Lágy Rambo

Hogy milyen terepen a Mazda CX-9, ez a nálunk sajnos továbbra sem elérhető hatalmas bálna? Jobb, mint gondolnád! Jóval többre képesek a szabadidő-autók, miután lekanyarodtunk az aszfaltról, mint gondolnánk. Ez igaz a kétkerékhajtású személyautókra is, azonban legtöbben egy rövidke kalandért cserébe nem tennénk ki kedvencünk fényezését, olajteknőjét, vagy hűtőjét egy megvadult kukoricacső bosszújának.

A TFLoffroad csapata Colorado államban, a Sziklás-hegység legmagasabb csúcsaitól övezett Tombstone Hill lankáira szabadított egy Mazda CX-9 szabadidő-autót. A homokos, sziklás, meredek emelkedőkkel tűzdelt hegyet talán még a Jóisten is szabadidő-autók és terepjárók tesztelésére teremtette. A számtalan csapás közül mindegyik járműhöz megtalálható a képességeihez ideális terep. A CX-9 2,5 literes, négyhengeres, prémium üzemanyaggal 250 lóerős – 91-es oktánszámúval 227 lóerős – turbófeltöltéses benzinmotorjának 420 newtonméteres legnagyobb forgatónyomatéka már percenként kétezres fordulatszámnál rendelkezésre áll. Egy hatfokozatú automatikus sebességváltó közreműködésével hajtja a négy kereket. Illetve csupán az első kettőt, amíg nincs szükség a hátsókra. Azt pedig, hogy mikor van rájuk szükség a 27 szenzorral működő i-Activ összkerékhajtási rendszer dönti el, ami még az időjárást is figyeli! Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy az esti híradó után megvárja mit jósolnak következő napra a meteorológusok. A rendszer valós időben, másodpercenként kétszázszor monitorozza a hőmérsékletet, páratartalmat, csapadékot, ablaktörlők működését stb. és ezek alapján vezérli az összkerékhajtást.

A srácok elsősorban az Offroad Traction Assist rendszert vették górcső alá. Segítségével sikerült több, átvitt értelemben is meredek akadályt, többek között egy komoly átlózást teljesíteniük. Terepjárós zsargonban azt nevezik így, amikor egy első és a vele ellentétes oldalon lévő hátsó kerék elveszti a tapadását. Ez egy vérbeli terepjárónál csak erősen szabdalt terepen jelenthet problémát, hiszen futóműve a lehető legjobb artikulációra van trenírozva, a végletekig ragaszkodik a talajhoz. Természetesen egyszer minden húr elpattan, az elemelkedett kerekek céltalan forgásba kezdenek és a mozgási energia úgy elillan, mint fehér füst a pápaválasztáskor. Ekkor még semmi sincs veszve, hiszen ott a lehetőség a hátsó, valamint az első differenciálzár kapcsolására, ha van ilyen. Az aszfaltra termett szabadidő-autók viszont úgy emelgetik a „lábaikat”, mint a Moulin Rouge kánkánozó táncoslányai. Így aztán a világ csúfságára még egy combosabb járdaszigeten is elakadhatnának, ha nem lenne bennük kipörgésgátló. Terepen azonban ezek a rendszerek legtöbbször csak nehezen, vagy sehogyan sem birkóznak meg a helyzettel. Nem úgy a Mazda Offroad Traction Assist.

A tíz kilogramm híján kéttonnás SUV ritka vendég mifelénk, forgalmazása sem várható. Még sincs okunk keseregni, hiszen a CX-30, valamint a CX-5 tengerentúli példáját követve vélhetően hamarosan nálunk is elérhetővé válik ez a hatékony rendszer. Nem szaporítjuk tovább a szót, beszéljenek helyettünk a mozgóképek. Jó szórakozást kívánunk!