50 éves a Mazda Wankel!

Jelenleg ugyan nem gyárt a Mazda sem Wankel-motoros autót, mégis fontos megemlékezni erről az örökéletű erőforrásról! Az ilyen motorral már legyártott modellek is gondos kezek között élnek tovább, sőt a lelkes rajongók jóvoltából új járművek születnek, és nem csak Mazdák! Ezek közül szemezgetünk most.

Éppen 50 évvel ezelőtt, 1967-ben indult a Mazda első Wankel-motoros járműve, a Cosmo Sport gyártása, így bizony az ebben dolgozó különleges erőforrás is immár fél évszázados a japán márkánál. Szemtelenül fiatal, vagy a Mazdával csak mostanában ismerkedő olvasók számára persze ez aligha mond bármit, hiszen nekik kérdésként merülhet fel, hogy mit jelent a Wankel, és egyáltalán mi köze van kedvenc márkánkhoz? Nos, ilyen erőforrással egészen 2012-ig gyártott autót a Mazda, és a rajongók azóta várják az utódot, amelyről folyamatosan érkeznek az egymásnak ellentmondó hírek. Mindenestre, az „újoncok” kedvéért először is a Wankel, avagy bolygódugattyús benzinmotor működését szemléletesen bemutató videó megtekintését ajánljuk az alábbiakban.

Írtunk már korábban arról, hogy személyautóin túl, egyedül a Mazda gyártott Wankel-motoros pickupot, sőt buszt is. Igaz, egy olyan Mazda RX-7 modellről is beszámoltunk itt a blogon, amelynek motorteréből kipenderítették a Wankel-motort és V8-ast pakoltak a helyére – természetesen az USA-ban. Ez is egy megoldás, de nekünk valahogy sokkal jobban tetszik, amikor más márkák típusaiba építenek kiváló Mazda Wankel-motort. Mert bizony ilyen is előfordul, ráadásul ugyanebben az országban. Egy ottani hirdetésben láttuk azt a Suzuki Samurai-t, amelynek benzinmotorját az RX-7 első generációjából származó 12A Wankel-motorra cserélték. Csak benzin, meg egy új akkumulátor kell bele, és már indul is – írja a hirdető az autóról.

1974 és 1977 között készült a 26 személyes, Wankel-motoros Mazda Parkway RE13 busz
Éppen egy ilyen piros csíkozású Parkway látható az augsburgi Mazda Múzeumban is
Suzuki Samurai Wankel-motorral – minden bizonnyal a világon az egyetlen

A fenti példák ellenére a busz, a pickup és a terepjáró korántsem tipikus felhasználási területei a Wankel-motoroknak. Nem véletlenül építette első ilyen erőforrását is egy sportos kupéba a Mazda, és vált a Mazda RX-7 a világ legnépszerűbb Wankel-motoros autójává. A mai napig gyorsulási és driftversenyek üde színfoltja az RX-7 bármelyik nemzedéke. Kihívói szinte kivétel nélkül olyan, hagyományos erőforrással rajthoz álló modellek, amilyen például a Nissan Skyline. A következő videóban is egy ilyen zöld ördögöt mutatnak be, ám ebben a Nissanban sem a saját erőforrása, hanem egy Mazda RX-7 Wankel-motorja dolgozik. Már a hangja is hátborzongató…

A Suzuki és a Nissan tulajdonképpen közeli „ismerősei” a Mazdának, legalábbis a márkák származási országát tekintve. Így valamelyest érthető, hogy egyesek különlegessé kívánták alakítani Nissanjukat, Suzukijukat, és ehhez a Mazda Wankel-motorját használták fel. Az viszont már talán kevésbé „magyarázható logikai alapon”, hogy miért épít bárki Wankel erőforrást egy nagynevű európai márka eredeti motorjával is bitang sportkocsijába. No igen, persze abban is csak egy hagyományos V10-es dohogott. Az ígéretek szerint viszont Kanadában, a Derwin Performance műhelyében hamarosan egy négyrotoros 26B Wankel-motort kap egy Lamborghini Gallardo. Részleteket egyelőre nem árultak el, csak annyit, hogy legalább 600 lóerős teljesítményt préselnek ki a motorból, amely ennyit akár turbófeltöltő nélkül tudhat, azzal viszont akár a dupláját is.

Gyakorlatilag egyidőben készült a Mazda RX-8 és a Lamborghini Gallardo, utóbbi 500-570 lóerős V10-essel. Ez a példány már biztosan erősödik új Wankel-motorjával
2017 júniusában még dobozban várt a beépítésre a Gallardóba kerülő Wankel-motor

A Wankel-motor fél évszázados születésnapjának megünnepléseként egy kis mulatságot hagytunk e bejegyzésünk végére. Az alábbi videó helyszíne egy gyorsulási verseny, és a szünetben a színpadon is ez a téma. 4 perc 20 másodperctől jut szerephez a Mazda, illetve a Wankel-motor, jó szórakozást kívánunk!