Nevem: Senku

Ezúttal alapvetően a Mazda Senku kapcsán „ragadtunk billentyűzetet”, ám a háttere miatt általánosabb nosztalgiázásba fulladt eme Mazda tanulmányautóról szóló visszaemlékezés…

Egyszerűen magával ragadott bennünket a 39. Tokiói Autószalon Mazda standja, amely ismét kiválóan bizonyítja, hogy már a KODO és a SKYACTIV világa előtt is aktív, pezsgő élet és buzgó fejlesztés folyt a Mazdánál. A korabeli sajtóanyag szerint 22 járművet állított ki 2005 októberében a Mazda ezen a – márka számára mindenképpen emlékezetes – autós seregszemlén, Tokióban.

Itt még MX-Crossport tanulmánynak álcázta a Mazda a CX-7 szabadidő-autót
Itt még MX-Crossport tanulmánynak álcázta a Mazda a CX-7 szabadidő-autót

Itt tartotta például japán premierjét a Mazda CX-7 előfutáraként bemutatott MX-Crossport tanulmányautó. Persze ekkorra már a Mazda első igazi saját szabadidő-autójának sorozatgyártású kivitele is majdnem készen állt a piaci bevezetésre, így arra csupán egy évet kellett várni. Mindebben csupán annyi az érdekesség, hogy szintén ezen az autókiállításon tartották a Mazda Tribute hibridhajtású változatának világpremierjét is. Hibridből azonban nem érte be ennyivel a Mazda. Hiszen a Premacy Hydrogen RE Hybrid és az ugyancsak hidrogénnel is üzemelő és szintén Wankel motorral hajtott RX-8 Hydrogen RE is ekkor mutatkozott meg először.

Hidrogént égető bolygódugattyúsok egymás közt: a Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid és RX-8 Hydrogen RE később kisszériás, lízingelhető kivitelben is megjelent
Hidrogént égető bolygódugattyúsok egymás közt: a Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid és RX-8 Hydrogen RE később kisszériás, lízingelhető kivitelben is megjelent

No és persze ott feszített a majdnem sorozatgyártásra kész és a legmodernebb műszaki vívmányokat tartalmazó tanulmányautók mellett egy formatervezési bomba, a Mazda Senku – csak hogy kizárólag a tanulmány modelleket említsük. A Senku különlegessége, hogy kifejezetten nem a fiatalabb korosztály számára tervezték, mint a menő sportkocsikat általában szokták. Igen, a Senku egy négyszemélyes, Wankel motoros sportautó, vagy, ha úgy tetszik, játékszer, felnőtteknek – Japánban. Bizony, kecsegtető jövőt vázol egy ilyen jármű a rácsos ágy mellé már nem kényszerülő, révbe ért apukák számára. Csak az a kár, hogy, mint oly sok tanulmány, ez sem valósult meg.

A Senkut is a 39. Tokiói Autószalonon láthatta először a nagyközönség, 2005-ben
A Senkut is a 39. Tokiói Autószalonon láthatta először a nagyközönség, 2005-ben

A Senkuval a Mazda azt kívánta illusztrálni, hogy miként tud megfelelni az emberi kor előrehaladtával változó igényeknek és a környezetvédelmi elvárásoknak egyszerre. Természetesen mindezt a vezetési élmény messzemenő figyelembevételével, a Zoom-Zoom filozófia jegyében valósította meg a Mazda a Senku megálmodásakor is. Mit jelent ez a gyakorlatban? Egy szokatlanul hosszú, 3,1 méteres tengelytávval és így extrém rövid túlnyúlásokkal megrajzolt, négyüléses – illetve 2+2 személyes – kupét, letisztult, magával ragadó formatervvel. A 4650 milliméter hosszú Senku 1,4 méter magas és 1850 milliméter széles. Természetesen ezzel a tíz évvel ezelőtti tanulmánnyal is a jövő formatervezési irányvonalát kereste a Mazda – amit végül a KODO-ban lelt meg.

A Senku magyarul úttörőt jelent – utalva a márka újító törekvéseire, például a Wankel motor tekintetében. Persze a napelemes tető sem éppen szokványos
A Senku magyarul úttörőt jelent – utalva a márka újító törekvéseire, például a Wankel motor tekintetében. Persze a napelemes tető sem éppen szokványos

A Senku hatalmas méretű kerekeken „úszik az úton”, és a hátrafelé mozduló, elektromosan mozgatható tolóajtajai is óriásiak. A tető hátsó fele napelemes, energiatermeléssel támogatja az autó elektromos rendszerét. Ráadásul a lemezek alatt is izgalmas a Senku, amelynek egyedi karosszériaszerkezetét a tömegcsökkentés, valamint a biztonság és a karosszériamerevség fokozása jegyében tervezték. A vaskos C-oszlopok előtt a B-oszlopokat a tolóajtók belső oldalába építették. Mindezeknek köszönhetően, a hatalmas karosszérianyílások, üvegfelületek ellenére, a tanulmányautó kifejezetten masszív. A Senku elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztésekre támaszkodik. A Yokohama ADVAN PROTOTYPE 005 abroncsok 235/40 méretben feszülnek a 22 colos keréktárcsákon.

Csak semmi megszokottat. Kizárólag extravagáns megoldásokat alkalmaztak a Senkun
Csak semmi megszokottat. Kizárólag extravagáns megoldásokat alkalmaztak a Senkun

Az utastér tervezésekor messzemenően az elöl ülőket részesítették előnyben. Mindenhol izgalmas, különleges, meghökkentő megoldásokkal és kiváló minőségű bőrrel bevont elemekkel találkozunk. A műszerfal gyakorlatilag két sor kijelzőből és a kormányba, illetve köré telepített műszerekből és kapcsolókból áll. A felső sorban található három képernyő a visszapillantó tükröket helyettesíti, ezekben látja a vezető az autó környezetét, a külső rejtett kamerák jóvoltából. Ezenkívül éjjellátó és a sávváltást segítő rendszert is beépítettek a Senkuba. Az alsó kijelző a jármű szórakoztató és navigációs rendszeréhez kapcsolódik. Ezek vezérlése közvetlenül a vezető keze ügyébe telepített, a kormánnyal szinte egybegyúrt kezelőpanellel lehetséges.

Kétüléses „haszonjármű-üzemmódba” is állítható a Senku hátsó üléssora
Kétüléses „haszonjármű-üzemmódba” is állítható a Senku hátsó üléssora

A Senku hajtásáról közvetlen befecskendezéses Wankel motorral együttműködő hibridhajtás gondoskodik. A benzines erőforráshoz hétfokozatú, duplakuplungos automatizált sebesséváltó kapcsolódik. Ez a rendszer nagy teljesítményt és alacsony üzemanyag-fogyasztást eredményez – bár konkrét adattal nem szolgál a korabeli sajtóanyag. A Wankel motor alkalmazása mindemellett természetesen az alacsony tömegközéppont miatt is előnyös, míg az erőforrás első tengely mögötti elhelyezése az ideális, 50:50 arányú tömegelosztást szolgálja. Minden összeállt tehát egy ütőképes sportautó megvalósításához, csak az utolsó lépés maradt el – mint oly sokszor a tanulmányautók bizonytalan világában – a megvalósítás.

Létezik ennél egyszerűbb és észvesztőbb forma?
Létezik ennél egyszerűbb és észvesztőbb forma?