Titkos favorit

Meglepő újdonsággal rukkolt ki a Mazda 2014 novemberének utolsó péntekén. Már önmagában az is furcsának tűnhet, hogy nem Los Angelesben mutatta be az újdonságot, hiszen ott volt éppen akkor nagy autókiállítás. Ez a friss négyajtós azonban Ázsiában debütált, nem véletlenül…Így 2014 végén nem túlzás azt állítani, hogy az autók világában jártasak számára minden a Los Angeles Auto Show „körül forog”. Pláne a Mazdánál, amely nem kevesebb mint három vadonatúj típust vitt a tengerentúlra. Olyanokat, amiket az USA embere élőben korábban még nem látott. Sőt, az ott debütált vadonatúj CX-3 szabadidő-autót még képen sem látta senki, mielőtt Los Angelesben bemutatták. Mellette a frissített CX-5, valamint Mazda6 típusok szintén az angyalok városában álltak először reflektorfénybe, és a vadonatúj Mazda2 és MX-5 sem pózolt még a nagyközönség előtt az Újvilágban. Öt újdonság egyszerre, egy összesen nyolc típust forgalmazó márkától igazán szép teljesítmény, megmutatja, milyen fontos ez a piac a Mazdának. Nyilván mindent beleadtak, és többre nem is futná már a Mazda erejéből, ugye? Tévedés! Ráadásul léteznek más fontos piacok is a márka életében.

Azt hiszem, elmondható, hogy a Mazdának a lépcsőshátú kisautó megalkotása is szépre sikerült. Ritka az ilyesmi, értékeljük!
Azt hiszem, elmondható, hogy a Mazdának a lépcsőshátú kisautó megalkotása is szépre sikerült. Ritka az ilyesmi, értékeljük!

Bizony, vannak még tartalékai a Mazdának, tud még újat mutatni. Nem is aprózza el, nem osztja be, hogy „jó lesz majd jövőre” a következő újdonság, hanem még idén, sőt a Los Angeles Auto Show alatt – de nem ott – bemutatkozási lehetőséget biztosított a Mazda2 Sedan számára. Jogos a kérdés, hogy november 28-án hol máshol mutathatott be újdonságot egy világmárka, ha nem Los Angelesben. Nos, mivel e kiskategóriás szedán meglehetősen rétegmodellnek tekinthető, ezért természetesen ott debütált, ahol a legnagyobb népszerűségnek örvendenek a négyajtós kisautók. Így a Thailand International Motor Expo látogatói láthatták először élőben a legújabb Mazda2 lépcsőshátú kivitelét. Azok kapták, akik nagyon szeretik, tehát megérdemlik. A négyajtós mellett egyébként az ötajtós új Mazda2 is most került először érinthető közelségbe Thaiföldön. Mindegyikbe a vadonatúj, 1,5 literes dízelmotort építették, és ez sem véletlen.

Igazából semmi meglepőt nem hoz a forma. Ez egyszerűen egy, még a Mazda3 Sedan kivitelénél is kisebbre zsugorított négyajtós Mazda6
Igazából semmi meglepőt nem hoz a forma. Ez egyszerűen egy, még a Mazda3 Sedan kivitelénél is kisebbre zsugorított négyajtós Mazda6

Természetesen a Mazda2 négyajtós változata is teljes mértékben „KODO-gyermek”, ez meg is látszik rajta, azért sikerült ilyen gusztusosra. No meg a technikája is százszázalékosan SKYACTIV – erről árulkodik a dízelmotor – és az MZD Connect szórakoztató és információs rendszer sem hiányzik belőle. Az igazsághoz azonban még hozzátartozik, hogy a Kettes a legkeresettebb Mazda Thaiföldön, amely szintén meglehetősen fontos piac a márka számára. Alig öt év alatt, vagyis 2010 januári bevezetése óta csupán Mazda2-ből körülbelül 120 ezer példány talált gazdára az ázsiai országban. A Mazda az új Kettessel ráadásul tovább kívánja erősíteni pozícióját ezen a piacon (is). A népszerűség egyik oka nyilvánvalóan a típus tudása, valamint a márka közvetlen jelenléte az országban. A Mazda2 modelleket ugyanis nem csupán szép számban veszik Thaiföldön, de 2015 januárjától már a Mazda ottani új, sebességváltókat előállító üzemében is megindul a termelés. .

