Ezt is megértük

Vége a találgatásoknak! A Mazda hivatalosan is bejelentette, hogy 2020-ban bemutatja első elektromos modelljét, bolygódugattyús hatótávnövelő benzinmotorral.

Bő egy év múlva újra készít Wankel-motoros négykerekűt a Mazda, és bemutatja első sorozatgyártású elektromos modelljét is. Ráadásul mindezt egyszerre kapjuk meg a japán gyártó 100 éves évfordulóján. Igazán szép ajándéknak ígérkezik az immár hivatalosan kihirdetett újdonság. Ugyanakkor nem teljesen meglepő a hír, hiszen korábban már mi is közreadtuk az e témában szárnyra kelt pletykákat. A hivatalos megerősítés azonban még izgalmasabbá teszi a várakozást, hiszen már tudjuk, hogy nem várunk hiába. Az meg már más kérdés, hogy pontosan még nem tudjuk, mit várunk. Hiszen közelebbi információt egyelőre nem árult el a Mazda a Fenntartható Zoom-Zoom 2030 program keretében megjelenő újdonságáról.

A Mazda3 következő nemzedékében érkezik a SKYACTIV-X

A bolygódugattyús elektromos típus érkezésén túl annyi azért még tudható, hogy valójában két új elektromos modellt mutat be 2020-ban a Mazda. Csupán az egyik a hatótávnövelő Wankel-motorral ellátott változat. A másik ugyanennek a teljesen elektromos hajtású kivitele, kizárólag villanymotorral és akkumulátorokkal. A Wankel-motor jóvoltából tehát a hatótávnövelő változat leendő tulajdonosai akkor is folytathatják útjukat, ha a villanymotorhoz csatlakozó akkumulátor lemerült. Ilyenkor ugyanis a benzines egység tölti az akkumulátorokat, az üzemanyagtartály kiürüléséig, mint egy hagyományos benzinmotoros autó esetében. Addig viszont nyilván sikerül töltőhelyet találni, és külső forrásból feltölthetők az akkumulátorok.

A Vision Coupe sorozatgyártású változatát nyilván sokan szívesen látnák elektromos-Wankel hajtáslánccal

A hatótávnövelő Wankel-motoros modell alapvető előnyén túl az is mellette szól, hogy végső esetben akár gázzal is üzemelhet a benzinmotor. A Mazda már évek óta fejleszti gázüzemű bolygódugattyús motorját. Ugyanis várakozásai szerint 2030-ra minden újonnan eladott autóban dolgozik majd villanymotor, ám 95 százalékukban nem csak az. Hiszen hatótávnövelőként vagy hibrid hajtáslánc elemeként belsőégésű egységek is megtalálhatók majd a jövő autóiban is. Ezért aztán a Mazda továbbra is komoly energiát fektet a benzinmotor – pontosabban a SKYACTIV-X erőforrások – fejlesztésébe, az égési folyamat tökéletesítésébe, a belsőégésű egységek hatékonyságának fokozására. Szerinte ugyanis csupán a járművek nagyjából 5 százaléka közlekedik majd tisztán elektromos hajtással. És itt a „tisztán” jelentése némileg szubjektív, hiszen ma még mindig nagyon jelentős a szén felhasználású erőművekből nyert elektromos energia. Márpedig az ilyenekből töltődő villanyautók egyszerűen nem lehetnek igazán tiszta üzeműek.

Kis méretei jóvoltából is előnyös hatótávnövelő erőforrás a Wankel-motor

Fenntartható Zoom-Zoom 2030 program keretében a Mazda 2030-ra 50 százalékkal kívánja csökkenteni a „forrástól a végső felhasználásig” mért károsanyag-kibocsátást, a 2010-es mértékhez képest. A Mazda szerint csak így beszélhetünk valós mérésről és érdemi környezetvédelemről. Sőt, 2050-ig a károsanyag-kibocsátás 90 százalékos mérséklését tervezi a Mazda, szintén a 2010-es értékekhez viszonyítva. Ennek megvalósításán már most együtt dolgozik a Mazda a Toyotával. Továbbá olyan természetes, megújuló alternatív üzemanyagok után is kutatnak a szakemberek, mint például a mikroalga-tenyészetből nyert bioüzemanyag. Így akár széndioxid-kibocsátás nélküli belső égésű motoros járművek is közlekedhetnének a jövőben. E cél megvalósulása érdekében a Mazda a Tokiói Technológiai Intézettel, valamint a Hirosimai Egyetemmel együtt végzi kutatásait, hogy egy ipari-akadémiai-kormányzati összefogás eredményeként kifejlesszék az új technológiát.

2019 elején várható az új Mazda3 megjelenése, és tavasszal érkezik a SKYACTIV-X

Jó hír, hogy a szigorodó környezetvédelmi előírások közepette továbbra is a vezetési élmény fokozása a Mazda egyik elsődleges célja. A márka szakemberei szerint ez az elektromos hajtáslánccal ellátott típusokban is elérhető, pláne a Mazda fejlett belső égésű technológiájával összhangban. Mindezeknek köszönhetően ló és lovasa továbbra is egységbe forrva élvezhet minden egyes kilométert, vagyis érvényesül a márka régi-régi alapelve, a Jinba Ittai.