Miből lesz a csere-bogár

Szép számban tűnnek fel átépített járművek a jalopnik.com és más oldalakon. Ezek között számunkra érdekes, avagy szívünknek kedves csemegék is akadnak. Mindjárt meglátod, miért is említésre méltóak az alábbi egyedi járgányok.

Nyilván nem nehéz kitalálni, hogy Mazda alkatrészek is találhatók az itt összegyűjtött, átépített járművekben. Bár ez kívülről nem látszik rajtuk, és felirat sem virít az oldalukon az élelmiszeriparban bevált figyelmeztetéssel – „nyomokban Mazdát tartalmazhat”! Pedig például a piros Ford Cortina képességeihez nagymértékben hozzátesz az orrában szunnyadó Mazda erőforrás. Igazi Ford-Mazda együttműködés ez is, egy olyan autóban, amely jóval azelőtt készült, hogy a Mazda a Ford rokonaként működött volna. A szépen felújított veterán motorja viszont már a 21. századból származik, és annak sincs köze a néhai Ford-Mazda frigyhez. Így forrt össze tehát a múlt és a régmúlt két legendája, ebben a két márka közös történelmét megkerülő végeredményben, amely Mazda embléma nélkül is figyelemre méltó.

Az eredetinél alig nagyobb – és átemblémázott – 1,6 literes MX-5 erőforrás viszonylag egyszerűen befért a Cortina orrába. A motor mellett több egyéb Mazda típusból származó alkatrész is található a szintén többféle Ford elemet is hordozó autóban. De csakis e két márka képviselteti itt magát

Színben illenek egymáshoz, ám még a Cortinánál is különlegesebb az 1983-as, kétüléses Bremen Sebring. Elég csupán az ajtómegoldására tekinteni, és nem lehet kétséges, hogy az amerikai Sebring valódi ritkaság. Már csak azért is, mert összesen csupán 450 példány készült ebből a Volkswagen Bogár alapokra épült járműből. Ráadásul közülük is keveset hajtott 320 lóerős, kompresszoros Mazda Wankel-motor. Állítólag jóval 5 másodpercen belül futotta a 0-100-as sprintet, ami a 80-as években bizony mesebeli értéknek számított. Nemrég mégis csak 20 ezer dollárért, vagyis bő 5 millió forintért kínálták ezt a példányt az Egyesült Államokban.

Külső és belső megjelenésében egyaránt az autóipar számos képviselőjétől merítettek hajdan ihletet a Sebring alkotói

A Bremenhez hasonlóan szintén Volkswagen alapokra épült ez a Type 3. Illetve dehogy. Pont az ellenkezője igaz, hiszen egy Mazda MX-5 kapta meg egy 1968-as Volkswagen Type 3 karosszériáját. Bár a végeredmény még nem készült el, a projekt láthatóan jól halad. Azon pedig felesleges elmélkedni, hogy ennél egyszerűbb módon is kaphat keménytetőt az MX-5 NB. Inkább vegyük úgy, hogy a Mazda roadstere egészen biztosan kiváló alap egy régi Volkswagen élményautóvá varázsolásához. Ráadásul az összeházasításuk sem „nagy kaland”, mert a régi Volkswagen karosszériája egyszerűen leemelhető az aljáról. A dolog mégsem ilyen egyszerű, ugyanis a Type 3 tengelytávját tekintve is hosszabb a roadsternél. Röviden elég annyi, hogy a gyakorlatban messze nem olyan könnyen kivitelezhető a „Type 3 Miata”, mint azt a fentiekből ítélve gondolnánk. Ám remélhetőleg a kész autót is be tudjuk majd mutatni.

Az első próbálkozások a VW Type 3 és az MX-5 összedolgozására
A sárvédők szélesítésért kiáltanak az MX-5 futóműveire húzott kerekek fölött
Kihívást jelentett a műszerfal beszabása
Így áll most a projekt. Reméljük, hogy készen is látjuk majd, levegőbeömlővel az orrán

A várakozás idejére ajánljuk az alábbi videót, amely egy elkészült Volkswagen-Mazda frigy eredményének teszteléséről készült. Tulajdonképpen egy Wankel-motoros VW Bogár látható itt. Ennek ismeretében pedig kijelenthetjük, hogy érdemes türelmesen várni – hiszen ha nem dolgozunk valami hasonlón, legalább élvezzük más munkáját.