Üröm az örömben

Goodwoodban idén a Mazda állt a középpontban, egészen pontosan a márka motorsport öröksége. Ennek leglátványosabb jeleként Lord March kastélya előtt fantasztikus szobor hirdette a Mazda motorsport múltját, jelenét és jövőjét. Ám történt még valami, amitől a jóérzésű autófanatikusok a szívükhöz kaptak…

Határ a csillagos ég – szólhatna a mottó az égbe törő szobor láttán, de a Mazda esetében a mozgás lelke a kulcsmondat, amely a KODO formanyelvet hirdeti. A Garry Judah nevéhez fűződő gigantikus műremek negyven méter magasan tornyosul, 418 acélgerenda alkotja és 120 tonnát nyom. Még a képeken is lélegzetelállító!

A valaha kiállított legmagasabb szobor Goodwoodban
A Goodwoodban valaha kiállított legmagasabb szobor

A Mazda kihívást kedvelő szellemisége maximálisan átjön a szoborról, és emlékezteti a nagyérdeműt, milyen fantasztikus versenyautókat köszönhetünk a hirosimai mérnököknek, akik többek között a bolygódugattyús motort sem hagyták elkallódni. Az 1960-as évek óta fejlesztik a Wankel-motort és ebben nagy szerepet kapott az autósport, amely tökéletes kísérleti terepnek bizonyult. A Mazda történelme során a bolygódugattyús motorral hajtott versenyautók nyertek IMSA versenyeket, két bajnoki címet a Brit Túraautó Bajnokságban és olyan rangos hosszútávú futamokon is diadalmaskodtak, mint a daytonai 24 órás, Spa és a Le Mans-i 24 órás. Utóbbi persze a leghíresebb győzelem. 1991-ben a 787B szelte át a célvonalat elsőként, és a Goodwoodban rendezett Festival of Speed vendéglistájáról sem hiányzott ez a typus, sőt a már említett szobor tetején is megkapta az egyik helyet. Mellette a szimulátor játékosok nagy örömére az LM55 koncepció pózolt, amely a jövő Mazda versenyautóját vetíti előre.

Manapság sajnos nem indul egyetlen Mazda sem a BTCC-ben, de korábban már két bajnoki címet is szereztek az Egyesült Királyságban
Manapság sajnos nem indul egyetlen Mazda sem a BTCC-ben, de korábban már két bajnoki címet is szereztek az Egyesült Királyságban

Magántulajdonosok garázsából előkerült egy 767B és egy 757, de ott volt az RX-7 GTO is, amelyben a 767B motorja termelte a lóerőket és az IMSA bajnokságban tette le a névjegyét. Mindezt olyan sikerrel, amit máig nem sikerült felülmúlni, hiszen 12 év alatt 100 győzelmet arattak.  A spa-i 24 óráson diadalmaskodó RX-7 is megmutatta bájait a Lord March birtokán kialakított pályán, ahol sajnos egy szomorú látványt is el kellett viselnie a Mazda-rajongóknak. Minden évben rendkívül óvatosak az indulók, ugyanis felbecsülhetetlen értékű járművek is rajthoz állnak, olykor mégis előfordul egy-egy csattanás. Sajnos idén az első áldozatként a Mazda 767B kötött ki a szalmabálák között. A versenyautót japán tulajdonosa vezette, aki megúszta horzsolásokkal a „buktát”, súlyosabban csak az egója sérülhetett.

Ezt a kis drámát leszámítva viszont fergeteges szórakozást nyújtott a Festival of Speed az autósport rajongóknak, hiszen szinte minden versenyág képviseltette magát. Köztük a driftesek, akik itt is hozták őrült formájukat, élükön Mad Mike-kal és a MadBul RX-7-tel. Végső soron tehát kijelenthető: kitűnő húzás volt a Mazdától, hogy főtámogatóként adta a nevét a rendezvényhez.

One thought on “Üröm az örömben

Comments are closed.