A középkategória ásza

Szép kihívásra vállalkoztunk a megújult Mazda6 vetélytársainak feltérképezésével, hiszen egy különc márka termékének nem is olyan egyszerű reális vetélytársakat találni. Az árban hozzáillők teljesítményben nem stimmelnek, a teljesítményben hozzáillők meg árban, vagy valami egyéb ok miatt lógott ki a ki a lóláb, mire összeállt a végleges lista.

Nem mintha olyan sok igazi vetélytársa lenne a Mazda6-nak, ám az a néhány is megannyi kivitelben, motorral és felszereltséggel készül, így ügyesen kellett kihalászni a kiválasztott Mazda6-hoz leginkább illőt. Melyek tehát a Mazda6 vetélytársai? Ahogy a Mazda2 vetélytársainak vizsgálatakor is leírtukmessze nem a kategóriába tartozó összes típus. A Mazda6 – röviden megfogalmazva – csak a legjobbakkal játszik egy ligában, vagyis elsősorban nem a tömegtermékekkel. Ennek megfelelően a közvetlen vetélytársak kiválasztásának kritériumai is hasonlóak voltak, mint a Mazda2 esetében. A „prémiumliga” éllovasai és a japán konkurensek mellé csak egy „népautó” fért bele a keretbe. Nem azért, mert az összehasonlításnak terjedelmi akadályai lennének, hiszen több tíz oszlop is elfér a táblázatban. A kategória népességéhez mérten viszonylag szerény létszám egyszerűen a Mazda6 műszaki és minőségi színvonalával diktált korlátokból adódik.

A Honda Accord és a szintén mostanában – már másodszor – megújult Toyota Avensis az összehasonlítás nagy öregjei
A Honda Accord és a szintén mostanában – már másodszor – megújult Toyota Avensis az összehasonlítás nagy öregjei

Audi A4-ből például a kiválasztott Mazda6-nál és a japán vetélytársaknál is több tíz lóerővel gyengébb motorizáltságú modellt választottuk, a Hatoshoz közelebb álló alapára miatt (ami még így is százezrekkel magasabb a Mazda6-énál). Ennek az Audinak a fogyasztása így is magasabb, a következő teljesítménylépcső pedig már a Hatosból is az erősebb motorizáltságút kívánta volna. Érdekes módon az eggyel erősebb Audi A4 elvileg kevesebbet is fogyasztana, ám természetesen jóval drágább a kiválasztott Mazda6-nál egyébként is borsosabb alapárú legolcsóbb kivitelénél. Hasonló a helyzet a BMW esetében is.
Persze kereshettünk volna egy teljesítményszinttel magasabbról is vetélytársakat, hiszen az új Hatosból is létezik a prémium vetélytársakkal összevethető teljesítményű modell. A japán konkurensekből viszont nem minden esetben van ilyen erősebb kivitel, vagy kizárólag csak automatikus sebességváltóval. Így összességében a táblázatban látható megoldást, azaz a többek számára elérhető Mazda6 G145 modellt, a középső, Attraction kivitelben és a hozzá válogatott vetélytársakat találtuk a legjobb kompromisszumnak az összevetéshez.

A Volkswagen Passatot mozgatja a legkisebb lökettérfogatú erőforrás
A Volkswagen Passatot mozgatja a legkisebb lökettérfogatú erőforrás

A Lexus IS mindenképpen kilóg a sorból, mivel hibridváltozata mellett csupán egyetlen másik, 208 lóerős erőforrással kapható, kilencmillió forint fölötti alapáron. Persze a Mercedes-Benz majdnem ugyanennyiért adja a C-osztály alapváltozatát, az 1,6 literes, turbófeltöltős motorral hajtott C180 modellt. Esetleg megakadt a kedves olvasó szeme az 1,6 literes lökettérfogaton? Nem érdemes ezen elmélázni; a Volkswagen Passat alapváltozatában 1,4 literes, turbófeltöltős motor dolgozik. Teljesítménye 125 lóerő és ezzel a motorral a Passat alapára ugyan félmillió forinttal olcsóbb a Hatosénál, ám felszereltsége hozzá képest több mint hiányos. A következő „lépcsőt” jelentő 150 lóerős modell egyúttal jobban is felszerelt, viszont egymillió forinttal drágább az alapváltozatnál. Így végül a Mazda6 G145 Attractionhöz összességében közelebb álló 125 lóerős Passat került a táblázatba.

