Expedícióra fel!

Megrögzött autób…, benzinvérű csapatunk rendszeresen a legnagyobb német használtautós portál vendége. Ez a tevékenység elsősorban haladó mazochistáknak ajánlott, hiszen a kínálat böngészése közben naponta találunk olyan gyöngyszemeket, amelyek birtoklásáért akár belsőszerveinket is habozás nélkül áruba bocsájtanánk. Ilyen ez a 2003-as évjáratú Mazda B2500 pickup is, ami az egykori, gyári állapotához képest alapos átalakuláson esett át. Vérbeli expedíciós járművet csináltak az egykori szolid teherhordóból.

A korrekt és részletes hirdetésből azt is megtudjuk, hogy a jelenleg bolgár utakat koptató pickup átalakítását Olaszországban végezték. Az építők semmit sem bíztak a véletlenre, a harmadik generációs Nissan Patrol Spanyolországban gyártott, 260-as típusának merevtengelyeinél keresve sem lehetne masszívabb alapot találni. Mindkettő részlegesen önzáró differenciálművet kapott. A laprugókat sem a helyi kovács ütötte alá, hanem az egyik legnevesebb gyártó, az ausztrál Old Man Emu. Állíthatók a külsőtartályos lengéscsillapítók is. A platót is a kenguruk kontinensén népszerű stílusú, számos tárolót és fiókot rejtő alumínium felépítménnyel látták el.

A létrával megközelíthető Maggiolina tetősátorban a kétkilowattos, dízelüzemű Webasto állófűtés még nászutasok számára is elegendő meleget csihol. Jó eséllyel pályázhatnak az aranylakodalomra, ha nem a szibériai tigrisek életmódját szeretnék nyomon követni, hanem beérik a sarki fény látványával, valahol Norvégiában. Bár az északi sarkkörön túl a kihajtható előtető csupán a megharagított madarak ellen nyújt némi védelmet, máshol hasznos árnyékvetőként funkcionálhat. Még a nap is gördülékenyebben indul reggel, amikor a kétégős gázfőzőn a rántotta mellett a kotyogóst is beröffenthetjük. A beépített inverterrel 240 voltos eszközök működtetésére is lehetőség nyílik. Ahogy az ilyen komolyan felszerelt járműveknél lenni szokott, itt is megtalálható a praktikus, 12 voltos légkompresszor. Attól sem kell tartani, hogy a sűrített levegőzés nagyon meggyötri az akksikat, hiszen a Mazda kétakkumulátoros elektromos rendszerét napelemmel is tölthetjük. Az olyan hétköznapi felszereléseket, mint a CB rádió, a tolatókamera képét megjelenítő CD rádió, a TomTom navigáció, vagy a tetőre szerelt szúrófények már meg sem említjük. Kisgyermekes családok is bátran túrázhatnak, hiszen a masszívan rögzített, biztonsági gyerekülés sem hiányzik.

A manuális, AVM féltengelyzárakkal lekapcsolhatóak az első féltengelyek a kerekekről, olyankor nem forognak menet közben, így nincs sem mechanikai ellenállásuk, sem kopásuk. Ez nemcsak a dinamikára van jó hatással, hanem jelentős, 1-1,5 literes üzemanyagmegtakarítás is elérhető. Közismerten a terepjárók, valamint pickupok életük átlagosan 95 százalékát szilárd útburkolaton töltik, ahol nincs szükségük összkerékhajtásra. Egy gyári állapotú B2500 átlagos fogyasztása 9–12 liter, véleményünk szerint ez az expedíciós Mazda is megelégszik 15 liter gázolajjal. Így a két, összesen 180 literes, alumínium üzemanyagtartállyal elméletileg csak 1200 kilométerenként kell pisiszünetet tartani.

A tető síkjába szerelt, ciklonszűrővel felvértezett légzőcső, nemcsak előtisztítja a poros levegőt, hanem vízen való átkelésnél sem engedi, hogy a motor letüdőzze a folyadékot. A pancsolásból adódó szervizszámlákat hivatott elkerülni az ARB differenciálmű és sebességváltó lélegeztetője is. Ha mégis sikerülne elakadni, akkor megnyugtató érzés, hogy a 12000 fontos, 5443 kilogrammos vonóerővel rendelkező, elektromos csörlőt előre és hátra is felszerelhetjük. A 2500-as így gyakorlatilag bármilyen slamasztikából saját erejéből kimászik. Akkor is, ha teljesen egyedül vagyunk úton, hiszen a csörlőt egy távirányítóval az utastérből is irányíthatjuk. Homokvasakat is találunk, ha keresünk. A masszív haspáncélzat pedig még sziklás terepen is megvédi az alulról fenyegető sérülésektől.

A hűtőradiátort nagyobbra cserélték, hogy a sivatagban se kapjon hőgutát. Ezen felül egy olajhűtővel is felszerelték. Nagyobb lett és a motor fölé került az immár ventilátorral is felvértezett köztes levegőhűtő, az intercooler is. A végtelenül jóindulatú és nyomatékos, 109 lóerős motorhoz nem nyúltak. Miért is tették volna, hiszen aki egy expedíciós pickuppal indul útnak, az nem száguldozni, hanem odaérni és nézelődni szeretne. Egy alutartályban 80 liter ivóvizet vihetünk magunkkal, amit nemcsak ivásra vagy zuhanyzásra, hanem extrém esetben a motor hűtésére is használhatunk! A rozsdamentesre cserélt kipufogórendszer sem ebben az évezredben fog elporladni. A teljesen új, 235/85 R16 méretű, 81 centiméter átmérőjű, Cooper Discoverer S/T MAXX terepgumik ellenálló képességét ismerve a két pótkerékkel még a világ végén sem kell majd sárga angyalhoz fohászkodni. A gazdag felszereltség miatt még „üresen” is lényeges terheléssel közlekedő B2500 hátul szintszabályzós légrugókat kapott, így az ellátmány és az úti csomag méretétől függetlenül mindig állandó magasságban tartja a fenekét. Az egész autót a hozzáértéssel, alaposan átgondolt, igényes, minőségi átalakítás jellemzi. Nem fog csalódni benne, aki hazagurítja!