Nyerő számok

nyito

Az autós cégek éves jelentései ritkán izgalmas olvasmányok, mivel leginkább a befektetőknek, a részvényeseknek készülnek. A Mazdáé üdítő kivétel, hiszen nem csak a számokból kirajzolódó trendek érdekesek benne, az is kiderül, hogyan látják a vezetők a cég jövőjét.

A Mazda 2016-os üzleti éve rendkívül sikeres volt. Miből gondoljuk ezt? Elég csak kimenni az utcára, és jól körülnézni. Egyre több új Mazdát látunk, amelyek nem mellesleg jelentősen feldobják az utcaképet. Ez talán egy kicsit elfogult megközelítés, de a cég éves jelentésében szereplő számok és eredmények is ezt igazolják.

Itt van például a negyedik generációs MX-5. Hatvan gombócból is sok, nemhogy nemzetközi díjból, pedig ennyit gyűjtött be a Mazda sikertípusánaknegyedik generációja. Ráadásul igazán komoly elismeréseket. 2015-2016-ban az Év Autója lett Japánban, de a 2016 Világ Év Autója címet is elhódította, és formatervezési díjakból is jutott bőven. Mi ez, ha nem a Mazda formanyelvének (KODO), a fényes diadala?

A 2016-os üzleti évben 457 000 Mazda3 talált gazdára. A japán piacon megvásárolható hibrid változatban is
A 2016-os üzleti évben 457 000 Mazda3 talált gazdára. A japán piacon megvásárolható hibrid változatban is

Persze kaphat akárhány díjat egy autó, ha a vásárlók közönyösek iránta, de az értékesítési adatok nem ezt mutatják. Az elmúlt üzleti évben az összértékesítés jelentősen, 9,85 százalékkal nőtt. Ebben az időszakban 1 534 000 darab Mazda talált boldog új tulajdonosra, és a bevétel is emelkedett 372,7 milliárd jennel. Nézzünk egy kicsit körül az öreg kontinensen! A vizsgált időszakban Európában négy százalékkal nőtt az értékesített autók mennyisége, összesen 18 670 000 darabra. Ebből 257 000 volt Mazda, ami 12 százalékos emelkedés, vagyis háromszorosa az európai átlagnak! Jelentős részt hozott a sikerből a Mazda2, amely már tizenkét hónapnyi eladási adattal szerepel a statisztikákban, és persze az új CX-3 és MX-5. A legjobban teljesítő piac a német volt, ahol a növekedés 17 százalékos, az eladott példányszám pedig közel volt a 60 000-hez. Az Egyesült Királyságban 48 000 Mazda talált gazdára, ami 20 százalékkal több, mint az előző pénzügyi évben.

Világszerte rendkívül népszerűnek bizonyult a Mazda CX-5, több mint 369 000 darabot adtak el belőle a vizsgált időszakban
Világszerte rendkívül népszerűnek bizonyult a Mazda CX-5, több mint 369 000 darabot adtak el belőle a vizsgált időszakban

Az eredmények impozánsak, de a cég vezetésénél tudják, hogy idejében fel kell készülni a közeljövő nagy változásaira. Nyakunkon az önvezető autók forradalma, egyre több a tisztán elektromos hajtással működő jármű. Nemcsak a Mazdablogot, hanem a cég részvényeseit is izgatja, hogy a Mazda miként készül a jövőre, éppen min dolgoznak a cég fejlesztőlaboratóriumaiban. Erről kérdezték az éves jelentés szerkesztői Akira Marumotót, a vállalat ügyvezető alelnökét.

Mindkét karosszériaváltozatban népszerű a Mazda6. Nem csoda, hogy 208 000 darab talált gazdára
Mindkét karosszériaváltozatban népszerű a Mazda6. Nem csoda, hogy 208 000 darab talált gazdára

Marumoto elmondta: napi feladat, hogy minden egyes ország környezetvédelmi normájának megfeleljenek az ott forgalmazott Mazdák. Ez egyszerűen hangzik, pedig egyáltalán nem az. Kontinensenként és országonként eltérőek az előírások, a mérési eljárások. Ennek a kihívásnak Mazdánál úgy felelnek meg, hogy mint egyik részlet a másik után a kirakós játékban, épülnek be az autókba az egyre frissebb SKYACTIV technológiák. Így lesznek egyre tisztábbak, környezetkímélőbbek a járművek. Az egyik ilyen, a távolabbi jövőben beillesztésre kerülő elem pedig nem más, mint a teljesen elektromos hajtás. Addig viszont még van jó pár meglepetés a Mazda tarsolyában. Drámai előrelépések várhatók a ma használt technológiák területén a motorokban, sebességváltókban. A 20-30 százalékos fogyasztáscsökkenés sem elérhetetlen, számottevő CO2-kibocsátás csökkentés is megvalósítható a belső égésű motoroknál.

