Megostorozott lovak

Oxfordtól alig negyven kilométerre északra, a festői szépségű Brackley városkában tevékenykedik az a kis tuning-műhely, ahol kipótolják a hirosimai gépekből hiányzó lovakat. Az utóbbi húsz esztendő szinte teljes Mazda repertoárjához kínálnak optimalizálási lehetőséget. Kivétel a Mazda MX-5, ahhoz ugyanis a legelső generációtól – NA – kezdve tuning csomagok széles választékával szolgálnak. A kis műhely története egészen a hetvenes évekig nyúlik vissza, minden bizonnyal a sikeres autóversenyző David Brodie sem gondolta, hogy a nevével fémjelzett – BBR-Brodie Brittain Racing – tuning műhely, a BBR GTi közel fél évszázaddal később is aktívan hasznosítani tudja majd a versenyzésben szerzett tapasztalatokat.

Mai kisfilmünkben a vastüdő nélküli, atmoszferikus csomaggal megbolondított kétliteres NC sorozatú MX-5 van terítéken. Jól mutatja a gyárilag 160 lóerős és 188 newtonméteres forgatónyomatékra képes motor tartalékait, hogy visszafogott módosításokkal is 227 lóerőt és 236 newtonmétert értek el az angol srácok. Ami a hétköznapi használhatóságot sokkal jobban befolyásolja, 230 newtonméter már 4000–6000 fordulat/perc tartományban jelentkezik és alatta sem erőtlen a kis négyhengeres. Dicséretes, hogy a beavatkozás semmilyen karosszériaátalakítást nem követel. A BBR individuális fojtószelepháza ellenére sem kellett módosítani a toronymerevítő ívén és újra cserélni, hanem maradhatott a gyári alkatrész.

Jelenleg ez a bruttó 4194 angol fonttól induló Super 225 csomagjuk képviseli az NC szívómotorjaihoz elérhető csúcsot. A kisebb változást nyújtó Super 185, valamint Super 200 tuningot jelentősen olcsóbban, hozzávetőleg fele áron mérik. Sőt a kis Super 180-as csomagot, ami 185 lóerősre növeli a kétliteres teljesítményét már 1194 angol fontért az ügyfelek „után dobják”. Ezek amúgy DIY árak, kulcsrakészen nagyságrendileg ezer fonttal többet kell elcsenni a kosztpénzből. A kétliteres NC-nél maradva, két turbófeltöltéses teljesítményszint közül lehet választani. A Stage One 265 lóerőt és 305 newtonmétert kínál 5274 angol fontért, a Stage Two pedig potom 6954 angol fontért döbbenetes 306 lóerőt és 344 newtonmétert ad a boldog hobbiversenyzők feneke alá. El lehet képzelni, hogy ez az erő mire képes az 1100 kilogrammos roadsterrel. Valódi úrvezető legyen a talpán, aki akárcsak egyetlen métert képes vele egyenes vonalban haladni anélkül, hogy be kelljen tennie két cementzsákot a csomagtartóba. Még ez a radikális tuning sem egyirányú, tehát bármikor visszaalakítható és nem kíván semmiféle karosszériamódosítást.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy a BBR átalakításai teljesen legálisan használhatók közúti forgalomban, hiszen a hazainál sokkal megengedőbb angol műszaki vizsgán áldásukat adják rájuk. Jó szórakozást kívánunk a fékpadon hörgő MX-5 roadsterhez!