Oszlik a köd

Csak nemrégiben mutatta be RX-VISION tanulmányautóját a Mazda a Tokiói Autószalonon, s máris megindultak az ötletelések, találgatások és pletykák a leendő típussal kapcsolatban. Lássuk, melyek a legfrissebb hírek a bolygódugattyús Mazda körül.

Szinte biztosan nem várható nyitható tetős kivitel az RX-VISION tanulmányautón alapuló sorozatgyártású Mazda sportkocsiból. Legalábbis ezt a választ kapták ausztrál újságírók Kyoshi Fujiwara úrtól, azaz a Mazda fejlesztési vezetőjétől. Aki még azt is hozzátette, hogy ilyen nyitható tetős típusból jelenleg elegendő az MX-5 a Mazda kínálatában. Pláne úgy, hogy állítólag – elődjéhez hasonlóan – a legújabb, negyedik generációs MX-5 is készül majd keménytetős kivitelben.

Sorozatgyártású típusként az RX-VISION várhatóan az MX-5 módosított padlólemezére épül majd
Sorozatgyártású típusként az RX-VISION várhatóan az MX-5 módosított padlólemezére épül majd

Jelenleg ötven mérnök dolgozik az új bolygódugattyús SKYACTIV-R erőforráson a Mazdánál. Érthető, hiszen elődje eltűnése óta szigorodtak a környezetvédelmi előírások, és természetesen az új motort is alkalmassá kell tenni ezek teljesítésére. Az alapelvek azonban változatlanok maradnak, így nem lesz gázolajat égető Mazda Wankel-motor sem. A korábban napvilágra került híresztelésekkel ellentétben viszont ez a motorkonstrukció közel sem csupán hatótávnövelő egységként folytatja pályafutását a különc márkánál. A SKYACTIV-R piaci debütálását kifejezetten önálló hajtómotorként tervezi Fujiwara úr, és legfeljebb csak később tartja elképzelhetőnek egy hibridhajtású Wankel-motoros Mazda megvalósítását. Kiegészítő villanymotort tehát várhatóan csak később kap majd a SKYACTIV-R egység, a turbófeltöltővel azonban talán más a helyzet. Sikere érdekében ugyanis akár már debütálásakor turbós kivitelben jelenhet meg a Mazda új bolygódugattyús motorja. Igaz ugyan, hogy ez nem tűnik logikusnak a márka jelenlegi SKYACTIV benzines erőforrásainak ismeretében. Ráadásul az RX-8 is nélkülözte ezt a fajta lélegeztetőgépet, ám elődje, az RX-7 esetében viszont alkalmazott turbófeltöltőt a Mazda.

Továbbra is 2020-ra várják az RX-VISION sorozatgyártású változatának megvalósulását, csakúgy, mint a SKYACTIV erőforrások második generációjának megjelenését
Továbbra is 2020-ra várják az RX-VISION sorozatgyártású változatának megvalósulását, csakúgy, mint a SKYACTIV erőforrások második generációjának megjelenését

A leendő új RX motorjának másik érdekessége lehet majd az öngyulladós működési elv (HCCI). Ennek lényege, hogy a dízelmotorokhoz hasonló módon, tehát gyújtógyertya nélkül gyullad be a motorban a benzin-levegő keverék, mégpedig a benzinüzemű erőforrásokban megszokottól jóval nagyobb sűrítés eredményeként. A gyújtógyertyák elhagyhatóságán túl ez a megoldás jelentős csökkenést eredményez az üzemanyag-felhasználásban és a károsanyag-kibocsátásban egyaránt. Állítólag a Mazda hagyományos SKYACTIV benzin- és dízelmotorjainak következő generációja is e technológia jóvoltából válik majd még gazdaságosabbá és tisztábbá, így az ötlet nem is olyan légből kapott. Mindenesetre kétségtelen, hogy egyelőre még nem erősítette meg ezt az információt (sem) a Mazda, így továbbra is türelmesen várnunk kell, ha biztosat – és pláne teljesítményadatokat – akarunk tudni a jövő Wankel erőforrásáról.

Alig várjuk már, hogy 2020-ban századik születésnapját ünnepelhesse a Mazda – hát persze, hogy az új Wankel-motoros típusával
Alig várjuk már, hogy 2020-ban századik születésnapját ünnepelhesse a Mazda – hát persze, hogy az új Wankel-motoros típusával