Kisnövésű óriás

Nagyot nőtt a kis Mazda2 a szememben! No nem méretében, hanem minőségben és hangulatában vált sokkal felnőttesebbé. A legszembetűnőbb változás valójában nem is látható, csupán hallható. Illetve pont hogy nem, hiszen a kis „kettes” – nagyobb testvéreihez hasonlóan – eszméletlenül csendes. A Mazda2 24 voltos, enyhe hibrid rendszerrel támogatott 1,5 literes, 90 lóerős benzinmotorja fürgén mozgatja a karosszériát. Legalábbis az első három fokozatban. A Mazda M Hybrid rendszer érezhetően magabiztosabbá varázsolja az elindulásokat, feltéve, hogy maradt szufla az apró, de gyorsan feltöltődő lítiumion-akkumulátorokban. Az új hatfokozatú sebességváltó utolsó két fokozata olyan hosszú, hogy enyhe emelkedőkön is visszakapcsolásra buzdít a számítógép. Tartósan 130 kilométer/órás sebességnél hatodikban percenként 2200-at forog a motor és szinte vitorlázva haladtam. Ez visszaköszönt az üzemanyag-fogyasztásnál is. A vegyes, de erősen város súlypontú ötszáz kilométeres tesztkörünk végén 5 literes átlagfogyasztásnál állapodott meg a virtuális mutató. Valójában már ez is egy erősen lerontott átlag, hiszen a fotózás 1,5-2 órás indítgatásokkal és átállásokkal tarkított tortúrájánál kúszott fel az addigi stabil 4,7-4,8 literről ötre. A takarékosságot támogatja a stop-start rendszer is, ami ugyanolyan finoman és zavarba hozhatatlanul teszi a dolgát, mint a nemrég nálunk járt hármasban.

A Takumi felszereltséghez tartozó tizenhatos könnyűfém keréktárcsákon feszülő 185/60 R16 gumiabroncsok a felfüggesztéssel összhangban szinte teljesen elnyelték a durva magyar úthibákat, miközben a merev karosszéria rezzenéstelenül tűrte a megpróbáltatásokat. A Mazda2 továbbra is városban érzi magát otthon, máshol sem jön zavarba, mégis urbánus környezetben tudja kijátszani maximálisan az apró méreteiből – h:4065×sz:1695×m:1495 milliméter – adódó fürgeségét, takarékosságát, valamint fordulékonyságát. Utóbbihoz a 2570 milliméteres tengelytáv is hozzájárul. A kártya másik oldalára a hátul utazók számára behatárolt helykínálat csücsült. Szinte látom magam előtt a lelkiismeretes japán mérnökök ütőerének egyre gyorsuló lüktetését, amint próbálják megtalálni a lehető legjobb kompromisszumot a hátsó utasok lábtere és a csomagtér mérete között. Az első utasokhoz nem nyúltak, hiszen ott – legalább az egyik ülésen – mindig ül valaki. Akinek még akár csomagjai is lehetnek. Ebből már sejthetitek, hogy merre húzott a japán mérnökök szíve. Ennek ellenére a 280–950 literes csomagtér nem nevezhető feneketlennek, azonban jól pakolható és hozza a kategória átlagát. Tőlünk nyugatabbra, pontosabban a hazánknál történelmileg szerencsésebb sorsú országokban a kiskategóriás autókat második, vagy harmadik járműnek tartják és általában egy-két utassal közlekednek. A Mazda2 pont ilyen felhasználásra tökéletes!

Nem forszíroztam a csúcssebességet, hiszen ez nem az az autó, ahol ennek komolyabb jelentősége lenne, azonban nincs kétségem afelől, hogy megfutja a 183 kilométer/órát. A 9,8 másodperces gyorsuláshoz azonban rendesen meg kellett hajtanom a lovakat, továbbá elengedhetetlen a Mazdásan precíz és vajpuha váltó fürge kapcsolgatása is. A 148 newtonméteres csúcsnyomaték teljesen átlagos érték, azonban a villanymotor sikeresen kiegészíti, hogy ne érezzük soványnak. Másrészt nincs nehéz dolguk, hiszen az egy tonnánál alig nehezebb kettest egy jól áttételezett befőttes gumi is mozgásba lendítené. A LED fényszórók nappali világosságot varázsolnak, fizikai fájdalommal jár bármilyen sárga izzófényű járműbe visszaülni. Végeredményben nagyon megszerettem a kis kettest, pedig eleinte tartottam tőle, hogy a hármas után nagy visszalépés lesz. Tévedtem!

