Rotoros ritkaság

LuceRotary_001Igazi ritkaság került eladósorba egy Mazda Luce R130 személyében. A Cosmo mellett ez is egy olyan típus, amelyre sokan fenik a fogukat, pedig általában egészen a Japán szigetvilágig kell utazni érte.

Az 1967-es Tokiói Autószalonon az RX-85 mellett egy másik prototípus, az RX-87 is ott virított a Mazda standján. Mindketten az 1966-ban bemutatott Luce 1500 kupéváltozatának tekinthetők, amelyeknek formája az olasz Bertone dizájnstúdióban „érlelődött”. Az RX-87 motorházteteje alatt a 13A kódjelű bolygódugattyús motort láthatta az autókiállítás közönsége, ám a tanulmányautó szakított az orrmotor, hátsókerék-meghajtás párosával és elsőkerék-meghajtással írt történelmet. Bizony, történelmi pillanat volt, hiszen először alkalmazta ezt a hajtásmódot a Toyo Kogyo vállalat Mazda gépjárműben.

Japánban várakozik új gazdájára az 1970-es Mazda R130
Japánban várakozik új gazdájára az 1970-es Mazda R130

Végül Luce Rotary Coupéra, illetve R130-ra keresztelték az RX-87 szériaváltozatát, és 1969 októberében elkezdődött a forgalmazása. Az R130 az addigi legnagyobb Mazda volt, még az alapjául szolgáló Luce szedánnál is termetesebb. A 13A motor 126 lóerővel és 172 Nm nyomatékkal mozgatta a Giorgetto Giugiaro rajzolta autót. Elöl a Cosmo Sporthoz hasonlóan kettős keresztlengőkaros felfüggesztés, hátul pedig a Luce tekercsrugós merevhidas megoldása került alá. Elöl tárcsafék gondoskodott a lassulásról, továbbá a szervokormány is a felszereltséghez tartozott. Utóbbiak manapság magától értetődőek, ám a 130R idejében még különlegesebbnek számítottak. Összhangban állt ezzel az ára is, ami 1,45 millió jenről, körülbelül 4000 dollárról indult akkoriban, miközben a gazdagabban felszerelt Super Deluxe változat 4850 dollárért kellette magát.

Újkorában sem számított olcsó mulatságnak
Újkorában sem számított olcsó mulatságnak

Az R130 kizárólag jobboldali kormánnyal készült, hivatalosan nem is exportálták. Még saját hazájában is igazi ritkaságnak számított, ugyanis csak 976 darab készült belőle. 1971 végén leálltak a gyártásával, utódjának a kisebb RX4 tekinthető, amely már hátsókerék hajtással készült. További különlegessége az R130-nak, hogy ez az egyetlen elsőkerék-meghajtású Wankel-motoros típusa a Mazdának. Legközelebb 1980-ban készült elsőkerék-meghajtású Mazda, a Familia avagy a 323.

Mennyit szánnál rá, hogy a Tiéd legyen? :)
Mennyit szánnál rá, hogy a Tiéd legyen? 🙂

A Classic Driver oldalán most egy ilyen különlegesség bukkant fel, amelynek eddig csak egyetlen tulajdonosa volt és csupán 86 000 kilométert futott! Eredeti állapotában maradt meg, nem restaurált példány, ennek ellenére makulátlan. Az egyszer biztos, hogy nem sok ilyen létezik belőle, jó vétel lehet egy komoly gyűjtőnek