Szoros befutók, rengeteg látványos esemény, előre nem megjósolható végeredmény. Mi az ilyen autóversenyeket szeretjük, és a Mazda MX-5 Cup éppen ezt nyújtja. Utánajártunk, hogy mi a siker titka.
A célegyenesben jön fel valaki az ötödik helyről, és nyer futamot? Az első öt autó 0,15 század másodpercen belül ér célba? Mindez nem a képzelet szüleménye, az amerikai Battery Tender Global Mazda MX-5 Cup futamán, ahogy a videófelvétel is bizonyítja, pontosan ez történt.
Tucatnyi újranézés után is csak azt tudjuk mondani, hogy ebben minden benne van, amiért az autóversenyzést szeretni lehet. Előre megjósolhatatlan végeredmény, korrekt, de mégis minden lehetőséget kihasználó harc a pozíciókért és sok induló, akik a pálya minden részén képesek látványos manőverekre. Ráadásul a szoros befutó nem egyszeri dolog, hanem egész évben ez volt a jellemző – ahogy ebből, a 2016-os szezon versenyeire visszatekintő filmből is kiderül:
Mi a titka annak, hogy ennyire látványosak a versenyek, és hogy eddig több mint 100 darabot adtak el az MX-5 Cup versenyautóból? Talán meglepő, de az egyik ok az igen jó ár-érték arány. A verseny-Mazda 53 000 dollárba kerül, ami jutányos ár egy igazi versenyautóért. A Cup változatok nem a hirosimai futószalagról hajóznak át a versenypályákra, ott az alapjukat adó, a kétliteres SKYACTIV motorral szerelt MX-5 készül. Innen Észak-Karolinába, a Long Road Racinghez kerülnek, ahol kiszerelnek belőle mindent, ami felesleges a versenyzéshez. Itt mond búcsút az autó a gyári audiorendszernek, az üléseknek, a kárpitozás jó részének és a tetőnek. Eztán szerelik be a homologizált bukókeret, ami még 195 centis versenyzők számára is kellően tágas, és nemcsak védelmet nyújt, de merevebbé is teszi a karosszériát, ezzel javítva az egyébként is remek irányíthatóságot. Beépítik a megfelelő méretű versenyülést, az AiM adatgyűjtőt, a Lifeline Electronic tűzoltórendszert és a működtető kapcsolókat. Meglepő, de a kiszerelt kényelmi és a beszerelt versenyfelszerelések súlya nagyjából megegyezik, vagyis a versenyautó nem könnyebb, mint az utcai változat.
Az átalakításnak itt még nincs vége. A négyhengeres SKYACTIV motor angol GEMS gyártmányú motorvezérlőt kap, és kipufogórendszert rozsdamentes acélból. A teljesítményt nem húzzák az égbe, a versenyváltozat motorja 158 lóerős; a cél inkább a tartósság és az állandó nagy fordulaton is megfelelő üzembiztonság. Ezt szolgálják a megnövelt hőcserélő Setrab víz- és olajhűtők. A féknyergek gyáriak, de a féktárcsa a Long Road Racing fejlesztése, a fékbetéteket pedig a Pagid gyártja. A lengéscsillapítók változtatható karakterisztikájúak, a rugók magassága állítható, és erősebb stabilizátorok kerülnek az autó alá. A versenyautó tehát nem sokkal könnyebb vagy erősebb, mint az utcai kivitel, de sokkal strapabíróbb, és van még egy óriási különbség – BF Goodrich slick versenygumikon fut. Ezek sokkal jobb tapadást biztosítanak , ami alapjaiban változtatja meg az autó karakterisztikáját. Amíg az utcai változattal egy ügyes vezető „keresztben” is tud autózni, addig a Cup a slick gumik miatt erre nem képes. Ez nem is baj, hiszen ki akar pályaversenyen kilinccsel előre közlekedni, amikor minden csúszás időveszteség?
A végeredmény pedig magáért beszél. A Battery Tender Global Mazda MX-5 Cup versenyein nem a pénztárca bősége határozza meg, ki áll majd a dobogó tetejére. Ebben a sorozatban minden versenyző egyforma, kezdők számára is uralható, rutinos sofőrök számára is élményt adó, a pályaversenyzés megpróbáltatásait kiválóan bíró Mazdával indulhat. Ami dönt, az a vezetni tudás.