Folytatódik a jövő

Immár évek óta tart a Mazda sikersorozata, a KODO formanyelv és a SKYACTIV műszaki arzenál jóvoltából. Sorra érkeznek a kínálatba az e „csomag” szerint megálmodott típusok, így jelenleg szinte már nem is maradt a korábbi stílust hordozó képviselője a Mazdának. Az ily módon szépen összeállt csapatot látva persze felmerül a kérdés: hogyan tovább? Erre ad választ a Frankfurti Autószalonon debütált Mazda Koeru tanulmányautó.

Nem kevesebb mint öt újdonságot vezetett be idén a Mazda a világ különböző piacaira, így Magyarországra is. Igazán szép teljesítmény egy kicsi, önálló, ráadásul különc – és éppen ezért sikeres – autógyártól. Ilyen fantasztikus teljesítménnyel és az ekkorra rajongással fogadott újdonságok ismeretében, vajon felkészült a Mazda a folytatásra? Másképpen fogalmazva, lehetséges mindezt fokozni? Persze ezek csak költői kérdések, hiszen nyilván igen. Ezt támasztja alá a formájukkal és tudásukkal egyaránt megannyi díjat nyert sorozatgyártású Mazda típusok mellé a 66. Frankfurti Autószalonon kiállított vadonatúj Mazda tanulmányautó is. Ennek a SUV koncepciónak már a neve is árulkodó – ha tud valaki japánul: Koeru. Magyarul körülbelül az előrehalad, túlmutat kifejezésekkel írható le leginkább e szó jelentése. Az igazán beszédes név tehát arra enged következtetni, hogy milyen formában képzeli el a jövőjét a Mazda. Természetesen KODO formában, ez nem is kérdéses, pláne, hogy – amint látható – mindig tud újat mutatni a Mazda ezen irányzat továbbfejlesztésével, „továbbrajzolásával”.

Duzzadó izmok
Duzzadó izmok

A KODO irányzat jellegzetes, a hűtőmaszkot körülölelő motívumát itt is a vadállatok szemeit mintázó fényszórók fogják közre. Ezek folytatásaként már oldalt dudorodnak a vaskos sárvédőívek, az egyébként is hatalmas, 265/45 R 21 méretű abroncsokat viselő kerekek fölött, amelyek a vadállatok erős lábait idézik. Persze az alkotó szándéka szerint nem csupán részleteiben, hanem összességében is egy ragadozó erejét és gyorsaságát juttatja eszünkbe a Koeru egész megjelenése. A letisztult vonalak mindemellett a légellenállás szempontjából is előnyösek, hatékonyan segítve a mérnökök zajcsillapítás érdekében tett erőfeszítéseit.
A teljesség jegyében pedig természetesen nem csupán álló helyzetében mutat vadállati jegyeket a Mazda legfrissebb tanulmánya, hanem a SKYACTIV technológia jóvoltából mozgás közben is. Itt persze nem a vadságra helyeződik a hangsúly, hanem a tökéletesen összehangolt, precíz, kiszámítható mozgásra. Ahogy ló és lovasa eggyé olvadva vágtat a végtelen felé – tehát talán mondani sem kell, hogy a Jinba Ittai a Koreu tervezésekor ugyancsak messzemenően fontos szerepet játszott. Így e tanulmány esetében szintén a márkától megszokott sportautós vezetési élményt ígéri a Mazda, a SKYACTIV jegyében. Ennek pedig itt is a könnyű, de masszív karosszéria és futómű, a vezetőközpontú felfüggesztés és kormányzás és a kellő teljesítmény mellett is gazdaságos erőforrás a legfontosabb elemei.

Csupán ennyit mutat a Mazda a Koeru belsejéből
Csupán ennyit mutat a Mazda a Koeru belsejéből

Formatanulmánynak tehát mindenképpen tökéletes a Mazda Koeru, de vajon csak ennyiről van itt szó? Ami azt illeti, az ötszemélyes, 2,7 méteres tengelytávú, 4,6 méter hosszú, 1,9 méter széles és 1,5 méter magas Koeru tanulmányautó korántsem futurisztikus. Meglehetősen hasonlít a Mazda jelenlegi kínálatában szereplő típusok megjelenését előrevetítő, sorozatgyártáshoz közeli tanulmányautókra. Ebből kiindulva, a tengelytávjával a CX-5-tel megegyező, ám annál néhány centiméterrel hosszabb és szélesebb, valamint jóval laposabb, alacsonyabb Koeru akár a következő CX-5 előfutára is lehet. Persze annál éppen jóval dinamikusabb megjelenése és döntöttebb hátsó szélvédője miatt képzelhető el, hogy akár egymás mellett is létezhet majd a Mazda kínálatában e két típus, hasonlóan a prémiummárkák SUV és azok sportosabb kupé párosaihoz. Avagy egyszerűen csak a CX-7 újjáélesztését tervezi a Mazda, és ennek első jeleként mutatta meg a világnak a Koerut? Sőt, ne feledjük el, hogy jövőre érkezhet az új CX-9 is, amelynek akár szintén lehetne formai előfutára az újdonság. Bármi legyen is terv a színfalak mögött és a márka vezetőinek fejében, kívánjuk, hogy sorozatgyártásban is valósuljon meg a Koeru valamilyen formában.

Szűkszavú a Mazda, de A tanú igazságosztójától, Virág elvtárstól tudjuk: az a gyanús, hogy nem gyanús :)
Szűkszavú a Mazda, de A tanú igazságosztójától, Virág elvtárstól tudjuk: az a gyanús, hogy nem gyanús 🙂

3 thoughts on “Folytatódik a jövő

  1. Szep, nagyon szep a Koeru….. ugy mint a Mazda 6 is.

    Mindenfajta CX- teoriak ellenere, en csak egy Mazda 6 hatchback-et latok a Koeru-ban, magasabb hasmagassagal.

Comments are closed.