A győztes neve: Takumi

nyito

A CX-5-rajongók már biztosan észrevették, hogy a Mazda kínálatában új felszereltségi szint jelent meg a típushoz, a Takumi. Utánanéztünk, mennyire jó hír ez a leendő vásárlóknak, ezért a legfőbb európai és japán ellenfelek aktuális kínálatával vetettük össze az új modellt.

A Mazdánál megszokott dolog, hogy az extra felszereléseket nem egyenként, hanem csomagban, felszerelési szintenként lehet megvásárolni. Nincs ez másképp a CX-5-nél sem. Arra is volt példa, hogy bizonyos felszereltségi szintek kikerültek a kínálatból, helyüket újak vették át. Ezúttal is valami hasonló történt. 2016 szeptemberétől az Attraction felszereltségi szint megszűnt, a helyét átveszi a Takumi. Ami igen jó hír, hiszen a Mazda így szinte változatlan áron egy jobban felszerelt autót ad a vevőinek. Ugyanis a Takumihoz mindent megkapunk, ami a korábbi Attraction csomagban szerepelt, kiegészülve alapáron 19 colos könnyűfém keréktárcsákkal, 9 hangszórós, prémium minőségű, Bose audiorendszerrel, tolatókamerával és intelligens, kulcs nélküli nyitási rendszerrel. A legolcsóbb Takumi felszereltségű CX-5 a 160 lóerős, kétliteres benzinmotoros, kézi váltós, elsőkerék-hajtású változat, 8 600 000 forintos áron. A legdrágább pedig az automatikus váltóval szerelt, összkerékhajtású, 150 lóerős dízel, 10 550 000 forintért.

A Takumi felszereltségi szint a Challenge és a Revolution között található, ami nem meglepő, hiszen az Attraction szint is éppen ott szerepelt. Az amúgy is extrákkal jól ellátott Challenge kivitelnél többet nyújt a DAB rádióadások vételére is képes, 9 hangszórós Bose audiorendszerével, az intelligens, kulcs nélküli nyitási rendszerrel, a 19 colos könnyűfém keréktárcsákkal, a tolatókamerával, a holttérfigyelő rendszerrel és a LED fényszóróval. Szerintünk ez utóbbi akár önmagában is megéri a felárat. A korábban már megtapasztaltuk, hogy rendkívül egyenletes, a szemet nem fárasztó megvilágítást tud adni, nagyságrendekkel jobbat, mint a hagyományos izzók; még a xenon fényszórók sem érnek a nyomába. A Revolution szinten mindent megkapunk, amit a Takumihoz, pluszként pedig navigálni is tudó fejegység, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és riasztó is jár.

Minket már a felszereltségi szintek böngészése közben is meggyőzött a legújabb Mazda CX-5 kivitel, de mi rajongók vagyunk, minket könnyű – vajon mit gondol majd a többi vásárló? Meggyőzzük őket is! Összeszedtük a legfontosabb ellenfeleket, hasonlóan korábbi blogbejegyzésünkhöz.

A kategória különce a bakancs formájú, boxermotoros Subaru Forester, amire majdnem 800 000 forintba kerül a gyári, 19 colos könnyűfém felni
A kategória különce a bakancs formájú, boxermotoros Subaru Forester, amire majdnem 800 000 forintba kerül a gyári, 19 colos könnyűfém felni

Elsőként úgy gondoltunk a CX-5-re, mint egy családi nagyautóra. Legyen gazdaságos hosszú távon, tehát elvárás a dízelmotor; ne jöjjön zavarba, ha a família síelni indul a hegyekbe, tehát elvárás az összkerékhajtás; a felszereltség pedig legyen a Takumi szintjén. Egy kivételével az összes kihívó japán, de úgy éreztük, az új Volkswagen Tiguannak még helyet kell szorítanunk a versengők között.

Aztán úgy gondoltunk a CX-5-re, mint egy igazi presztízsmodellre. Nem volt nehéz, hiszen formájával, műszaki tartalmával kitűnik a tömegből: nem tudunk elképzelni olyan eseményt, ahol ne figyelnének fel a megjelenésére. Nem mellékesen a Mazda már többször kimondta, hogy a cél a presztízsmárkák elit klubja. Az ellenfelek a prémium szegmens legjobb európai képviselői. Itt csakis benzinmotor jöhetett szóba, automatikus vagy automatizált váltóval, összkerékhajtással.

Szerényebb alapfelszereltsége ellenére az Audi Q5 induló ára jelentősen magasabb
Szerényebb alapfelszereltsége ellenére az Audi Q5 induló ára jelentősen magasabb

Az összehasonlítás, bármennyire is akarjuk, nem lehet teljesen pontos. A japán autóknál megszokott – a Mazdánál is ezt látjuk –, hogy felszereltségi szintek vannak, amelyeket csak itt-ott lehet kiegészíteni néhány extrával. A választék így a gyár által előre megálmodott csomagokra szűkül, amin igazán csak az ehhez hasonló táblázatok készítői bosszankodnak, a vásárlóknak ez, a tapasztalat szerint, könnyebbséget jelent. Így viszont előfordul, hogy egy extra – mondjuk a tolatókamera – az egyik gyártónál alapáron jár, míg a másiknál csak magasabb felszereltségi szinten érhető el, például emelt szintű navigációs rendszerrel, multifunkciós kormánnyal, parkolássegítő asszisztenssel együtt, vagy még így sem.

Az európai gyártóknál másféle meglepetések érhetik a leendő vásárlót az internetes konfigurátor használata közben. A számítógép képernyőjén ugyanis szinte minden extra felszerelés külön kiválasztható, de aztán kiderül, hogy ez csak a történet fele, muszáj még hozzá rendelni valamilyen csomagot, kiegészítőt egy kalap pénzért. Erre példa a Mercedes GLK ebben a kategóriában nem kiemelkedően drága, nagyjából 310 000 forintba kerülő Burmester prémium hangrendszere, ám ezt csak akkor szerelik be az általunk megálmodott autóba, ha hozzá megvesszük a Command Online nevű multimédiás csomagot potom 1 179 800 forintért.

 Új kihívó a kategóriában a Mercedes GLC. Néhány extra felszerelés mellbevágóan drága hozzá

Új kihívó a kategóriában a Mercedes GLC. Néhány extra felszerelés mellbevágóan drága hozzá

A táblázataink rövidebbek, mint amelyek a CX-5 bemutatkozásakor készültek, mert most a Takumi csomag öt kiemelkedő újdonságára koncentráltunk. Az eredmény elég egyértelmű. A Subaru Forester az egyetlen autó, aminek az alapára alacsonyabb, de mire elérjük az összehasonlításra kiválasztott Mazda CX-5 szintjét, több mint egymillió forinttal többe kerül.

Az európai ellenfelekkel szemben, a prémium kategóriában hasonló a helyzet. A Mazda CX-5 Takumi a legolcsóbb mind közül, még úgy is, hogy egyik-másik ellenfele igazán fapados kivitelben, szinte csak a táblázatban szereplő extrákkal szállt vele versenybe.

A számokból azonban az is kiderül, hogy a SKYACTIV technológia nem csupán egy jól hangzó szlogen. Az adatok például elárulják, hogy a Mazda CX-5 minden kihívója közül a legkönnyebb. Ez nem kis teljesítmény, mert az autók világában a fogyókúra még nehezebb és sokkal többe kerül, mint az emberek között. Úgy kell lefaragni a tömegből, hogy közben az autó szilárdsága, a karosszéria merevsége nem változhat. Csalni pedig nem lehet, hiszen az első törésteszten kiderülne a turpisság. A Mazdánál a különlegesen nagy szilárdságú acélelemek innovatív felhasználásával, egyedi padlólemez-kialakítással, a legmodernebb kötési megoldásokkal érték el azt, hogy kis tömege ellenére is maximális teljesítményt, öt csillagot érdemelt ki az Euro NCAP töréstesztjén.  És nagyon jó vezetni! Tudjuk, ez szubjektív dolog, de a számok is ezt bizonyítják. A könnyebb autó lendületesebben mozog, örömmel kanyarodik, vehemensebben gyorsít és könnyebben áll meg, vagyis jó vezetni! A Mazdánál pedig erre régóta figyelnek. Az autó és a vezetője úgy váljon eggyé, mint ló és lovasa. Ez a tervezői filozófiát nem csak az MX-5-nél használják, ahol az alacsony saját tömeg, a merev karosszéria az évtizedek óta tartó sikersorozat egyik kulcsa, hanem az összes Mazdánál, így a CX-5-nél is.

A könnyű anyagok használata nem mehet a biztonság rovására. A Mazda CX-5 ötcsillagos törésteszttel bizonyította, hogy tudja a leckét
A könnyű anyagok használata nem mehet a biztonság rovására. A Mazda CX-5 ötcsillagos törésteszttel bizonyította, hogy tudja a leckét

A Mazda technológiai fejlettsége máshol is megmutatkozik. Elég rápillantanunk a prémium kategóriából érkezett benzinmotoros kihívók adataira. Itt valaminek a hiánya a feltűnő. A Mazda SKYACTIV motorján, egyedüliként, nincs turbófeltöltő. Ez lehetne behozhatatlan hátrány, hasonló lökettérfogat mellett lehetne sokkal erőtlenebb, nyomatékszegényebb a motor, de nem az. A Mazdánál egész egyszerűen más irányba indult el a fejlesztés. Nem turbósították a motort, hanem „skyactivizálták”. A kompresszióarányt növelték meg drámai módon 14:1-es értékre, ehhez igazították a kifinomult kipufogórendszert. Többfuratos üzemanyag-fúvókák juttatják a benzint az égéstérbe, ahol könnyű, üreges dugattyúk dolgoznak. Az eredmény magáért beszél. A Mazda SKYACTIV benzinmotorból hiányzik egy, az üzemanyagra, kenésre, hőmérséklet-változásra különösen kényes, gyakori hibaforrásként szereplő, drága alkatrész – a turbófeltöltő. A vezetés élménye ettől semmivel sem lesz kisebb, sőt. A fejlesztőknek nem fog fájni a fejük a turbólyuk semlegesítése miatt, hiszen ha nincs turbó, nincs lyuk sem. Nem kell kicentizni egy jókora, időnként a vörös izzásig hevülő alkatrész helyét, meg az oda futó, onnan eljövő csövek, hűtők helyét, hiszen ha nincs turbó…, de innen már tudjátok.

A végeredmény egyértelmű. A CX-5 Takumi, köszönhetően a SKYACTIV technológiának és az igencsak versenyképes árnak, nyerő ajánlat a Mazdától.