Kétszázhetvennel több lett, maradhat?

525

Az MX-5 japán mérnökei most alighanem rosszallóan csóválják a fejüket, hiszen ők nagyon másképp gondolták el a tökéletes autót, de valljuk be, egyszer mindannyian kipróbálnánk egy 430 lóerős, V8-as motorral szerelt változatot, ha másért nem, hogy megtudjuk, milyen érzés rettegni a kormány mögött.

V8-as motort beépíteni nagyjából mindenbe, aminek négy kereke van és komolyabb jármű mint egy gördeszka: ez igazi amerikai elfoglaltság, és az USA-ban nem is egy vállalkozás foglalkozik ezzel. A Flyin Miata nevű cégtől is láttunk márilyet. Az alapítók, Bill és Teri Cardell a nyolcvanas években ugyan európai sportkocsik szervizelésével foglalkoztak, de 1989-ben nagyot változott velük a világ. Egyik kuncsaftjuk egy első generációs MX-5-el jött átvenni az elkészült Porschéját, és amíg a papírmunka zajlott, a testvérpár alaposan megnézte a japán roadstert és fülig beleszerettek. Hét évvel később már nem foglalkoztak mással, csak MX-5-el. Manapság 2300 négyzetméteren 15 alkalmazott dolgozik, szóval kis garázscégnek nem lehet nevezni a Flyin Miatát, ahol nem csak tuningolnak és sportcélokra építenek át, de van többféle csővázas, az eredeti autót már csak nyomokban tartalmazó saját konstrukciójuk is, amikről korábbi blogbejegyzéseinkben már írtunk itt, itt és itt.

duel
A képen nem is olyan nagy a különbség a két motor között. Balra az MX-5 eredeti négyhengerese, jobbra a beépítésre kerülő Corvette V8-as.

A negyedik generációs MX-5 V8-as motorral való átépítése sem előzmény nélküli, a korábbi generációkkal is megtették ezt, de a számok döbbenetesek. A kétliteres 160 lóerős Skyactiv motor helyére a C6-os Corvette 6.2 literes blokkja kerül, 430 lóerővel. Meglepő, de ez csak 110 kilós pluszt jelent az autó orrában, és a súlyelosztási arány is csak 53:47 százalékra romlott, ami a Cardella tesók szerint szinte észrevehetetlen.

Szexi. Ezzel a szóval illették a Flyin Miatás fiúk ezt az ultrakönnyű, de nagyon erős karbon kardántengelyt. Szerintünk is szexi.
Szexi. Ezzel a szóval illették a Flyin Miatás fiúk ezt az ultrakönnyű, de nagyon erős karbon kardántengelyt. Szerintünk is szexi

A Flyin Miata nem lenne az, ami, ha egyszerűen csak egy dögerős motort passzíroztak volna be a régi helyére, szerencsére mindent cseréltek, amit a nagyobb teljesítmény miatt kell. Bő fél évet szántak az új elemek összehangolására, de a nagy mű elkészült, minden hozzávaló a helyén. A váltó, a Tremec 56 testvérei Aston Martinokban, Corvettekben és Dodge Viper SRT-ben bizonyították, hogy strapabíró szerkezetek. Teljesen új kipufogórendszert, karbon kardántengelyt, differenciálművet kap az autó.

Teljesen új kipufogórendszer került az autó alá
Teljesen új kipufogórendszer került az autó alá

Meg nagyobb fékeket. Az USA-ban igencsak közkedvelt márka a Wilwood, ennek a kínálatából választottak elöl 33 centis féktárcsákkal lassító rendszert, ami kellhet is egy 430 lóerős autót megállítani. Vagy 525 lóerőset, ugyanis a Flyin Miatánál nem álltak le, készül az MX-5-öt a szupersportkocsik teljesítmény kategóriájába emelő átalakítás. A cég videómegosztó oldalán már egy film is tanúsítja, hogy ez a változat is rövidesen aszfaltszaggatásra kész: