Mazdaphon

Vigyázat, formabontó bejegyzésünk csupán nyomokban tartalmaz autót, Mazdát azonban annál inkább. Ellentmondásnak tűnik ez, de mindjárt meglátjátok, illetve inkább hallhatjátok, hogy nem az! Olyan fenoménra bukkant a Mazdablog csapata, amilyenből kevés szaladgálhat kicsiny bolygónkon. A magát Human Car Sounds-nak nevező ausztrál Daniel Jovanov elkápráztatta már a hazai Got Talent tehetségkutató verseny közönségét is. Autós rendezvények rendszeres szereplője. Csatornája egyre népszerűbb a legnagyobb videómegosztó oldalon, kisfilmjeit rendre többszázezren követik. Nem véletlenül. Tettünk egy próbát. Úgy is meghallgattuk a produkciót, hogy nem láttuk Danielt, amint a mikrofonba bűvészkedik. Pár perc elteltével arra lettünk figyelmesek, hogy már nem tudnánk határozottan megkülönböztetni a mókás srácot a morcosra tuningolt, döcögősen járó, kéttárcsás Wankel-motor sivításától.

A Mazda legendás 13B-REW Wankel-motorja

Daniel – jó értelembe véve – előrehaladott stádiumban lévő elmebetegségét jól szemlélteti, hogy nem 600, nem is 730, hanem egy egészen pontosan 840 lóerős Bridgeport tuningos Mazda RX-7 szinkronizálásához kölcsönözte a hangját. A 13B-REW az extrém teljesítménynövekedésre is jóindulatú megbízhatósággal reagál. Ezért a gyárilag kétlépcsős turbófeltöltővel felvértezett 1,3 literes, kéttárcsás, 255 lóerős forgótárcsás az egyik legnagyobb rajongótáborral rendelkező Wankel-motor. A forgótárcsás motorok kipufogó és szívócsatornájának módosításával, elsősorban növelésével nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot lehet elérni. A beavatkozás egyik fajtáját Bridgeport-nak nevezik. Eredményeképp szélesebb fordulatszámtartomány, magasabb alapjárati fordulatszám, 10-20 százalékos teljesítménynövekedés érhető el. A mérleg másik serpenyőjébe a megnövekedett hangerő kerül.

Toronymagasan a harmadik FD generáció a legnépszerűbb Mazda RX-7

A rövid bemelegítést követően egy könnyed turbólyukfoltozással kezdte a mutatványát. Az anti-lag system (ALS), amit találóan bang-bang rendszernek is hívnak a kipufogórendszer durrogása miatt arra hivatott, hogy – elsősorban – versenyautókban csökkentse a turbólyukat. Ezt úgy éri el, hogy mesterségesen magas fordulatszámon tartja a turbófeltöltőt. A rendszer enyhén módosítja a gyújtás idejét, valamint gazdag keveréket enged a forró kipufogóba, innen a durrogás. Többen találgatták már, vajon hány motort nyelhetett le eddig Daniel. Nos erre mi sem tudunk válaszolni, de abban biztosak vagyunk, hogy a képzeletbeli RX-7 mind a 840 lóerejét kötelező meghallgatni! Jó szórakozást kívánunk!