  • 15 colos acél keréktárcsák (185/65)
  • LED fényszórók beépített ködlámpa funkcióval
  • Elektromosan állítható külső tükrök, integrált irányjelzővel
  • Karosszéria színére fújt külső tükrök
  • Karosszéria színére fújt ajtókilincsek
  • Fűtött külső tükrök
  • Bőr kormánykerék
  • Bőr váltógomb
  • Állítható kormánykerék
  • Csomagtartó takaró – normál
  • Alap audio kijelző (csak a Challenge-ben)
  • Hátsó ülés dönthető – 60:40
  • Elektromos ablakemelők elöl és hátul
  • Magasságban állítható vezető ülés
  • Magasságban állítható utas oldali ülés
  • Belső világítás elöl és hátul
  • Manuális klíma (csak a Challenge-ben)
  • Mazda Fejlett Ütközésenergia Elosztó és -Elnyelő Rendszerére épülő “Tripla-H" karosszériaszerkezet
  • Kiegészítő visszatartó rendszerek (SRS) – központi szabályzóegység és ütközésérzékelők
  • Négy kerékre ható blokkolásgátló rendszer (4W-ABS) elektronikus fékerő-elosztással (EBD) és vészfékrásegítővel (EBA)
  • Biztonsági övek elöl 2db 3 pontos / hátul 3db 3 pontos, előfeszítővel és erőhatárolóval
  • A biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető lámpa
  • Isofix gyerekülés rögzítő pontok
  • Állítható magasságú fejtámlák elöl / hátul
  • Indításgátló
  • Szervokormány
  • Oldal és függöny légzsákok
  • Vezető és utasoldali légzsák
  • G-Vectoring Plus
  • Mazda Mild Hybrid rendszer (24V)
  • Dinamikus menetstabilizátor (DSC) kipörgésgátlóval
  • Keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS)
  • Motor indító gomb
  • i-stop
  • Tempomat
  • Központi zár
  • Fedélzeti számítógép
  • 12V-os csatlakozó
  • Tükör a napellenzőben vezető- és utasoldal
  • 4 hangszóró (csak a Challenge-ben)
  • AUX és USB (1x) csatlakozó
  • Bluetooth
  • Rádió
  • Vezérlő gombok a kormányon
  • Defektjavító készlet
  • Listaár: 5 430 900 forint
  • 16 colos könnyűfém keréktárcsák – ezüst (185/60)
  • Sötétített üveg
  • Cápauszony antenna
  • 7 colos színes kijelző
  • HMI vezérlő
  • Automata klíma
  • Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS)
  • Holttér figyelő és keresztirányú forgalom figyelő (BSM,RCTA)
  • Hátsó kereszt irányú forgalom figyelő (RCTA)
  • Eső- és fényérzékelő
  • Ülés fűtés elöl
  • Parkoló radar
  • Tolatókamera
  • Navigációs rendszer: 159 000 forint
  • 6 hangszóró
  • USB (2x)
  • DAB digitális rádió
  • CD lejátszó
  • Telefontükrözés
  • Listaár: 6 040 900 forint
  • LED nappali fény
  • Automatikusan záródó tükör
  • Bőr belső
  • Fűthető kormánykerék
  • Automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör
  • Városi fékasszisztens (SCBS-F)
  • Navigációs rendszer: 159 000 forint
  • Listaár: 6 200 900 forint
  • Mazda2 metál: 110 000 forint
  • Mazda2 Machine Grey metál: 150 000 forint
  • Mazda2 Soul Red Crystal metál: 193 000 forint
  • 3 év / 100.000 km
  • 12 év átrozsdásodás elleni
  • 3 év fényezésre
  • Galvanizált karosszéria elemek
  • Mazda Europe Service
  • +2 év Teljes körű kiterjesztett garancia: 54 900 forint