Sziklacsillag

Ötvenéves a Mazda egyik autóipari rajongója és együttműködő partnere. Az MX-5 roadster több nemzedékét is átépítő japán cég igazi ínyencséggel rukkolt ki félévszázados születésnapja alkalmából.

Többször írtunk már a japán Mitsuoka márkáról, elsősorban a Himiko típus kapcsán. Hiszen a Himiko valójában nem más, mint egy átfazonírozott Mazda MX-5. Stílusról és ízlésről nem szoktunk érdemben elmélkedni, így most sem tesszük, hiszen a Mitsuoka ismerői úgyis tudják, hogy „nem mindennapi” megjelenésű négykerekűket készítenek. Tudatosan és következetesen építik át a vezető japán márkák típusait, többnyire az 1950-es és ’60 évek brit autónak stílusában. Esetükben viszont nem holmi „sufnituning” átépítésekről beszélhetünk, hanem immár több évtizedes munkáról. Idén éppen 50 éves a Mitsuoka.

A Mitsuoka saját fejlesztésűnek tekinthető típusa az Orochi, V6-os Toyota motorral. Nyitható tetővel is készült

Az 1968-ban autószerelő-műhelyként indult, majd autókereskedéssé nőtt Mitsuoka járműépítési tevékenysége 1982-ben kezdődött, a háromkerekű, 50 köbcentiméteres erőforrással hajtott BUBU50 sorozattal. Öt évvel később replika modellek gyártásával gazdagította kínálatát a márka, bár ezek is BUBU típusnevet kaptak, de csak 1990-ig. Az aktuális japán típusok brit-stílusú átépítését 1993-ban kezdte a Mitsuoka, és 1994-ben már az első saját márkanév alatt piacra került modell is megjelent. Igaz, hogy ez utóbbi is a Super Seven roadster replikájaként vívta ki az autórajongók elismerését. Már a 21. században mutatta be a Mitsuoka első valóban saját típusát – 2001-ben még csak tanulmányautóként. A sorozatgyártású Orochi 2006-ig váratott magára, és csupán 400 példány készült belőle 2014-ig.

Felárasak a Rock Star krómozott keréktárcsái és a bordó vászontető

A fentiekből látható tehát, hogy sok más japán autómárkához hasonlóan a Mitsuoka sem fogott azonnal autógyártásba a megalapítása után. Sőt, csak az 1990-es évek közepétől említhető valódi japán autógyártóként. Ám 2015-ben a Mitsuoka a számos típusához ihletet adó Nagy-Britannia piacán is megjelent – ahol szintén jobbkormányos a közlekedés, mint Japánban. Három évvel később, 2018-ban pedig tovább terjeszkedtek, így már csak Monacóig kell utaznunk a legközelebbi Mitsuoka márkakereskedésbe. Európába elsősorban az MX-5-alapú Himikót szánják – Roadster néven –, ám a jövőben más érdekesség is érkezik a kínálatba. Ennek is a Mazda MX-5 adja a műszaki alapjait, ugyancsak változatlan utastérrel. A külső azonban nem a brit, hanem a tengerentúli roadstereket idézi, pontosabban egyet. Nem túlzás ugyanis azt mondani, hogy a vadonatúj Mitsuoka Rock Star a Chevrolet Corvette második nemzedékének késői reinkarnációja – avagy, ha úgy tetszik, Elvis él!

Hatféle szín közül választhatnak majd a Mitsuoka Rock Star leendő tulajdonosai

Új típusával a Mitsuoka tehát részben visszatért a gyökereihez, amikor még csak replikákat készített. Ugyanakkor a Rock Star esetében már a fényszórók egyértelműen elárulják, hogy ez valójában egy manapság divatos retro típus, azaz modern autó régies köntösben. Ráadásul itt láthatóan nem változtak a műszaki alapot adó Mazda MX-5 arányai, valószínűleg tömegelosztása sem – ellentétben például a hosszított orral készülő Himiko roadsterrel. Mindezek alapján úgy véljük, hogy a Rock Star az eladási darabszámok tekintetében is a márka sztárja lehet. Hiszen a Mazda MX-5 elismerten élvezetes vezethetősége divatosan ódon külsőbe bújtatva sokak tetszését elnyerheti. Ráadásul az Európában használtan kínált legolcsóbb veterán Corvette C2 14,8 millió forintos áránál is olcsóbb a vadonatúj Mitsuoka Rock Star. Hiszen alapváltozata Japánban 11,6 millió forintba kerül, és a csúcsváltozat ára is „csupán” 12,8 millió forint. Az ugyanolyan – 1,5 literes – erőforrással hajtott eredeti Mazda MX-5 modellek árának viszont közel a duplájába kerül a Rock Star. Pláne, ha néhány olyan feláras extrát is rendelünk az autóhoz, amelyekkel még egyedibb megjelenést kap. Ilyenek a karosszériáétól eltérő színű tükrök és szélvédőkeret, a vörösesbarna vászontető, a csíkos üléskárpit és belső díszítések, valamint a speciális, krómozott könnyűfém keréktárcsák.
Ki gondolta volna, hogy az MX-5 egy kicsit Corvette is…

A márka félévszázados születésnapja alkalmából jubileumi modell is készül a Rock Starból