A SKYACTIV technológiáknak köszönhetően nem csak a motorok területén élenjárók a Mazdák, a karosszériájuk, futóművük is hasonlóan fejlett
A SKYACTIV technológiáknak köszönhetően nem csak a motorok területén élenjárók a Mazdák, a karosszériájuk, futóművük is hasonlóan fejlett

Az ügyvezető alelnök hangsúlyozta, hogy a Mazda közepes méretű autógyártó, alaposan meg kell fontolnia a cég vezetésének, hogy milyen fejlesztésekre költ pénzt. A fókuszban továbbra is a SKYACTIV belső égésű motorok állnak, de szükségszerű, hogy a közeljövőben a cég előálljon tisztán elektromos hajtású autójával. Ez elengedhetetlen a növekedés fenntartásához, hiszen például Kalifornia államban törvény írja elő, hogy nulla károsanyag-kibocsátású autót is kell értékesíteni a hagyományos motorokkal szereltek mellett. A Mazda pedig nem teheti meg, hogy ne legyen jelen az USA leggazdagabb államában, ami önmagában hatalmas piacot jelent, ráadásul az igény máshol is egyre jobban nő az ilyen járművek iránt. Vagyis lesz Mazda villanyautó, de talán kicsit másképp, mint gondolnánk. Az alelnök kiemelte, hogy ennél a járműnél hangsúlyosabb szerep jut a külső beszállítóknak és a független fejlesztőknek. A Mazda szerepe az lesz, hogy összefogja a munkát és biztosítsa azt a minőséget, ami a márkától megszokott és elvárható. A jelen SKYACTIV technológiája pedig a jövőben is komoly szerepet kap azokban a belső égésű motorokban, amelyeket kizárólag a hatótávolság növelésre, az akkumulátorok töltésére építenek be elektromos járművekbe.

A gyári múzeumban egymás mellett kaptak helyet a Mazda első teljesen elektromos és hidrogénhajtású járművei. Ezek jelzik, hogy a jövő nagy változásai nem fogják készületlenül érni a céget
A gyári múzeumban egymás mellett kaptak helyet a Mazda első teljesen elektromos és hidrogénhajtású járművei. Ezek jelzik, hogy a jövő nagy változásai nem fogják készületlenül érni a céget

Az önvezető autókkal is fogunk találkozni a közeljövőben. Ezek kifejlesztése még többe kerül, mint a nulla károsanyag-kibocsátású járműveké. Ráadásul ki adná át a kormány egy robotnak? Kevés jobb dolog van az ismert univerzumban, mint egy Mazdát vezetni – a vezetés élménye mára összeforrt a márkanévvel. Az i-ACTIVSENSE vezetéstámogató rendszerek ugyan egyre többre képesek, de ezeket úgy hangolják, hogy feltűnés nélkül dolgozzanak: tegyék lehetővé, hogy a kormány mögött ülő eggyé váljon az autóval a „Jinba-Ittai” szellemében. A Mazdánál a jövőben sem kívánnak eltérni ettől a filozófiától. Tovább dolgoznak olyan egyedi megoldásokon, amelyek hagyják a vezetőt vezetni, átélni az autózás élményét, de veszély esetén – és csak akkor – átveszik az irányítást. Erre példa, hogy az i-ACTIVSENSE a jövőben nemcsak az autót és a környezetet monitorozza folyamatosan,hanem a vezetőt is. Figyeli a pulzusát, a mozdulatait, a szemmozgását, a testtartását, és ha például úgy érzékeli, hogy egészségügyi probléma lépett fel, beavatkozik. Önállóan dönt majd, félreáll a forgalomból, és ha kell, értesíti a mentőket. Mindezt gyorsan, elegánsan és hibátlanul, ahogy egy Mazdától ma és a jövőben el lehet várni.