Nem Takumi, Nappa

Ránézésre csak kárpitozásában tért el a legutóbb nálunk járt Mazda MX-5 RF tesztautó a tavalyi debütálásakor kapott manuális váltós példánytól. Azért mi alaposabban megvizsgáltuk, és nem eredménytelenül. Még újat is tudott mutatni számunkra.

Barna bőrkárpitozás a fekete bőr helyett – elsőre csupán ennyi újdonságot találtunk MX-5 RF tesztautónkban. Sebaj – gondoltuk – egy MX-5 mindenképpen nagy élmény. A vászontetős Takumiról a közelmúltban számoltunk be, és ott a világos belső az új árnyalatú kupolával együtt valóban egészen átütő egyéniséget adott a roadsternek. Ám itt kívülről aligha vesz észre bárki újdonságot. A belső viszont most is hamar rajongókat szerzett csapatunk tagjai közül. Szintén teljesen más hangulatú a barna, masszív öltésekkel varrott bőrbe csomagolt ülésekkel és alul szintén barna műszerfallal elénk táruló utastér. Hiszen az MX-5 Revolution és főleg a Revolution Top Alcantarával kombinált fekete kárpitozása leginkább sportos, a Takumi bézs belsője és bordó vászonteteje stílusosan elegáns, míg ez a sötétbarna dögösen vagány. Hasonlót a CX-3 Takumiban láttunk, de abban egy kicsit más tónusú a barna. Mindebből mi mindenesetre arra következtettünk, hogy a Mazda marketingosztályán a Takumi a barna bármilyen árnyalatának szinonimájaként ismeretes. Tévedtünk.

Még mindig páratlan modell és kivételes ajánlat a Mazda MX-5 RF

Hiába kerestük, a Mazda MX-5 RF kínálatában nem találtunk Takumi modellt. Az ismert kivitelek sorában – a Revolution és a Revolution Top között – viszont megjelent a Revolution Nappa változat. Éppen egy ilyen példányt kaptunk tesztelésre. A felszereltségi lista alapján ez valóban a kárpitozásában tér el a „hagyományos” Revolution modellektől. Azoknál 450 ezer forinttal drágább, a csúcskivitelnél pedig 600 ezer forinttal olcsóbb. Ugyanakkor ez a bőr nem az a bőr, ami a Revolution modellekben található. Vagyis nem csupán a kárpit színe feláras, hiszen az anyag sem ugyanaz, erre utal a felszereltség elnevezése is. Kétségtelenül olyan érzete támad az embernek, hogy igényes kivitelezésén és finom tapintásán túl a barna Nappa-bőr évtizedek múlva is az autó dísze lehet. A többnyire puha bárány vagy kecskebőr elnevezését egyébként a kaliforniai Napa város után kapta, ahol cserzési eljárását 1875-ben először alkalmazta Emanuel Manasse.

Stílusos és igényes az MX-5 RF Revolution Nappa barna Nappa-bőr kárpitozása

Elsőre talán soknak tűnhet a 450 ezer forintos felár az utastér valódi, barna Nappa-bőrbe bújtatásáért. A hasonló ajánlatot kínáló „prémiummárkáknál” – igaz négyszemélyes utastér esetében – milliós felárat kérnek a Nappa-bőr kárpitozásért. Így máris nem olyan sok a 450 ezer forintos összeg. Persze tény, hogy a stílusnak mindig, mindenhol megkérik az árát. Viszont az MX-5 RF összességében még így is messzemenően nyerő ajánlat a konkurensek tükrében. Mármint, ha lenne valódi konkurense a típusnak. Hiszen hasonló tetőmechanizmussal rendelkező, tulajdonképpen targa-kupé karosszériás vetélytársat csupán a Porsche ad a 911 kínálatában. Igaz, csakis összkerékhajtással és 370 lóerővel, de bő 40 millió forintos alapáron. Így a vetélytárskeresés egyszerűsítéseképpen például megtehetjük, hogy nem vesszük figyelembe az MX-5 RF egyedi és stílusos tetőrendszerét. Ehelyett a jó eséllyel napfénytetővel is rendelhető egyszerű kupékhoz hasonlítjuk a Mazda RF modelleket. Igaz, más márkáknál többnyire olcsóbbak a kupék a nyitható tetős változatoknál – míg a Mazdánál a vászontetős roadster olcsóbb – így ennyi előnyt kapnak a konkurensek.

Ezúttal pont a gyárilag megadott 6,6 literes átlagfogyasztást hozta a kétliteres Mazda MX-5 RF

A Porschénál maradva, a legolcsóbb kupé, a 718 Cayman alapára is közel 18 millió forinttól indul. Azaz majdnem kétszer annyiba kerül, mint az MX-5 RF Nappa (igaz, teljesítményben is közel kétszeres, 300 lóerős teljesítménnyel). Azt viszont érdemes leszögezni, hogy a rendelhető extrákat hosszú oldalakon listázó Porsche modellek alapfelszereltségével abszolút összevethető az RF modellek ellátmánya. Tehát e tekintetben nem állnak arányban az alapárak, ezt felesleges is lenne tételesen összevetni. Sokkal inkább érdemes a Mazdához árban is közelebb álló kupékat vizsgálni, Porsche helyett például Audit. Az elsőkerék-hajtású TT árát e cikk írásakor sehogy nem sikerült megtudni a márka honlapjáról. Az SLC, vagyis a Mercedes-Benz fémtetős roadstere 11 329 580 forintos alapáron kapható. Az MX-5 RF legközelebbi vetélytársának tekinthető Toyota GT86 alapára is 9 520 000 forint. Ám a Revolution ellátmányával sokkal inkább az egymillió forinttal drágább változat vethető össze a Toyota hátsókerék-hajtású kupéjának két kivitele közül.

Kissé le kell hajolni a csomagtér fedelét nyitó gomb megnyomásához a rendszám magasságáig, vagy elegáns megoldásként használható a távirányító

Abszolút értékben tehát továbbra is páratlan ajánlat a Mazda MX-5 RF Nappa éppúgy, mint a típus bármely más modellje. Az pedig kifejezetten örvendetes, hogy egyre bővül a választási lehetőség az olyan stílusos változatok megjelenésével, mint például a Nappa, vagy a roadsterek között a Takumi. Apropó Takumi: vászontetővel még inkább igazak a fent leírtak, hiszen úgy még az RF-nél is kedvezőbb ajánlat az MX-5. Kétliteres motorral vagy 1,5 literessel egyaránt, hiszen már ez utóbbi is messzemenően képes hozni a felejthetetlen roadster élményfaktort. Sőt, csapatunk azon tagjai, akiknek pont a kisebb motoros MX-5 a kedvencük, most a kétliteres Nappa kapcsán újra megerősítették véleményüket. Ráadásul már a csomagtér-nyitás „nehézségét” is lehúztuk az MX-5 hiányosságai közül. Hiszen a rendszámtábla fölött ennél is megtalálható a kapcsoló, amellyel kívülről nyílik a fedél – hasonlóan a legtöbb autóhoz. Esőben persze nem a legtisztább ez a megoldás, de legalább nem kell a távirányítóért kotorászni.