Bárhogy nézzük, a megújult Mazda6 messze a legjobb ár-értékarányú típus
Bárhogy nézzük, a megújult Mazda6 messze a legjobb ár-értékarányú típus

Valamennyi összevetésre került modell alapfelszereltsége tartalmazza egyebek mellett az elektronikus menetstabilizálót, a motorosan állítható és fűthető külső tükröket, az oldal- és függönylégzsákokkal is magába foglaló légzsákarzenált, így ezeket nem is tüntettük fel a táblázatban. Szintén mindegyik modell alapáron kínál fedélzeti számítógépet, bőrborítású kormánykereket és váltógombot, elöl és hátul egyaránt motoros mozgatású és egy érintésre teljesen le- vagy felhúzható oldalablakokat, valamint hatfokozatú manuális sebességváltót. Kivéve a Lexust és a Mazda6 csúcsváltozatát, amelyekben szintén hatfokozatú, de alapáron automatikus sebességváltó felel a fokozatok kapcsolásáért.
Érdekes módon néhány (prémium)márkánál még a nyolcmillió forint körüli árszinten sem alapfelszerelés a könnyűfém keréktárcsa. Igaz, hogy ezek úgynevezett belépőmodellek, ám mivel a Mazda6 legolcsóbbika is 17 colos könnyűfém keréktárcsákon gurul, így számunkra valahogy mégis furcsák, a 16 colos acéltárcsák bő nyolc-, sőt a Mercedes-Benz esetében kilencmillió forintért.

A Mazda6-nál csupán a nála 17 centiméterrel rövidebb Toyota Avensis könnyebb
A Mazda eredményes tömegcsökkentési fejlesztéseinek sikerét mutatja, hogy az ebben az összevetésben a legnagyobb méretű Mazda6-nál csupán a nála 17 centiméterrel rövidebb Toyota Avensis könnyebb

Eredetileg a Mazda6 belépőszintű modelljét terveztük összevetni a piac többi középkategóriásával, ám az igazságosság miatt ez nem lett volna reális. Például a legolcsóbb Honda Accord is 8,4 millió forintba kerül, vagyis alapára jóval a Mazda6-é fölött kezdődik, bár sem felszereltsége és főleg műszaki színvonala nem indokolja a magasabb árat. Persze tulajdonképpen szinte érthető is az Accord magasabb fogyasztása és hiányos felszereltsége, hiszen a vetélytársak közül ez a legkorosabb.
A felszereltségeket a Mazda6-éhoz hasonlítva feltűnik, hogy az alapárak ugyan hasonlóak – hiszen így válogattuk össze a csapatot – a tartalom viszont nagyon hiányos a Hatoséhoz képest. Ráadásul nem csupán apróságokról van szó – bár az is jó kérdés, hogy mi számít egyáltalán annak. A motorindítás gombnyomásra például elsőre nyilván apróságnak, szinte feleslegesnek tűnik, mégis gyakran nagy segítség, ha beszállás után nem kell még a kulccsal is matatnunk az induláshoz, egyszerűen csak megnyomunk egy gombot és kész. Tipikusan olyan részlet ez, ami akkor tűnik fel igazán, ha nincs. Megszokjuk, megszeretjük és egy ilyen rendszert nélkülöző autóban egyszerűen nagyon tud hiányozni. Ez az „apró” figyelmesség minden Mazda6-ban alapáron jár.

Árban nagyon közel állnak egymáshoz az Audi A4 és a BMW Hármas alapváltozatai
Árban nagyon közel állnak egymáshoz az Audi A4 és a BMW Hármas alapváltozatai

