Biztonságból is ötös a Hatos

010_nyito

Ötcsillagos eredménnyel végzett a japán JNCAP töréstesztjén a Mazda6. Az EuroNCAP szintén ötcsillagos minősítése után tehát most a némileg eltérő vizsgálati módszerekkel dolgozó JNCAP laboratóriumában is bizonyított a Hatos.

Kombi kivitelben került a japán biztonsági szervezet kezei közé a Mazda6 három példánya, hogy kiderüljön, hogyan óvja utasait és az esetlegesen elgázolt gyalogost. Azért van szükség három járműre, mert a JNCAP teljes átfedéses frontális töréstesztet is végez, ami azt mutatja meg, hogy mi történik, ha szemből betonfalnak ütközik az autó. Ennek során 55 kilométer/órás sebességgel vezetik a falnak a járművet, amelyben két 175 centiméter magas és 78 kilós, illetve a méréshez szükséges kiegészítőkkel együtt 85 kilogramm tömegű bábu ül az első üléseken.
Az eredmények illusztrálására készített ábrákon zöld színnel jelölik az alacsony sérülési kockázatot, sárgával a mérsékelt kockázatot és pirossal a fokozott sérülési kockázatú területeket, testrészeket:

Egy másik autó szükséges a félátfedéses törésteszt elvégzéséhez, amelynek során a vezetőülésben szintén 175 centiméter magas, 78 (85) kilogrammos bábu ül, míg mögötte, a hátsó ülésen egy 150 centiméter magas, önmagában 49 kilogramm, kellékekkel együtt 54 kilogramm tömegű (hölgy)bábu várja a becsapódást. A tesztet úgy végzik, hogy a karosszéria szélességének 40 százalékát kitevő szélességben vezetik a járművet egy részben deformálódó alumínium tömbnek, 64 kilométer/órás sebességgel. A becsapódás a vezető oldalán történik:

A harmadik autó az oldalütközéses teszthez szükséges, amikor az álló járműnek 55 kilométer/órás sebességgel ütköztetnek egy 950 kg tömegű, deformálódó alumíniumszerkezetet. A vezetőülésben ülő bábu 170 centiméter magas 72 kilogrammos, illetve „menetfelszerelésben” már 78 kilogramm tömegű:

A ráfutásos baleseteket szimuláló teszt során azt vizsgálják, hogy milyen hatások érik az első ülésen utazó utast, ha az álló autóba hátulról, közel 40 kilométer/órás sebességgel belerohan egy másik jármű. Az ülésbe ilyenkor 175 centiméter magas és 78 (85) kilogrammos bábut ültetnek:

A gyalogosgázolást szimuláló teszthez egy 165 milliméter átmérőjű, 4,5 kilogrammos vagy 3,5 kilogramm tömegű (gyerek) műfejet használnak. Ezt egy erre a célra fejlesztett készülékkel 35 kilométer/órás sebességgel ütköztetik a jármű motorháztetejéhez, ami olyan, mintha a valóságban 44 kilométer/órás tempóval gázolták volna el a személyt. Az eredményt a motorháztető zónáinak színezése mutatja, ahol zölddel jelölik a csekély fejsérülést, sárgával a mérsékelten veszélyes és pirossal a komoly sérülést okozó területeket. Hasonló módszerrel vizsgálják a lábsérüléseket is.
020
Ezeken felül szintén vizsgálják és a teszt végeredményébe is beszámítják a biztonsági övek használatát jelző berendezések működését, valamint a jármű fékútját száraz és nedves útfelületen, száz kilométer/órás sebességről lassítva, továbbá minősítik a hátsó ülések biztonsági öveinek használhatóságát is.
Az alapos vizsgálat kapcsán kijelenthetjük, a Mazda zászlóshajója nagyon biztonságos 🙂