A képeken kívül egyéb információt nem adott a Mazda a négyajtós Kettesről, így például csomagtartójának mérete sem ismert
A képeken kívül egyéb információt nem adott a Mazda a négyajtós Kettesről, így például csomagtartójának mérete sem ismert

Eladásait tekintve ugyanis 2016 márciusáig SKYACTIV modelljei arányát világviszonylatban 85 százalékra kívánja növelni a Mazda. Ehhez kapcsolódóan 2015 végére fejeződik be a SKYACTIV motorokat összeszerelő üzem építése Thaiföldön, ahol kezdetben évi harmincezer motor összeszerelése a terv. A kapacitást folyamatosan növelik majd, és új motorgyártó részleg felépítése is szerepel a további tervek között, mire az Eco-Car program második fázisa felfut. A Mazdák kiváló minőségén és a márka országhatárokon belüli jelenlétén túl ugyanis szintén komoly hajtóerőt jelent az eladásokban a thaiföldi Eco-Car program. Ez nem más, mint egy olyan vásárlásösztönző rendszer, amely a gazdaságos kompakt járművek beszerzését támogatja Thaiföldön. Legfeljebb 1,3 literes benzines és maximum 1,5 literes dízelmotoros járművekre vonatkozik. A programban való részvétel további feltétele, hogy a modell átlagos üzemanyag-fogyasztása ne haladja meg a 4,3 litert száz kilométeren. Valamint károsanyag-kibocsátása feleljen meg az Euro 5 előírásainak, és kipufogójából kilométerenként legfeljebb száz gramm szén-dioxid áramolhat a szabadba.

Belül minden ismerős, csak a kalaptartó változott
Belül minden ismerős, csak a kalaptartó változott

A feltételeknek megfelelő járművet vásárlók különféle kedvezményekben részesülnek, például a jövedéki és egyéb adók tekintetében. Vagyis Thaiföldön már azt is kézzel foghatóan értékelik – anyagilag támogatják –, ha gazdaságos belsőégésű motorral hajtott járművet vásárolnak a polgárok. (Míg itthon sokan szeretnék ugyanezt legalább az – egyébként lényegesen kisebb piacot jelentő – elektromos autók kapcsán elérni…) A Mazda2 jelenlegi generációja nyilván az 1,3 literes benzinmotorral hajtott változatával élvezhette, élvezheti e program előnyeit, míg a következő nemzedék a dízelmotoros kivitellel csatlakozhat majd a kedvezményezettek körébe. Mi innen drukkolunk a Mazdának, valamint a thai polgároknak egyaránt, miközben nyilván az autónak, no meg egy hasonló programnak szintén sokan örülnének hazánkban is. Figyelembe véve, hogy a jelenlegi Mazda2 is létezik négyajtósként, mégsem jutott el Európába, szinte biztosra vehető, hogy az új sem jut majd el a kontinens ezen részére.

Hány évet is kellett várni a CX-9-re, hogy ez év végén végre hazánkban is forgalmazza a Mazda? Ezek alapján talán a négyajtós Kettes is eljut hozzánk, de avatott szakértőink ebben kételkednek
Hány évet is kellett várni a CX-9-re, hogy ez év végén végre hazánkban is forgalmazza a Mazda? Ezek alapján talán a négyajtós Kettes is eljut hozzánk, de avatott szakértőink ebben kételkednek

Amint az új Mazda2 ötajtós változata és egy esetleges Mazda3 MPS híre felbolydította a számítógépes autómanipulátorok fantáziáját a Mazda2 MPS megalkotására, úgy az új négyajtós Mazda2 is hasonló folyamatokat indított el. Hiszen, ha készül lépcsőshátú, miért ne készülhetne mellé kombi, ugye? Legalábbis nyilván így gondolkodott az új Mazda2 Sedan alapjaira kombit álmodó egyik népszerű számítógépes tuningoló. A Mazda2 Sedan hivatalos sajtófotóinak ismeretében egyébként már azt is tudjuk, hogy ugyanez a mester már júliusban milyen hűen vizionálta a most bemutatott négyajtós Kettest. Ezt figyelembe véve, igazán nem lennénk meglepve, ha egy az egyben ilyen formában jelenne meg a Mazda2 kombi változata. Már ha egyáltalán valaha is piacra kerülne.

Alkotója szerint a Mazda2 négyajtós változatára épül a kombi
Alkotója szerint a Mazda2 négyajtós változatára épül a kombi