„Mit tett velem ez a Jenő…”

Írtunk már korábban a csak Észak-Amerikában hódító Scion márka és a Mazda. Most pedig azért emlékezünk meg ismét erről a kapcsolatról, mert a Las Vegas-i SEMA tuningkiállításon természetesen a Scion is kiállított. Természetesen, hiszen a tuning, azaz az autók átalakítása, egyéni ízlés szerinti továbbgondolása elsősorban a fiatalok körében népszerű. Így a kifejezetten a fiatalokat célzó Scion márkának persze, hogy ott a helye egy ilyen rendezvényen. No, de hogyan jön ide a Mazda? Alább kiderül.

Idén az iA elnevezésű típusát is kezelésbe vette a Scion az évente megrendezésre kerülő SEMA tuningshow-n, azaz ebből készítettek – nem is egy, hanem mindjárt két – átépített tanulmányt. A Scion iA pedig nem más, mint a Mazda2 négyajtós kivitelének átemblémázott változata, így kíváncsian lestük, hogy mit hozott ki a kis lépcsőshátú Mazdából a Toyota leányvállalata. Nos, tagadhatatlan, hogy a tengerentúlon nem bántak kesztyűs kézzel a legkisebb négyajtós Mazdával. Sikerült szinte a felismerhetetlenségig átalakítani a Scionként sem hétköznapi típust, ráadásul meglehetősen extrém végeredmények születtek. Hiába, ilyen a tuning.

Mindkét Scion iA úgynevezett lowrider modellé alakult. Eme tengerentúlon népszerű irányzat képviselői a földig ültetik járgányukat, sőt az igazán bátrak gyakorlatilag egy „akrobata mutatványost” faragnak az autóból. A donor járművet olyan trükkökre készítik fel, hogy az például képessé válik távirányítással felemelni a kerekeit. A látványosságok magyarázata, hogy az autó kerekei egymástól teljesen függetlenül mozgathatók egy pneumatikus rendszer jóvoltából. Így e két átalakított iA akár „oldalazva” vagy három keréken is képes mozogni. Persze csak a show kedvéért.

A lowrider irányzathoz szintén hozzátartozik, hogy nem csupán képességeikben alakulnak át az autók. Illetve a képességek bővülése alatt sem több száz lóerőre és az ebből adódó jobb menetteljesítményekre kell gondolni. Hiszen a fent leírt mutatványokat kifejezetten alacsony sebességnél produkálják a lowrider négykerekűek, így motorikusan abszolút gyáriak ezek a verdák. Az autóktól szokatlan mozgásaikon túl azonban általában megjelenésükben sem hétköznapiak a lowrider modellek. A 2015-ös SEMA kiállításon bemutatott (Mazda-)Scionokra pedig ez egészen biztosan igaz.

A HumanPanda elnevezésű példány alapvetően metálsárga fényezésű (vagy inkább fóliázású), alul – alkotói szerint – sörszínű árnyalattal. A fehér oldalfalú abroncsokat viselő, aranyszínű, küllős kerekek szintén sokat hozzátesznek az összhatáshoz, csakúgy, mint az egyedi, szintén arany színben pompázó hűtőmaszk. Az utastérben, ha lehet, még extrémebb látvány fogad, sok más mellett a bambuszból készült váltógomb, az irányzat „dicső múltját” idéző, fejtámla nélküli ülések és a lánckormány jóvoltából. Hátul jókora hangszóró-karéj választja el a két ülést – kartámasz helyett.

Lowrider kunsztjain túl a másik autó különlegességei például, hogy ügyesen pörög, változtatja a színét, füstöt bocsát ki és kísérteties hangokat ad ki magából. Tehát egy igazi – egyébként az Outcast című horror képregény ihlette – négy keréken guruló kísértetházat sikerült faragni ebből a négyajtósból. Valami ilyesmit képzelhetünk el, amikor egy autó színpadi kellékként szolgáló show-elemmé alakul át. Akárhogy is nézzük, mi inkább a Mazda ugyancsak itt, a SEMA kiállításon bemutatott MX-5-átirataira szavazunk, még ha azok jóval szolidabbak is az eredetihez képest, mint ez a két Scion emblémás Mazda2.