Lélek, szellem, Wankel

Csak az elmúlt egy esztendőben, szinte havonta hallhattunk egymással ellentétes híreszteléseket egy jövőbeni Wankel-motoros Mazda sportautóról. A Tokiói Autószalonon azonban egy olyan tanulmányautóval rukkolt elő a Mazda, amely kétséget sem hagy afelől, hogy a Wankel-sztori folytatódik a márkánál.

Röviden a fejlődésről, fejlesztésről, a Mazda-örökségről és a lehetetlen leküzdésének sikeréről szól a Mazda standja a 2015-ös, azaz szám szerint a negyvennegyedik Tokiói Autószalonon. Mindez pedig természetesen a bolygódugattyús, avagy Wankel-motor és az itt debütált RX-VISION tanulmányautó jegyében történik a japán fővárosban. Bizony, az elmúlt évtizedekben minden kétséget kizáróan alátámasztotta a Mazda, hogy soha nem riadt vissza a kihívásoktól. Töretlenül fejlesztett és teszi ezt a mai napig, olyan területen is, amit más gyártók zsákutcának tekintenek és réges-régen lemondtak róla. Mikor máskor állná meg jobban a helyét ez a kijelentés, mint most, amikor a konkurensekhez képest viszonylag nagy lökettérfogatú és turbófeltöltő nélküli SKYACTIV motorjaival, illetve SKYACTIV technológiájával – a KODO dizájn jegyében fogant karosszériákba bújtatva – sikert sikerre halmoz a Mazda. Mégis ellentmondásosnak érezhetik a márka jelenkori kínálatát a rajongók, hiszen a kihíváskeresésre hozott fenti példa természetesen a Wankel-motorra vonatkozik. Ám ilyen erőforrással hajtott típus éppen most nem szerepel a Mazda palettáján, amikor erre hivatkozva ünnepli eddigi karrierjét a Tokiói Autószalonon.

A Koeru SUV tanulmány után – illetve mellett – Tokióban egy sportkocsi képében is bemutatja a KODO-dizájn jövőjét a Mazda
A Koeru SUV tanulmány után – illetve mellett – Tokióban egy sportkocsi képében is bemutatja a KODO-dizájn jövőjét a Mazda

Ugyanakkor pontosan az itt kiállított RX-VISON tanulmányautóval mutatja meg a Mazda, hogy a Wankel-motor fejlesztései korántsem álltak le a márkánál. A fejlődés ezen a téren is töretlen, azaz a „lehetetlen megvalósításán” jelenleg is dolgoznak a Mazda mérnökei, akárcsak az elmúlt ötvennégy évben. A bolygódugattyús erőforrás története ugyanis egészen 1961-ig nyúlik vissza a márka életében. Ekkor kezdődtek a fejlesztések ezen a területen, 47 mérnök bevonásával, akik együttesen oldották meg a lehetetlennek tűnő kihívásokat 1967-re. Ebben az esztendőben pedig (miközben itthon elkészült a hazai utcaképet a mai napig meghatározó Ikarus 200-as sorozat első prototípusa), egészen pontosan május havának harmincadik napján, a Mazda leleplezte a Wankel-motoros Cosmo Sport kupéját. A bolygódugattyús erőforrások teljesítményét mindig, mindenhol elismerték, e tekintetben a Mazda termékét sem kérdőjelezték meg sehol. A motor megbízhatóságára vonatkozó kíváncsiskodást pedig mindjárt a következő évben megválaszolta a Mazda, amikor részt vett a nyolcvannégy órás, tehát három és fél napig tartó Marathon De La Route autóversenyen. Ezt nem csupán teljesítette a vadonatúj típus, hanem a dobogóról éppen csak lecsúszva, a negyedik helyen ért célba a Mazda csapata a Cosmo Sporttal. Így tehát hamar megbizonyosodhatott a világ a különc japán márka mérnökeinek képességeiről, akik azóta is ezzel az állhatatossággal fejlesztik tovább a Wankel-motort éppúgy, mint a Mazda bármely más típusát.

A Cosmo Sport volt az első Wankel-fecske a Mazdánál
A Cosmo Sport volt az első Wankel-fecske a Mazdánál

A 2015-ös Tokiói Autószalonon is kiállított Mazda Cosmo Sport bemutatása és annak sikere tehát új távlatokat nyitott a Mazda számára. A kupét így hamarosan további Wankel-motoros típusok követték, egyebek mellett olyanok, mint például az 1968-as Familia Rotary Coupe, majd egy évvel később a Luce Rotary Coupe, no és persze az első RX-típusok, 1970-ben az RX-2 és 1971-ben az RX-3. A megbízható Wankel-motor megvalósítása után az 1970-es években aztán újabb kihívással kellett megküzdeniük a Mazda mérnökeinek. Az olajválság és a szigorodó környezetvédelmi előírások ugyanis gazdaságos típusokat kívántak, szerényebb étvágyú erőforrásokkal. Mindezek jegyében látott napvilágot 1978-ban a Mazda RX-7, amely ismét rövid idő alatt a sportautó-rajongók kedvencévé vált. Mindezek eredményeként az RX-7 típussal a Mazda már az autósportban is aktívan megmérette magát. E tevékenysége pedig a Wankel-motor további fejlődését, a háromrotoros és a turbófeltöltős bolygódugattyús erőforrások megjelenését is eredményezte. Az eredményeket sikerült egészen addig fokozni, hogy 1991-ben a 700 lóerős, négyrotoros Mazda 787B versenyautó elsőként robogott át a híres Le Mans-i 24 órás verseny célvonalán.

Ugye, hogy minden szögből magával ragadó az RX-VISION?
Ugye, hogy minden szögből magával ragadó az RX-VISION?