A táblázat összeállításakor feltűnt, hogy mennyire nem könnyítik meg a német konkurensek vásárlóiknak az autó felszereltségének összeállítását. A különféle egymástól függő extrákat nehéz is megjeleníteni az internet adta kétdimenziós felületen, így konkrét autó vásárlásakor szinte nélkülözhetetlen az értékesítő segítsége. A magabiztos autóvásárlók is aligha állíthatnak oda felkészülten, kész specifikációval, mert sok mindenről egyszerűen nem derül ki, hogy micsoda, mit tartalmaz pontosan az adott csomag. A Mercedes-Benz konfigurátora ebből a szempontból az igazi mélypont, hibáktól sem mentes, amit a legjobban az oldalon található háromféle alapár mutat ugyanarra az autóra vonatkozóan: egy a főoldalon, egy a konfigurátorban és egy harmadik a letölthető árlistában. Persze a csillagos márkánál egyéb furcsaságok is akadnak, például a tíz forintra kiszámolt tételek (a gerinctámasz ára például 80 010 forint volt az e bejegyzés készítésekor aktuális árlista szerint), bár ebben a Volkswagen és az Audi is „remekel”. Ehhez képest vicces, milyen kerek szám adódott a Passat összehasonlító áraként, a Hatoshoz képest bő egymillió forintos plusz persze már csak a Mazda szemszögéből nézve mosolyra fakasztó. A Lexus néhány csomagra bontva igyekszik egyszerűsíteni a „felszereltségdömpinget”, így viszont például muszáj a legdrágább, bő ötmillió forintos csomagot is megvásárolnia annak, aki mondjuk holttérfigyelőt szeretne az IS-be.

A Volvo S60 érezhetően minden tekintetben a német konkurensekkel igyekszik lépést tartani – beleértve az árat is
A Volvo S60 érezhetően minden tekintetben a német konkurensekkel igyekszik lépést tartani – beleértve az árat is

A G192 REVOLUTION TOP összehasonlító áraihoz a prémium konkurensek esetében nyugodtan adjunk még hozzá legalább egymillió forintot (kivéve a 2,5 literes „belépőmotorral” kapható Lexust), hogy a menetteljesítmények tekintetében is a legerősebb Mazda6-hoz illő vetélytársak árait megkapjuk.
Lehetne fokozni a keresést valamennyi motorteljesítményre, majd külön a dízelmotorokra és a karosszériaváltozatokra is. Most azonban nem az volt a cél, hogy egy egész napos böngészni és olvasnivalót állítsunk össze a Mazdablog olvasóinak. Csupán a teljesség igénye nélkül kívántunk ízelítőt adni a Mazda6 képességeiről a vetélytársai tükrében. Hiszen csupán ez az egyetlen teljesítmény- és felszereltségszinttel végzett összevetés is remekül érzékelteti a megújult Mazda6 – mint az látható, igen kedvező – piaci pozícióját. Más teljesítménnyel, dízelmotorral, kombi karosszériával és összkerékhajtással összevetve is hasonlóak az arányok – a Mazda6 egyszerűen úgy jó, ahogy van. Kiváló ár-érték arányú, kiváló autó és remek ajánlat. Ezt pedig nem az elfogultság mondatja velünk, hanem a számokkal és adatokkal alátámasztott tények.

A Lexus IS és a Mercedes-Benz C-osztály alapára egyaránt bő kilencmillió forint, de merőben más a tartalom
A Lexus IS és a Mercedes-Benz C-osztály alapára egyaránt bő kilencmillió forint, de merőben más a tartalom

Az összehasonlító ár most is csak hozzávetőleges összehasonlításra alkalmas, mivel többnyire nem vettük figyelembe az európai típusoknál jellemző, egyes adott kiegészítőkhöz „kötelezően rendelendő” extrák árait. Ugyanakkor általában nem is az összességében kedvezőbb csomagajánlatok közül választottunk, így megközelítő összevetésre tökéletesen alkalmasak a táblázat utolsó sorának összehasonlító árai. Vagyis ezek az árak viszonylag jól tükrözik az egyes típusok ár-érték arányát, pontosabban, hogy mennyivel kedvezőbb ajánlat az egyik típus a másiknál. Továbbá szintén el kell mondanunk, hogy mi is a konkurens típusok hazai importőreinek honlapjáról tájékozódtunk, mint bárki más. Ezeken nem minden esetben derül ki valamennyi érdemi információ az egyes típusokról, de igyekeztünk mindenre jó megoldást találni. Például amikor a Mercedes-Benz C180 alapárára vonatkozóan három különböző összeget is találtunk, mi a legolcsóbbal számoltunk.

A Mazda6 az egyik leghosszabb, legimpozánsabb középkategóriás a piacon
A Mazda6 az egyik leghosszabb, legimpozánsabb középkategóriás a piacon

One thought on “A középkategória ásza

Comments are closed.