következő nemzedéke, SKYACTIV-X technológiával

A kipróbált prototípusokban működő erőforrás kétliteres, négyhengeres, kompresszoros motor. Ez utóbbi szükség szerint biztosít többletlevegőt az erőforrásnak a szegénykeverékes üzemmódhoz. A különleges technológiáról az extrém magas, 16,0:1 sűrítési arány is árulkodik. A hengerben felfelé mozduló dugattyú hatására akár magától is berobbanna a benzin-levegő keverék. Ám a megfelelő pillanatban, a nagyobb teljesítmény érdekében, még egy kis benzint juttat az égéstérbe a befecskendező, és a robbanás minden esetben szikragyújtással történik. A Mazda mérnökei szerint e nélkül amúgy is nehéz lenne a robbanás tökéletes időzítése. Sőt, a minden hengernél elhelyezett nyomásszenzorokkal együtt dolgozó számítógépes motorellenőrző rendszerek processzorai csak mostanra váltak elég gyorssá a folyamat lekövetéséhez.

Meggyőzőnek bizonyultak az előszériás motorok, csak némi kopogás jelezte, hogy még nem sorozatgyártásúak

Hétköznapi, normál használat során – tehát az esetek többségében – a SKYACTIV-X motor a fenti gazdaságos üzemben működik. Nagy terhelésnél, magas fordulatszámon azonban hagyományos SKYACTIV benzinmotorként üzemel az erőforrás. A prototípusokat próbált újságírók elmondása alapján az átmenet észrevehetetlen. A matt fekete Hármasokban a középkonzol helyére telepített hatalmas kijelző tájékoztatott arról, hogy aktuálisan éppen milyen üzemmódban működik a motor, így ha nem is érezték, legalább láthatták, hogy mikor történt üzemmód-váltás. Ám nemcsak ez nem érződik, hanem egyáltalán semmi különös. A motor szépen jár, alacsony fordulaton is erős, ugyanakkor könnyedén pörög magasabb fordulatra. Alapjáraton sincs rezonancia vagy bármilyen egyéb kellemetlen jelenség, és gyorsításkor a mai kétliteres benzinesekéhez hasonló hangokat kelt az erőforrás.

Komoly zajszigetelést kap majd a SKYACTIV-X motor

A tesztelésen jelenlévő szakemberek elmondták, hogy még a próba idejére sem készültek el a továbbra is fejlesztés alatt álló SKYACTIV-X motorral. Ismerték az olykor hallható kopogást, tudják az okát is, és természetesen kiszűrik, mire beindul a sorozatgyártás. A fejlesztés folyamata azonban éppen a precíz finomhangolásról szól, amelynek során – ahogy fogalmaztak – egy bonyolult sokismeretes egyenlet alapján hozzák ki a legjobbat a motorból. Ugyanakkor hátrányként jelentkezik, hogy az új technológia nemcsak gazdaságosságát örökölte a dízelektől, hanem zajainak egy részét is. Ezért az új Mazda3 komoly zajszigetelést kap, a motort teljesen beburkolják. Szintén kihívást jelent az új erőforrás magasabb előállítási költsége, részben a benzinesnél nagyobb – de a dízeleknél még így is kisebb – tömege miatt.

A SKYACTIV-X szerencsés tesztelői városban, autópályán és országúton, manuális és automatikus sebességváltóval egyaránt kipróbálhatták az új technológiát

A SKYACTIV-X nem önmagában jelenik majd meg, hanem egy szerény hibridrendszerrel együtt. Ez nem a teljesítmény fokozását célozza, hanem a stop-start rendszert segíti, és persze a gazdaságosságot fokozza. A kipróbált prototípusokban ez a hibridrendszer nem működött, de állítólag minden jövőbeli modell megkapja majd.
A motor új technológiáján túl szintén megújul a következő Mazda3 futóműve. Ennek eredményeként főleg fekvőrendőrökön és ahhoz hasonló bukkanókon gördül majd át finomabban az autó, valamint hatékonyabban szűri ki a vibrációkat. Szintén alaposan megújulnak az első ülések.
A SKYACTIV-X technológia tehát még nem tökéletes, de már közel áll a debütáláshoz, és azt is elárulták, hogy csak egy vadonatúj típusban mutatják majd be. Nagyon várjuk.