Bukólámpás népautó

A Mazda 323F 1.9i 16V GLX sportkupékat idéző karosszériája valójában egy praktikus, ötajtós, végtelenül megbízható műszaki alapokra épült kompakt autót rejt. A csinos 323F az 1989 és 1994 között készült BG sorozat kínálatát színesítette. Formailag teljesen eltért testvéreitől, technikailag azonban nem, ezért megoldhatatlan műszaki problémáktól nemigen kell tartani a ma holnap veteránná avanzsáló típusnál. A koccanástól már annál inkább, hiszen karosszériaelemekből még a bontókban sem sok hever. Senki ne hagyja magát meghülyíteni, csupán a marketingesek „fúrták” egykilencesre, az 1840 köbcentiméteres, négyhengeres, 103 lóerős motort. Ez a legjobb választás a menetteljesítmény, megbízhatóság, valamint takarékosság szentháromságában. Első hallásra gyengécskének tűnhet, de úgy felkapja a bő egytonnás tömegű 323-ast, mint tavaszi szélvihar a kiteregetett alsóneműt. A fürge haladást a stabil, ám rossz utakon kissé feszesnek érződő futómű is támogatja.

Ha szeretnénk az összeesküvés elméleteket, azt hihetnénk, hogy a 323F formatervezőjét egy alkalommal a „roadsteres” kolléga helyettesítette. Hiszen a bukólámpás kupénk közel egyidőben született az MX-5 első, NA generációjával. A hetvenes és nyolcvanas évek emblematikus dizájneleme egyedivé varázsolja a kis Mazda stílusát. Karbantartási pozícióval is rendelkezik, ilyenkor felnyílik, de nem világít, egy egyszerű izzócseréhez nem kell szétbontani az autó teljes elejét. Manapság egyes prémium modellek újra felfedezték a jármű teljes szélességében végigfutó fénycsíkot, az F ezt már a nyolcvanas évek végén tudta. Bár középen csupán fényvisszaverő elemmel operál. Csak halkan merjük megjegyezni, hogy talán a kultikus angol márka, az Aston Martin is jobban tette volna, ha nem csak a hátsó lámpát használja fel a DB7-es sportautójához. Nézzük pozitívan, legalább ez az egy alkatrész biztosan nem romlik el soha.
Szép formájú a filigrán kormánykerék, ami még az alapfelszereltséghez tartozó légzsákok előtti időkből származik. Kurblizni kell az ablakokat is, de olyan kis erőigénnyel működtethetők, hogy nem kell hozzájuk szalámit reggelizni. Klíma sincs, cserébe van fordulatszámmérő, ami anno nem számított általánosnak.

Akinek bejön ez a kis klasszikus Mazda, az most szerezzen be egyet, mert ennél olcsóbb már nem lesz. A viszonylag kis példányszám, az elegáns és csinos vonalvezetés, a szinte elpusztíthatatlan technika, valamint az egyedi bukólámpák garantálják, hogy hamarosan emelkedésnek indul a még megmaradt jó állapotú példányok értéke. A kedves youngtimert bemutató kisfilmhez jó szórakozást kívánunk. Annál is inkább, mivel a szimpatikus műsorvezető srácnak arra is jutott energiája, hogy megcsillogtassa a sokak véleménye szerint nem létező német humort. Ugyanis nemcsak felhúzta a legendás Le Mans győztes Mazda 787B versenyautó árnyalataiban pompázó zokniját, hanem be is mutatta.