Az RX-7 után pedig 2003-ban nyitott új fejezetet a Mazda a Wankel-motor történelemkönyvében a bolygódugattyús erőforrások továbbfejlesztett RENESIS nemzedékével hajtott RX-8 bemutatásával. A Wankel-motor fejlődése tehát szorosan összeforrt a Mazdával, sőt, ahogy a márka történetírói fogalmaznak „ez az egyedülálló hajtómű maga a márka lelke, hűen szimbolizálva a lehetetlent nem ismerő, megzabolázhatatlan szellemiségét és a fáradhatatlan kreativitás szemünk előtt íródó történelmét. Az RX-8 gyártásának 2012-es befejezésével pedig szinte el is érkeztünk a jelenbe. A mába, amikor már kizárólag a Mazda foglalkozik a Wankel-motor fejlesztésével, és teszi ezt elkötelezetten a jövőben is. Hiszen saját bevallása szerint nem túlzás azt állítani, hogy az egész márka létezésére alapjaiban kihat az ezzel járó kihívásokkal megvívott küzdelem.

Most már talán nem túlzás kijelenteni, hogy a Mazda RX-VISION alapjain megszülető sorozatgyártású típus az RX-8 utódja
Most már talán nem túlzás kijelenteni, hogy a Mazda RX-VISION alapjain megszülető sorozatgyártású típus az RX-8 utódja

Mindezek tudatában tehát elmondható, hogy a Tokiói Autószalon fő attrakciója a Mazda standján, az RX-VISION tanulmányautó tulajdonképpen e fent leírt több évtizedes küzdelem eredménye. Az RX-VISION ugyanis a Mazda szerint „kitekintés a jövőbe, amikor a Mazda lelke révbe ér”. Írtunk már valami hasonlóról a KODO-dizájn kapcsán, de az csupán a mi véleményünket tükrözte egy korábbi tanulmányautó leírásakor. Most viszont úgy látszik, hogy a Mazda is alátámasztja feltételezésünket, ám ők nem állnak meg csupán a bárki által látható saját stílus kialakításánál, ha úgy tetszik, nem „felületesek”. Hanem továbbmennek és még mélyebbre tekintenek, egészen a márka lelkéig hatolva, amit pedig valójában csak a Mazdát alaposan ismerő rajongók láthatnak. Hiszen éppen általuk vált a Mazda azzá, ami, nekik köszönheti történelmét, szorosan összefonódva a Wankel-motorral, akkor is, ha most éppen egyetlen ilyen erőforrással hajtott típust sem kínál a márka.

Nem véletlenül, hanem a Mazda szándékai szerint is legbelsőnkig hatol az RX-VISION keltette hatás
Nem véletlenül, hanem a Mazda szándékai szerint is legbelsőnkig hatol az RX-VISION keltette hatás

A hűséges rajongók tehát kitartanak a Mazda mellett, és tulajdonképpen nekik szól az RX-VISION tanulmány. Talán kicsit azt is szimbolizálva, hogy nincsenek elfeledve, ahogy a Wankel-motor is aktívan jelen van a Mazda vérkeringésében, még ha ez manapság efféle tanulmányautók képében tör „csupán” a felszínre. A fejlesztés azonban töretlen, és a márka egész megnyilvánulása a 44. Tokiói Autószalonon azt sugallja, hogy nem alaptalanok a híresztelések egy új RX típus majdani bemutatásáról.
A Tokióban ugyancsak kiállított Mazda Koeru tanulmányautó mellett ugyanis az RX-VISION egyrészt a KODO formanyelv továbbgondolása, ezúttal sportautóba oltva. Kétszemélyes, 2,7 méteres tengelytávú és 4389 milliméter hosszú, 1925 milliméter széles és alacsony – 1160 milliméter magasságú – karosszériája rövid túlnyúlásokkal közvetíti a KODO dizájn legfrissebb megnyilvánulását. Másrészt pedig a jövő Wankel erőforrással hajtott típusát is felidézi, amelynek motorházfedele alatt majd a sokatmondó SKYACTIV-R egység dohog. Eme új erőforrás esetében a mérnökök állítólag háromszáz lóerő körüli teljesítménnyel számolnak.

Utasterében is izgalmas a Mazda RX-VISION
Utasterében is izgalmas a Mazda RX-VISION

Tervezői szándéka szerint az RX-VISION utastere egyszerű, de izgalmas, meleg hangulatot árasztva közvetít minőségi benyomást. Az utastér előtti hosszú és lapos motortérben pedig a SKYACTIV-filozófia jegyében fogant, továbbfejlesztett Wankel-motor kap majd helyet. Ahhoz, hogy ez méltó legyen a SKYACTIV-R elnevezésre, ugyanúgy meg kell felelnie e technológia alapvető elvárásainak, mint hagyományos benzines és dízel társainak. Így tehát a bolygódugattyús SKYACTIV motort is környezetbarátnak, gazdaságosnak és megbízhatónak ígéri a Mazda. A márka szakemberei szerint pedig nem is férhet kétség ahhoz, hogy ez sikerül, hiszen mindig is folytatni fogják a Wankel-motor tökéletesítését. Hiszen e motorfajta alkalmazása is nagyban hozzájárult a Mazda vezetésiélmény-centrikus márkaidentitásának megvalósításához.

Az orrmotoros, hátsókerék-hajtású RX-VISION jókora, húszcolos kerekeken terpeszkedik, elöl 245/40, hátul 285/35 méretű abroncsokkal
Az orrmotoros, hátsókerék-hajtású RX-VISION jókora, húszcolos kerekeken terpeszkedik, elöl 245/40, hátul 285/35 méretű abroncsokkal