A CX-5-rajongók már biztosan észrevették, hogy a Mazda kínálatában új felszereltségi szint jelent meg a típushoz, a Takumi. Utánanéztünk, mennyire jó hír ez a leendő vásárlóknak, ezért a legfőbb európai és japán ellenfelek aktuális kínálatával vetettük össze az új modellt.
A Mazdánál megszokott dolog, hogy az extra felszereléseket nem egyenként, hanem csomagban, felszerelési szintenként lehet megvásárolni. Nincs ez másképp a CX-5-nél sem. Arra is volt példa, hogy bizonyos felszereltségi szintek kikerültek a kínálatból, helyüket újak vették át. Ezúttal is valami hasonló történt. 2016 szeptemberétől az Attraction felszereltségi szint megszűnt, a helyét átveszi a Takumi. Ami igen jó hír, hiszen a Mazda így szinte változatlan áron egy jobban felszerelt autót ad a vevőinek. Ugyanis a Takumihoz mindent megkapunk, ami a korábbi Attraction csomagban szerepelt, kiegészülve alapáron 19 colos könnyűfém keréktárcsákkal, 9 hangszórós, prémium minőségű, Bose audiorendszerrel, tolatókamerával és intelligens, kulcs nélküli nyitási rendszerrel. A legolcsóbb Takumi felszereltségű CX-5 a 160 lóerős, kétliteres benzinmotoros, kézi váltós, elsőkerék-hajtású változat, 8 600 000 forintos áron. A legdrágább pedig az automatikus váltóval szerelt, összkerékhajtású, 150 lóerős dízel, 10 550 000 forintért.
A Takumi felszereltségi szint a Challenge és a Revolution között található, ami nem meglepő, hiszen az Attraction szint is éppen ott szerepelt. Az amúgy is extrákkal jól ellátott Challenge kivitelnél többet nyújt a DAB rádióadások vételére is képes, 9 hangszórós Bose audiorendszerével, az intelligens, kulcs nélküli nyitási rendszerrel, a 19 colos könnyűfém keréktárcsákkal, a tolatókamerával, a holttérfigyelő rendszerrel és a LED fényszóróval. Szerintünk ez utóbbi akár önmagában is megéri a felárat. A korábban már megtapasztaltuk, hogy rendkívül egyenletes, a szemet nem fárasztó megvilágítást tud adni, nagyságrendekkel jobbat, mint a hagyományos izzók; még a xenon fényszórók sem érnek a nyomába. A Revolution szinten mindent megkapunk, amit a Takumihoz, pluszként pedig navigálni is tudó fejegység, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és riasztó is jár.
Minket már a felszereltségi szintek böngészése közben is meggyőzött a legújabb Mazda CX-5 kivitel, de mi rajongók vagyunk, minket könnyű – vajon mit gondol majd a többi vásárló? Meggyőzzük őket is! Összeszedtük a legfontosabb ellenfeleket, hasonlóan korábbi blogbejegyzésünkhöz.
Elsőként úgy gondoltunk a CX-5-re, mint egy családi nagyautóra. Legyen gazdaságos hosszú távon, tehát elvárás a dízelmotor; ne jöjjön zavarba, ha a família síelni indul a hegyekbe, tehát elvárás az összkerékhajtás; a felszereltség pedig legyen a Takumi szintjén. Egy kivételével az összes kihívó japán, de úgy éreztük, az új Volkswagen Tiguannak még helyet kell szorítanunk a versengők között.
Aztán úgy gondoltunk a CX-5-re, mint egy igazi presztízsmodellre. Nem volt nehéz, hiszen formájával, műszaki tartalmával kitűnik a tömegből: nem tudunk elképzelni olyan eseményt, ahol ne figyelnének fel a megjelenésére. Nem mellékesen a Mazda már többször kimondta, hogy a cél a presztízsmárkák elit klubja. Az ellenfelek a prémium szegmens legjobb európai képviselői. Itt csakis benzinmotor jöhetett szóba, automatikus vagy automatizált váltóval, összkerékhajtással.
Az összehasonlítás, bármennyire is akarjuk, nem lehet teljesen pontos. A japán autóknál megszokott – a Mazdánál is ezt látjuk –, hogy felszereltségi szintek vannak, amelyeket csak itt-ott lehet kiegészíteni néhány extrával. A választék így a gyár által előre megálmodott csomagokra szűkül, amin igazán csak az ehhez hasonló táblázatok készítői bosszankodnak, a vásárlóknak ez, a tapasztalat szerint, könnyebbséget jelent. Így viszont előfordul, hogy egy extra – mondjuk a tolatókamera – az egyik gyártónál alapáron jár, míg a másiknál csak magasabb felszereltségi szinten érhető el, például emelt szintű navigációs rendszerrel, multifunkciós kormánnyal, parkolássegítő asszisztenssel együtt, vagy még így sem.
