Szép új világ

Lesz újra Wankel-motoros Mazda? Mi lesz a dízelmotoros modellekkel? Európában is kapható majd hibridhajtású Mazda? No és villanymotoros modell? Sok kérdésre megtalálod a választ a Mazda jövőre vonatkozó előretekintéséből, amelyben egy szép új világot vázol, számos újdonsággal.

Fenntartható Zoom-Zoom 2030 elnevezéssel jelentette be az elkövetkező évekre vonatkozó terveit a Mazda. A fura projektnév természetesen magában hordozza a lényeget, hiszen a márka számára fontos a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés, éppúgy, mint a vezetési élmény (zoom-zoom) és ez a jövőben is így marad. Földünk megóvása érdekében nagyon komoly károsanyag-kibocsátási célokat tűzött ki a Mazda, ugyanis a 2010-es széndioxid-kibocsátását a felére kívánja csökkenteni 2030-ig. Ráadásul ez nem csupán a járművekből menet közben távozó mennyiségre vonatkozik, hanem a gyártással együtt értendő, tehát a teljes életciklusra vonatkozó adatra. 2050-ig pedig 90 százalékkal akarja csökkenteni a Mazda a fentiek szerint számolt széndioxid-kibocsátást.

Megerősítette, új szintre emelte jó kapcsolatát a Toyota és a Mazda

A károsanyag-kibocsátás érdekében 2019-től elektromos meghajtású járműveket is piacra dob a Mazda. Ennek érdekében szorosabbra fűzi kapcsolatát a Toyotával, amellyel közösen épít autógyárat az Egyesült Államokban. Az 1,6 milliárd dollárból felépülő új üzem 2021-ben kezd termelni, évente akár 300 ezer járművet, 4000 új munkahelyet teremtve. Ezenkívül az elektromos és önvezető járművek fejlesztésében, valamint biztonsági és egyéb technológiák kidolgozásában is együttműködik a két márka, elsősorban a balesetek csökkentése érdekében. Így például a járművek közötti kommunikációt célzó fejlesztésekben dolgoznak együtt a szakemberek. 2020-ra várható az első önvezető Mazdák megjelenése, 2025-ig pedig valamennyi modelljéhez alapfelszereltségként kínálja majd ezt a lehetőséget a márka. Mindezek mellett az egymás kínálatát kiegészítő együttműködés is folytatódik, hiszen az USA piacán Toyota emblémával már most árulnak Mazdát, míg Japánban fordított a helyzet. Az együttműködés „megpecsételéseként” pedig a Toyota 5,05 százalékos részesedést szerzett a Mazdában, míg a Mazda cserébe ugyanilyen értékű, 0,25 százalékos tulajdonrésszel gazdagodott a Toyotában.

Kisebb károsanyag-kibocsátás és nagyobb élmény jellemzi a jövő Mazdáit

A villanymotort nem csupán önálló erőforrásként tervezi alkalmazni a Mazda a jövőben, hanem kiegészítő egységként is, hibrid modellekben. Persze relatív, hogy egy hajtásláncban melyik a fő és melyik a kiegészítő motor, hiszen a Wankel-motor újbóli feltűnése kapcsán is felreppentek már olyan pletykák, miszerint hatótávolság-növelő erőforrásként térne vissza a Wankel. Ilyen részletekre azonban nem terjed ki a Mazda közelmúltban kiadott tájékoztatása, arra viszont igen, hogy az alternatív hajtásmódok mellett a benzinmotor fejlesztése is tovább zajlik. Méghozzá a korábban már szintén beharangozott „öngyulladós” benzinmotorok érkezése várható a jövőben. Az eddig HCCI, a Mazda legfrissebb közleményében viszont SCCI (Spark Controlled Compression Ignition, azaz Szikravezérelt kompressziós gyújtás) néven említett konstrukció lényege, hogy benzinmotor mivolta ellenére dízelként is tud működni.

Konkrétumból kevés található a Fenntartható Zoom-Zoom 2030 tanulmányban, így az RX-Vision megvalósulásáról sem derült ki semmi

2019-ben, a világon elsőként tervezi piacra dobni a Mazda az SCCI-technológiás SKYACTIV-X motorcsaládot. Ahogy az elnevezéséből is látszik, nem arról van szó, hogy teljes mértékben dízelmotor módjára viselkedik a benzinmotor, inkább a hengerlekapcsolós rendszerekhez hasonlítható a működése. Hidegindításkor és nagy terhelésen ugyanis hagyományos benzines erőforrásként üzemel a SKYACTIV-X is, egyenletes tempó mellett viszont kvázi dízelként, azaz ilyenkor lehet SCCI. Vagyis a hengerben összesűrített benzin-levegő keverék szikra nélkül, magától lobban, tehát öngyulladás következik be, mint egy dízelmotorban. Részleteket persze erről sem árult még el a Mazda, hiszen jelenleg is folynak a fejlesztések. Annyi azonban tudható, hogy a hagyományos benzines SKYACTIV-G erőforrásokhoz képest 10-30 százalékkal nagyobb forgatónyomatékot és közvetlenebb gázreakciót várnak az SCCI-motoroktól – igaz, kompresszorral. A hangsúly természetesen az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésén van, és e tekintetben a dízelekkel említhető majd egy lapon a SKYACTIV-X. Hiszen az SCCI olyan szegénykeverékes üzemelést tesz lehetővé, aminek jóvoltából a mai SKYACTIV benzinmotorokhoz képest is 20-30 százalékkal javul a motor működési hatásfoka! Mindezt jól érthetően mutatja be az alábbi (angol nyelvű) videó:

Tehát az SCCI jóvoltából már a hagyományos benzinmotorok esetében is nagyobb vezetési élményt adó, mégis gazdaságosabb Mazda-erőforrások várhatók a jövőben, kiegészítve, vagy felváltva villanymotoros hajtással. A lényeg, hogy jóval tisztább és csendesebb üzemelésű modellek érkeznek, amelyek egyre ügyesebben boldogulnak egyedül is a forgalomban, hiszen önvezető rendszert kapnak. Az autók egymással is kommunikálnak majd, a közlekedők pedig gyalogosként és autósként egyaránt nagyobb biztonságban tudhatják magukat. Kérdés, hogyan egyeztethető ez össze a szintén beígért „mentálisan és fizikálisan is felfrissítő” vezetési élménnyel. Azt viszont egyáltalán nem vonjuk kétségbe, hogy „a KODO formanyelv még inkább művészi szintre emelésével olyan magukkal ragadó egyéniséget sugároznak majd az új Mazda modellek, ami még a járókelők érzelemvilágát is gazdagítja”.