RX gyorstalpaló

Többször felröppent a hír, és mi is beszámoltunk már a Mazda 2020-ra jósolt új Wankel-motoros típusáról, így ezúttal nem erről esik szó, hanem éppen ellenkezőleg, a múltról. Most tehát terítékre kerülnek az RX-sorozat típusai.

Bár már az RX-8 is évekkel ezelőtt eltűnt a Mazda kínálatából, mégis emlékezik rá minden Mazda-rajongó. Hasonlóképpen emlékezetes maradt elődje, a több generációt is megért RX-7. Arról viszont talán kevesebben tudnak, hogyan született a Mazda RX-7, volt-e elődje egyáltalán. Saját és utódja elnevezése alapján logikusnak tűnne az RX-6 létezése, illetve mégsem, ha figyelembe vesszük, hogy 1978 és 2002 között három generációt élt meg a Mazda Wankel-motoros sportautója. Tehát az RX-7 esetében számnövekedés nélkül zajlottak a nemzedékváltások. No de, akkor mi volt előtte?

Elsősorban első és utolsó nemzedékével nevezetes a Mazda RX-7. A középső pedig nyitható tetős kivitelben is készült

Elsősorban első és utolsó nemzedékével nevezetes a Mazda RX-7. A középső pedig nyitható tetős kivitelben is készült

Annyi bizonyos, hogy az RX-7 elődje nem az RX-6, ezzel az elnevezéssel ugyanis tudtunkkal soha nem is létezett Mazda. Az 1978-ban megjelent RX-7 a szintén Wankel erőforrással hajtott Mazda RX-3 utódjaként jelent meg. Japánban ugyan Savanna néven futott az RX-3, 1971-től az RX-7 bemutatásáig. A Savanna, avagy RX-3 pedig valójában nem volt más, mint a Mazda Grand Familia Wankel motorral hajtott, sportos karakterű modelljeinek gyűjtőneve. A Grand Familia típus származásáról meg sokat talán nem is kell mesélni, hiszen a neve alapján is kitalálható, hogy eredetileg a Familia leváltására született, ám ehelyett sokáig egymás mellett léteztek, szintén 1971 és 1978 között. A Mazda Wankel-motoros sportautó-ágát ezzel nagy vonalakban fel is göngyölítettük. Ám mivel bolygódugattyús erőforrást nem csak sportos típusaiba épített a Mazda – hanem például pickupba is – ezért az RX elnevezés sem csak ezeknél vált ismertté.

A hármas a Mazda RX-3 esetében is kompakt típust jelölt, akárcsak manapság

A hármas a Mazda RX-3 esetében is kompakt típust jelölt, akárcsak manapság

A kompakt Familia mellett az eggyel nagyobb Capella típus kínálatában is létezett Wankel-motoros modell, és ez az RX-2 nevet kapta a mai Hatos elődjének tekinthető sorozat első generációjában, azaz 1970 és 1978 között. Hiába volt alapjaiban valamelyest nagyobb az RX-2 az RX-3-nál, típusszámában mégis kisebb értéket kapott. Ez az eset pedig tökéletesen jól példázza, miért hívjuk már most fel a figyelmet arra, hogy logikát a későbbiekben sem érdemes keresni a Wankel-motoros Mazdák elnevezésében.

A rendszáma szerint – nemesi nevén – Mazda Familia Presto Rotary Coupé. Röviden ez egy RX-2

A rendszáma szerint – nemesi nevén – Mazda Familia Presto Rotary Coupé. Röviden ez egy RX-2

A Capellánál – avagy a 626-nál – nagyobb Mazda típus a Luce elnevezést kapta, míg mi, itt Európában inkább 929-ként ismerhettük. Ennek 1972 és 1977 között gyártott második generációját RX-4-ként forgalmazták számos piacon, amennyiben az orrában bolygódugattyús erőforrás dolgozott. A Mazda RX-ek elnevezési zűrzavarának kicsúcsosodásaként álljon itt az RX-4 utódjának is tekinthető, 1977-től 1981-ig gyártott harmadik Luce nemzedék, amelyet milyen néven forgalmaztak? „Természetesen” nem másként, mint RX-9 – és a kilences szám alkalmazásában legalább tényleg felfedezhetünk némi logikát, hiszen a 929 Wankel-motoros változatát nevezte így akkoriban a Mazda.

Az RX-4 a Mazda 929 bolygódugattyús motorral hajtott változata

Az RX-4 a Mazda 929 bolygódugattyús motorral hajtott változata

Meg az RX-9 is a Mazda 929 Wankel-motoros változata – egy nemzedékkel később

Meg az RX-9 is a Mazda 929 Wankel-motoros változata – egy nemzedékkel később

A fentiek mellett létezett a Mazdának egy kategóriák közötti kupé sorozata is – amely aztán később beleolvadt a 929 kínálatába. Eredetileg viszont ez valahol a nagy és kényelmes Luce/929 modellek és a Savanna/RX sportautók között helyezkedett el, amolyan GT típusként. Az 1960-as években született Mazda Cosmo ihlette vonulat 1975 és 1981 között gyártott képviselője is kapott Wankel-motort, így érdemelte ki az RX-5 nevet. A hagyományos benzinmotorokkal hajtott képviselőit viszont érdekes módon Mazda 121-ként ismerték, míg utódja már 929-ként jelent meg.
Mindezekből tehát látszik, hogy az egyjegyű számok közül csak az egyes és hatos nem szerepelt még az RX után a Mazda Wankel-kínálatában. Kérdés persze, hogy egyáltalán szüksége lesz-e még a márkának erre a jelölésre, vagy az RX-8-cal végleg búcsút kellett intenünk a bolygódugattyús erőforrásoknak.

Az RX-5 a luxusköntösbe bújtatott Wankel-technika szinonimája a Mazdánál

Az RX-5 a luxusköntösbe bújtatott Wankel-technika szinonimája a Mazdánál

Vajon a Mazda RX-8-ban végleg befejeződött a bolygódugattyús motor karriere?

Vajon a Mazda RX-8-ban végleg befejeződött a bolygódugattyús motor karriere?

One Comment:

  1. Pingback: Extrém veterán – Mazdablog

Comments are closed