Mindenkinek jó

Szorosabbra fűzte kapcsolatát a Mazda a Toyotával. Ugyanis hosszú távú megállapodást kötött a Mazda Motor Corporation és a Toyota Motor Corporation. A cél „az erőforrások hatékonyabb kihasználása”. Úgy legyen.

Eddig is több mint kiváló partneri viszonyt ápolt egymással a Mazda és a Toyota, hiszen jelenleg talán a japán óriás a Mazda „legjobb barátja”, legalábbis amióta eltávolodtak egymástól a Forddal. Mi is írtunk már a korábbi együttműködés gyümölcseiről, például a csak Japánban forgalmazott „Priusos” hibridhajtású Mazda3-ról és a Toyota márkájaként Észak-Amerikában létező Scion emblémás Mazda2-ről is.

Ami elsőre hihetetlennek tűnt, végül valósággá vált: a legújabb Scion egy átemblémázott, négyajtós Mazda2
Ami elsőre hihetetlennek tűnt, végül valósággá vált: a legújabb Scion egy átemblémázott, négyajtós Mazda2

A május 13-án aláírt hosszú távú technológiai megállapodás azonban nem csupán egy-egy közös modellről szól, hanem jóval többről, de a lényeg, hogy „mindkét fél számára előnyös”. A megállapodás eredményeként ugyanis – a hivatalos tájékoztató szerint – „a két vállalat erőforrásai, termékei és technológiái jobban hasznosulnak, így az együttműködés keretében érdekesebb autók épülnek majd”. Tulajdonképpen az eddigi két modell esetében is ez történt, de a jelek szerint a Mazda és a Toyota tovább kívánja mélyíteni kapcsolatát. Még egy közös bizottságot is létrehozott a két vállalat „a közös erősségek és a közösen hasznosítható területek feltérképezésére”, vagyis, hogy jobban megismerjék a másik fél munkásságát.

A kizárólag Japánban forgalmazott Mazda3 Hybrid egy az egyben a Toyota Prius hibridrendszerét kapja
A kizárólag Japánban forgalmazott Mazda3 Hybrid egy az egyben a Toyota Prius hibridrendszerét kapja

Azt azonban már most elárulták, hogy az együttműködés középpontjában a környezetet kevésbé terhelő technikai és biztonsági megoldások állnak. Nem mintha ez nem lett volna egyébként is kitalálható. Igaz, a sikeres formatervezés témakörében is egészen biztosan tudnának újat mondani a Mazda mérnökei a Toyotának, ám ez valószínűleg mégsem történik majd meg. Sokkal inkább a károsanyag-kibocsátás további leszorításának mikéntjeiről folyik majd a diskurzus. Hiszen a Toyota szép eredményeket ért el az alternatív üzemanyagok és hajtási megoldások terén, míg a Mazda éppen ennek ellenkezőjére helyezte a hangsúlyt fejlesztéseiben. Úgy gondolták a Mazda mérnökei, hogy bizony van még mit fejleszteni a belsőégésű motorokon. Tehát nem kell feltétlenül fáradt nyugdíjasként kezelni őket és villanymotort vagy turbófeltöltőt adni támogatóként a benzinmotor mellé, mert magukban is hatékonyak tudnak azok (is) lenni egy kis wellness-kúrával. Ez a wellness-kezelés a SKYACTIV technológia, amely nem csupán bevált, hanem kifejezetten meg is hozta gyümölcsét, olyannyira, hogy a jelek szerint a nagy japán testvér figyelmét is felkeltette, mi folyik a Mazdánál. Érthető.

„A Toyota megmutatta, mennyire felelősségteljesen reagál az autókkal és azok jövőbeni gyártásával kapcsolatos globális környezetterhelésre. Mélyen tisztelem a Toyota fejlesztési munkáját, mellyel a vállalat megfelel hagyományainak és hatást gyakorol környezetére. Nem csoda, hogy nagy megbecsülés övezi ezért. Remélem, hogy együttműködésünk eredményeként az autóink még értékesebbek lesznek vásárlóink szemében, miközben Hirosima még híresebb lesz autógyártásáról.” – mondta Masamichi Kogai, a Mazda elnök-vezérigazgatója.
„A Toyota megmutatta, mennyire felelősségteljesen reagál az autókkal és azok jövőbeni gyártásával kapcsolatos globális környezetterhelésre. Mélyen tisztelem a Toyota fejlesztési munkáját, mellyel a vállalat megfelel hagyományainak és hatást gyakorol környezetére. Nem csoda, hogy nagy megbecsülés övezi ezért. Remélem, hogy együttműködésünk eredményeként az autóink még értékesebbek lesznek vásárlóink szemében, miközben Hirosima még híresebb lesz autógyártásáról.” – mondta Masamichi Kogai, a Mazda elnök-vezérigazgatója.

Ugyanakkor nyilván a Mazda is tudja, hogy ha fenn akarja tartani lendületét az emelkedésben, akkor bővítenie kell a kínálatát. Egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy például csak Japánban forgalmazzon hibrid modellt és örökre kimaradjon a hibridhajtású járművek tengerentúli piacáról, amely egyre bővülő és egyre inkább kecsegtető terület. Hiszen Észak-Amerikában mindenért rajonganak, amit villanymotor, vagy az is hajt, és egy SKYACTIV motorral kombinált hibrid akár újabb lendületet adhat a Mazdának. Persze mindez csupán ötletelés a mostani együttműködés lehetséges jövőbeli hatásairól. Annak örülhetünk, hogy a vásárlók egészen biztosan csak az előnyeit élvezhetik a kooperációnak, így kíváncsian várjuk az eredményeket, hátha azok már ide, Európába is eljutnak majd.

„A SKYACTIV technológia és a „KODO – A mozgás lelke” formanyelv bizonyította, hogy a Mazda élen jár az autógyártásban, miközben hű marad gyökereihez. Ebben az értelemben a Mazda és a Toyota hasonlóan gondolkodik: egyre jobb autókat szeretne építeni. Örömömre szolgál, hogy a két vállalat hasonló vízión osztozik; nem tudok csodásabbat elképzelni, minthogy együtt mutatjuk meg a világnak, hogy az autózás második 100 éve nem kevésbé lesz érdekes, mint az első” – kommentálta a megegyezést Akio Toyoda, a Toyota elnök-vezérigazgatója.
„A SKYACTIV technológia és a „KODO – A mozgás lelke” formanyelv bizonyította, hogy a Mazda élen jár az autógyártásban, miközben hű marad gyökereihez. Ebben az értelemben a Mazda és a Toyota hasonlóan gondolkodik: egyre jobb autókat szeretne építeni. Örömömre szolgál, hogy a két vállalat hasonló vízión osztozik; nem tudok csodásabbat elképzelni, minthogy együtt mutatjuk meg a világnak, hogy az autózás második 100 éve nem kevésbé lesz érdekes, mint az első” – kommentálta a megegyezést Akio Toyoda, a Toyota elnök-vezérigazgatója.

One thought on “Mindenkinek jó

Comments are closed.