Szép számban tűnnek fel átépített járművek a jalopnik.com és más oldalakon. Ezek között számunkra érdekes, avagy szívünknek kedves csemegék is akadnak. Mindjárt meglátod, miért is említésre méltóak az alábbi egyedi járgányok.
Nyilván nem nehéz kitalálni, hogy Mazda alkatrészek is találhatók az itt összegyűjtött, átépített járművekben. Bár ez kívülről nem látszik rajtuk, és felirat sem virít az oldalukon az élelmiszeriparban bevált figyelmeztetéssel – „nyomokban Mazdát tartalmazhat”! Pedig például a piros Ford Cortina képességeihez nagymértékben hozzátesz az orrában szunnyadó Mazda erőforrás. Igazi Ford-Mazda együttműködés ez is, egy olyan autóban, amely jóval azelőtt készült, hogy a Mazda a Ford rokonaként működött volna. A szépen felújított veterán motorja viszont már a 21. századból származik, és annak sincs köze a néhai Ford-Mazda frigyhez. Így forrt össze tehát a múlt és a régmúlt két legendája, ebben a két márka közös történelmét megkerülő végeredményben, amely Mazda embléma nélkül is figyelemre méltó.
Színben illenek egymáshoz, ám még a Cortinánál is különlegesebb az 1983-as, kétüléses Bremen Sebring. Elég csupán az ajtómegoldására tekinteni, és nem lehet kétséges, hogy az amerikai Sebring valódi ritkaság. Már csak azért is, mert összesen csupán 450 példány készült ebből a Volkswagen Bogár alapokra épült járműből. Ráadásul közülük is keveset hajtott 320 lóerős, kompresszoros Mazda Wankel-motor. Állítólag jóval 5 másodpercen belül futotta a 0-100-as sprintet, ami a 80-as években bizony mesebeli értéknek számított. Nemrég mégis csak 20 ezer dollárért, vagyis bő 5 millió forintért kínálták ezt a példányt az Egyesült Államokban.
A Bremenhez hasonlóan szintén Volkswagen alapokra épült ez a Type 3. Illetve dehogy. Pont az ellenkezője igaz, hiszen egy Mazda MX-5 kapta meg egy 1968-as Volkswagen Type 3 karosszériáját. Bár a végeredmény még nem készült el, a projekt láthatóan jól halad. Azon pedig felesleges elmélkedni, hogy ennél egyszerűbb módon is kaphat keménytetőt az MX-5 NB. Inkább vegyük úgy, hogy a Mazda roadstere egészen biztosan kiváló alap egy régi Volkswagen élményautóvá varázsolásához. Ráadásul az összeházasításuk sem „nagy kaland”, mert a régi Volkswagen karosszériája egyszerűen leemelhető az aljáról. A dolog mégsem ilyen egyszerű, ugyanis a Type 3 tengelytávját tekintve is hosszabb a roadsternél. Röviden elég annyi, hogy a gyakorlatban messze nem olyan könnyen kivitelezhető a „Type 3 Miata”, mint azt a fentiekből ítélve gondolnánk. Ám remélhetőleg a kész autót is be tudjuk majd mutatni.
A várakozás idejére ajánljuk az alábbi videót, amely egy elkészült Volkswagen-Mazda frigy eredményének teszteléséről készült. Tulajdonképpen egy Wankel-motoros VW Bogár látható itt. Ennek ismeretében pedig kijelenthetjük, hogy érdemes türelmesen várni – hiszen ha nem dolgozunk valami hasonlón, legalább élvezzük más munkáját.