Végre bemutatkozott, végre láthatjuk, végre a Mazda is piacra dobta saját típusát a manapság talán leginkább divatosnak mondható, kis szabadidő-autók kategóriájában. A CX-3 éppen a szabadidő-autók kánaánjában, vagyis az Egyesült Államokban debütált, a Los Angeles Auto Show Mazda-sztárjaként.
Háromtagúra bővül a Mazda szabadidőautó-kínálata a CX-3 megjelenésével, és a még idén év végén Európába érkező CX-9 jóvoltából ez hamarosan hazánkra is igaz lesz. Az új Kettes után meglehetős gyorsasággal bemutatott CX-3 vadonatúj, előzmény nélküli típus a márka palettáján, ugyanakkor alapjait éppen a közelmúltban bemutatott Mazda2 adja. Ha úgy tetszik, a CX-3 egy nagyra – mármint magasra – nőtt, akár összkerékhajtással is elérhető Mazda2.
Motorkínálata tekintetében a hazájában már 2015 tavaszán piacra lépő CX-3 szintén különbözik a Kettestől. A kis SUV ugyanis az új, 1,5 literes dízel mellett nem az ugyancsak 1,5 literes, hanem a kétliteres benzinmotor két teljesítményszinttel kínált változatával kapható majd. Ezekről többet egyelőre nem árultak el, így konkrét teljesítmény és fogyasztási adatokkal sem szolgálhatunk, de a márka eddigi kínálatának ismeretében garantáltan minden bizonnyal csak kellemes meglepetésben részesülhetünk. Az ismerős erőforrásokon túl természetesen a CX-3 is megkapja mindazokat a kényelmi és biztonsági kiegészítőket, amelyek a Mazda2-t kategóriája éllovasává emelik a műszaki színvonal, biztonság és minőség terén.
A CX-3 minden értelemben új színt hoz a Mazda kínálatába, a rendelhető karosszériaárnyalatok palettáját „Kerámia Metál” elnevezésűvel gazdagítja. Az autó megjelenését nagyban meghatározzák a jókora kerekek: akár 18 colos könnyűfém keréktárcsa is rendelhető majd a kis szabadidő-autóhoz. Ha lehet, a CX-3 utasterében is még inkább szabadon szárnyalt a tervezők fantáziája, mint a Kettesben és a Mazda többi típusában, legalábbis a szín- és anyaghasználat szempontjából. Hiszen a világos bőrkárpit ugyan önmagában is szép és igényes, ám a CX-3-ban sötét Alcantarával és színes bőrbetétek harmonikus kombinációjában mindenképpen még izgalmasabb az összbenyomás. Az első ülések kialakításánál egyébként szintén a Kettesben leírt alapossággal jártak el, így a háttámlák magasak és az ülőfelületek vibrációelnyelő támaszokkal biztosítanak jó tartást.
4275 milliméteres hosszával, 1765 milliméteres szélességével, 1550 milliméteres magasságával és 2570 milliméteres tengelytávolságával a CX-3 már-már kompakt kategóriás méretekkel rendelkezik. Mégis jól használható városi autónak ígéri a Mazda, amelyből kényelmes ki- és beszállni, és a Ketteshez hasonlóan a tervezők itt is kiemelt figyelmet szenteltek a jó kiláthatóságra. Ugyanakkor a vezetési élmény érdekében elöl igyekeztek személyautósan alacsonyra helyezett és a nagyobb autókra jellemző „nyújtottabb” üléspozíciót megvalósítani. A hátsó ülések az elsőknél magasabbra kerültek és a tágas karosszéria jóvoltából itt is bőséges a helykínálat.
Elsőkerék-hajtású automatikus váltós dízel CX-3 modellt nem érdemes keresnünk a típus kínálatában, ezenkívül viszont elvileg minden egyéb kombinációban rendelhető majd a kis Mazda SUV Európában. Ez alatt tehát az 1,5 literes dízel vagy a kétliteres benzinmotor párosítása értendő a hatfokozatú manuális vagy a szintén hatfokozatú automatikus váltóval, valamint a 4×4-es vagyelsőkerék-hajtással. A CX-3 számára egyébként új, a gazdaságosságot célzó, könnyű összkerékhajtást fejlesztett a Mazda.
Szintén szerepet játszik a kategóriavezető vezetési élmény elérésében a merev karosszéria. Ezért a Mazda legújabb szabadidő-autója 63 százalékban tartalmaz nagyszilárdságú acélt és a karosszéria 29 százaléka ennél is jobb, ultra-nagyszilárdságú acélból készül. Az összkerékhajtású modellek további módosításokat kapnak a fokozott karosszériamerevség érdekében. Esetükben szintén külön figyelmet fordítottak a hajtás keltette zajokra, vibrációkra, amelyek kiszűréséről pontosan kimért helyekre telepített zajszigetelő és zajelnyelő anyagok, valamint a motortartó elemek és a futómű finomhangolása felel. Ugyancsak ezt célozták, valamint a gazdaságosság fokozását szolgálták a légellenállás csökkentésére fordított munkaórák. Ha minden jól megy, jövőre talán már a magyar utak felett lengedező szeleket is hasíthatják a Mazda CX-3 első példányai.