Az európai gyártóknál másféle meglepetések érhetik a leendő vásárlót az internetes konfigurátor használata közben. A számítógép képernyőjén ugyanis szinte minden extra felszerelés külön kiválasztható, de aztán kiderül, hogy ez csak a történet fele, muszáj még hozzá rendelni valamilyen csomagot, kiegészítőt egy kalap pénzért. Erre példa a Mercedes GLK ebben a kategóriában nem kiemelkedően drága, nagyjából 310 000 forintba kerülő Burmester prémium hangrendszere, ám ezt csak akkor szerelik be az általunk megálmodott autóba, ha hozzá megvesszük a Command Online nevű multimédiás csomagot potom 1 179 800 forintért.
A táblázataink rövidebbek, mint amelyek a CX-5 bemutatkozásakor készültek, mert most a Takumi csomag öt kiemelkedő újdonságára koncentráltunk. Az eredmény elég egyértelmű. A Subaru Forester az egyetlen autó, aminek az alapára alacsonyabb, de mire elérjük az összehasonlításra kiválasztott Mazda CX-5 szintjét, több mint egymillió forinttal többe kerül.
Az európai ellenfelekkel szemben, a prémium kategóriában hasonló a helyzet. A Mazda CX-5 Takumi a legolcsóbb mind közül, még úgy is, hogy egyik-másik ellenfele igazán fapados kivitelben, szinte csak a táblázatban szereplő extrákkal szállt vele versenybe.
A számokból azonban az is kiderül, hogy a SKYACTIV technológia nem csupán egy jól hangzó szlogen. Az adatok például elárulják, hogy a Mazda CX-5 minden kihívója közül a legkönnyebb. Ez nem kis teljesítmény, mert az autók világában a fogyókúra még nehezebb és sokkal többe kerül, mint az emberek között. Úgy kell lefaragni a tömegből, hogy közben az autó szilárdsága, a karosszéria merevsége nem változhat. Csalni pedig nem lehet, hiszen az első törésteszten kiderülne a turpisság. A Mazdánál a különlegesen nagy szilárdságú acélelemek innovatív felhasználásával, egyedi padlólemez-kialakítással, a legmodernebb kötési megoldásokkal érték el azt, hogy kis tömege ellenére is maximális teljesítményt, öt csillagot érdemelt ki az Euro NCAP töréstesztjén. És nagyon jó vezetni! Tudjuk, ez szubjektív dolog, de a számok is ezt bizonyítják. A könnyebb autó lendületesebben mozog, örömmel kanyarodik, vehemensebben gyorsít és könnyebben áll meg, vagyis jó vezetni! A Mazdánál pedig erre régóta figyelnek. Az autó és a vezetője úgy váljon eggyé, mint ló és lovasa. Ez a tervezői filozófiát nem csak az MX-5-nél használják, ahol az alacsony saját tömeg, a merev karosszéria az évtizedek óta tartó sikersorozat egyik kulcsa, hanem az összes Mazdánál, így a CX-5-nél is.
A Mazda technológiai fejlettsége máshol is megmutatkozik. Elég rápillantanunk a prémium kategóriából érkezett benzinmotoros kihívók adataira. Itt valaminek a hiánya a feltűnő. A Mazda SKYACTIV motorján, egyedüliként, nincs turbófeltöltő. Ez lehetne behozhatatlan hátrány, hasonló lökettérfogat mellett lehetne sokkal erőtlenebb, nyomatékszegényebb a motor, de nem az. A Mazdánál egész egyszerűen más irányba indult el a fejlesztés. Nem turbósították a motort, hanem „skyactivizálták”. A kompresszióarányt növelték meg drámai módon 14:1-es értékre, ehhez igazították a kifinomult kipufogórendszert. Többfuratos üzemanyag-fúvókák juttatják a benzint az égéstérbe, ahol könnyű, üreges dugattyúk dolgoznak. Az eredmény magáért beszél. A Mazda SKYACTIV benzinmotorból hiányzik egy, az üzemanyagra, kenésre, hőmérséklet-változásra különösen kényes, gyakori hibaforrásként szereplő, drága alkatrész – a turbófeltöltő. A vezetés élménye ettől semmivel sem lesz kisebb, sőt. A fejlesztőknek nem fog fájni a fejük a turbólyuk semlegesítése miatt, hiszen ha nincs turbó, nincs lyuk sem. Nem kell kicentizni egy jókora, időnként a vörös izzásig hevülő alkatrész helyét, meg az oda futó, onnan eljövő csövek, hűtők helyét, hiszen ha nincs turbó…, de innen már tudjátok.
A végeredmény egyértelmű. A CX-5 Takumi, köszönhetően a SKYACTIV technológiának és az igencsak versenyképes árnak, nyerő ajánlat a Mazdától.