Légsúlyú roadster

Minden átszellemül, amikor beülsz. A kis Mazda roadster immár több, mint harminc éve „Az út a cél” vallási közösség egyik legélesebb pengéjű szamurájkardja. Ebben piszkosul tökéletes.
Csukott szemmel kitalálhattátok, hogy újra a Mazda világhírű stand-up művésze járt nálunk! Ezúttal egy Takumi felszereltségű MX-5 RF a legerősebb, kétliteres, 184 lóerős motorral. Hogy miért nevezzük humoristának? Mert lehetetlen akár csak a sarki zöldségesig is leugrani vele úgy, hogy az embernek ne érjen fülig a szája! Lehetetlen! Élmény/ár/érték arányban egyszerűen utolérhetetlen és ez nem csak a legerősebb, 184 lóerős motorral szerelt MX-5 kiváltsága.

Előre elnézést kérünk mindenkitől! Ezúttal a hárombetűs életmentő berendezésekkel, az információs és szórakoztató rendszerrel, sőt még a kilenchangszórós BOSE prémiumhangrendszerrel sem foglalkoztunk. Foglalkoztunk azokkal már eleget, itt, itt és itt… Egyszerűen „nem értünk rá” az ilyen úri huncutságokra, minden közösen töltött percünket a vezetés élvezetének szenteltük. Legyen elég annyi, hogy a Mikulás puttonyához hasonlóan minden benne van, ami szép és jó.
Manapság már nem tűnik soknak 205 newtonméter. Egy katalógusban valóban nem sok, de az alig 1000 kilogrammos roadsterben több, mint elegendő! A kis kupé-kabrió minden sebességfokozatban és sebességnél úgy megindul, mint egy morcos M61 „Nohab”. Hatodik fokozatban kényelmesen tarthatjuk vele a városi tempót, sőt még az alá is mehetünk kicsivel és mégsem kell visszaváltani. Zseniális! A motor nem erőlködik – mitől is tenné? – egészen alacsony fordulatszámon sem morog, gázadásra késlekedés nélkül megindul vele az MX-5. Kizárólag tőlünk függ, hogy mekkora vehemenciával.

Igazat kell adjunk a könnyűszerkezetes versenyautók atyjának, Colin Chapman konstruktőrnek azon kijelentéséhez, hogy „A teljesítmény növelése csak az egyenesekben tesz gyorsabbá. A tömeg csökkentése viszont mindenhol." A libatollnál alig nehezebb MX-5 minden forgalmi helyzetet játékos könnyedséggel kezel. Legtöbbször ilyenkor szokott a „de ennek ára van” kezdetű mondat jönni. A Mazdánál azonban ennek csupán vételára van. A parádés mozgékonyság miatt nem kell lemondani a biztonságról, a torziósan és a létező összes irányba merev karosszériáról. Dicséretes, hogy az egy hét alatt egyetlen nyikorgást vagy nyöszörgést sem hallottunk a karosszéria felől.

Az első tengely mögé helyezett motor semleges, közel 50-50 százalékos tömegelosztást eredményez. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros, Multilink felfüggesztés pedig határozott és pontos, mégsem rázza le a vesénket. A négytárcsás fékrendszert a megszokottnál erősebben kell taposni, cserében pontosabban adagolható és ez tökéletesen illik a sportos karakterhez. Pontosan és határozott erővel kezelhető a rövid áttételezésű, hatfokozatú sebességváltó. Az LSD – itt nem a bélyegre kell gondolni, hanem a részlegesen önzáró differenciálműre (limited-slip differential) – jóvoltából még száraz úton is jelentősen csökken a fordulókőr, ha nem vagyunk elég óvatosak. Ideális a Bridgestone Potenza S001 205/45 R17 gumiabroncsok tapadása is. Amikor szeretnéd a hátsó tengelyen ideálisan elveszítik szoros kapcsolatukat az aszfalttal, esőben valamivel hamarabb. Ha már a gumiabroncsoknál tartunk a fekete BBS könnyűfém keréktárcsák, harmonikus ellenpontot biztosítanak a Snowflake fehér gyöngyház metálfényezés számára. Utóbbi pedig pompásan illeszkedik az idei esztendő egyik leglátványosabb újdonságához, a bordó nappabőr borítású ülésekhez.

A negyventekercses autó. Ne a Tesla-tekercsekre gondoljatok, egyszerűen ennyi prémium minőségű WC-papír fér be a csomagtartóba kényelmesen, ha még két üveg bort is haza szeretnénk vinni. Jó tudni, hogy a 127 literes csomagtér térfogata legalább független a tető aktuális helyzetétől. A keménytető alig 13 másodperc alatt nyit vagy zár, ez dicséretesen fürge. Azonban pont hozzá kapcsolódik az együtt töltött időszak egyetlen olyan tulajdonsága, amivel elégedetlenkedtünk. A tető ugyanis legfeljebb 10 kilométer/órás sebességig hajlandó működni, ez többször eredményezett előre nem tervezett kényszerpihenőt. Viszont nyitott tetővel még gyorsabbnak érződik a 6,8 másodperces gyorsulás! Ilyenkor hatványozottan erősebb ingerek bombázzák érzékeinket. Megnyugtató, hogy az MX-5 még ilyenkor sem megterhelő a pénztárcánk számára. Hiszen úgy jött ki 7,0 literes átlagfogyasztás, hogy a legkevésbé sem figyeltünk rá, egyszerűen átadtuk magunkat az élvezeteknek és kihasználtuk a kis Mazda képességeit. Kicsit takarékosabb cipővel 6-6,5 literes értékek is könnyedén megvalósíthatók. Ehhez az étvágyhoz bőségesen elegendő a 45 literes üzemanyagtartály.

Talán emlékeztek még legújabb csapattagunkra, az orgonaművész srácra, akinek tavasszal mazdaszűz kezébe nyomtuk a 150 lóerős Mazda3 kormánykerekét. Ezúttal MX-5 ügyileg sikerült elvesztenie a szüzességét.

A lelkesedéséből érezhetitek, mennyire beleszeretett ebbe a kis méregzsákba.
Megvilágosodtam! Számomra most vált nyilvánvalóvá, amit korábban már sejtettem. A Mazda MX-5 egy ideális családi autó. Elkerekedett az arcotok? Talán még el is mosolyodtak, akik nap mint nap egy Mazda6 kombiból fürkészik a tájat. Pedig így van! Igaz ugyan, hogy csupán egyik családtagunkat tudjuk magunkkal vinni, de ő méltán érezheti magát a szerencsés kiválasztottnak. Én is annak éreztem magamat.