Tavaly év végén szép csöndben új típus jelent meg a Mazda palettájának csúcsán Magyarországon. A diszkrét csend azóta is tart, ami bizonyos szempontból érthető, hiszen a CX-9 egyáltalán nem új típus. Tőlünk nyugatabbra és keletebbre is piacon van már évek óta.
Talán a legrosszabbkor, éppen a válság kirobbanása előtt kezdett offenzívába a Mazda SUV fronton. 2006-ban mutatkozott be a CX-7 és vele együtt a CX-9 is. A kisebb testvér igazi világfi lett, szinte minden kontinens nagyobb piacain hódított, nagy testvére azonban sok helyen nem jutott szóhoz. Nem is csoda, hiszen a hatalmas test és a nagy lökettérfogatú motor párosa korlátozta a lehetőségeket. Bemutatkozásakor még aktív volt a kapcsolat a Mazda és a Ford között. Az amerikai gyártótól érkezett a padlólemez és az először 3.5, majd később a 3.7 literes V6-os erőforrás is. A 2008-as „motorcsere” több szempontból is meghatározó volt. Ekkor került japánba az erőforrás összeszerelése és ezzel együtt új automatikus sebességváltót is kapott a hatalmas SUV. Persze a fejlődés folyamatos volt, ahogy megjelentek az új technológiák, úgy kerültek bele azok a csúcs Mazdába is. A bluetooth kihangosító, a tolatókamera, a háromzónás klíma, mind-mind utólag került a kínálatba. Legutóbb 2013-ban újult meg a legnagyobb Mazda, új fényszórókat, hűtőmaszkokat és hátsó lámpatesteket kapva.
A csendes belépő hazánkban tehát ennek is köszönhető. A fentebb leírtaknak fényében mindenki számára egyértelmű, hogy ez még nem egy Skyactiv Mazda. Korábban már elemeztük a műszaki paramétereket, sőt az árakat is, ebben a bejegyzésben tehát nem ezt vesszük górcső alá. Néhány napja ugyanis lehetőségünk volt személyesen is, néhány órányi ismeretséget kötni „vele”.
A külsőt vizsgálva az első dolog ami feltűnik, hogy a CX-9 arányai nagyon rendben vannak, tökéletesen elrejtik az autó valódi méreteit. Azokat a paramétereket, amelyek egy másik autó mellé parkolva vállnak igazán látványossá. Ahogy a bejegyzésben szereplő fotókon is látszik, egy Volkswagen Sharan nemes egyszerűséggel „elbújhat” mögötte. Egyébként a legutolsó ráncfelvarrás meglehetősen jól sikerült, külsőségekben nem lóg ki a Kodo–Skyactiv tesók közül, beülve azért már más a helyzet.
A belső tér már sokkal egyértelműbben egy korábbi Mazda világot idéz. Kezelőszerveket találunk a korábbi Mazda6, illetve a CX-7 típusokból. A kidolgozási minőség kifogástalan,a dekorációs betétek látványosak és a bőr kárpitozás is magas színvonalat képvisel. Mindezekkel együtt is teljesen egyértelművé válik annak, aki beül, hogy ezt az autót elsősorban az amerikai piac meghódítására tervezték. Ennek hamisíthatatlan jele például a rögzítőfék pedálja, vagy a műszerfalon az automatikus váltó kijelzője. A térkínálat is pazar, hatalmas kartámaszok és fotelek, kényelmes láb és válltér. Minden ízében érződik, hogy hatalmas autóról beszélünk. A második sorban sem lehet ok a panaszra. Mivel a CX-9 hétszemélyes, így a harmadik üléssor miatt a második is sínen csúszik előre-hátra. Ha öt személlyel használjuk a full size SUV-t, akkor a lábtér hátul is fejedelmi. A kényelem azonban nem csak ebből ered, hiszen ott is hatalmas kartámla és a már korábban is említett klímaberendezés harmadik zónája gondoskodik az utasokról. Leghátra beszállni persze nem túl kényelmes és hosszabb utakra csak korlátozottan tűnik alkalmasnak a hátsó két ülés. Viszont a csomagtér ilyenkor is egy kisebb kompakt paramétereivel bír (267 liter), ráadásul a hátsó két ülés is osztva dönthető. Ha ledöntjük a leghátsó üléssort, akkor persze sokkal nagyobb tér áll rendelkezésre a csomagoknak (928 liter). Sajnos a padló alatt nincs nagyobb üreg, ott csupán a kiegészítőknek és a Bose audiorendszer mélysugárzójának jutott hely. Itt azért álljunk meg egy szóra, hiszen az említett nemes HI-FI összesen 10 hangszóróval kényezteti az utasokat.
Normál esetben most következnének a használat közben szerzett tapasztalatok, ez esetben ezekről csak kurtán tudunk beszámolni, ugyanis csupán néhány órát töltöttünk együtt az óriással. Az ok prózai: a korlátozott darabszám miatt még a Mazda Centrum kereskedései sem rendelkeznek bemutató járművel, illetve az importőr is különleges kondíciókkal bocsátja az ügyfelek és a kereskedések rendelkezésére a CX-9-et. A fotózással töltött nap alatt alig 50 kilométert tettünk meg vele.
Az rögtön egy kellemes meglepetés volt, hogy méretei ellenére mennyire könnyedén legyőzi a város kihívásait. Jártunk vele többsávos főúton, szűk utcákban és parkolóházban is. Manőverezni sehol sem volt bonyolult. A motor diszkréten végzi a dolgát és a sebességváltó is finoman kapcsol. A 20 colos abroncsok negatív hatásait sem lehet érezni, persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a több mint két tonnás autó esetében talán még indokoltnak is nevezhetjük a 245/50 R20 méretet. A hajtást illetően egyértelmű, hogy nem a lápvidékre tervezték a járművet. Havas kaptatók és kisebb akadályok leküzdésében biztosan jól teljesít, de komolyabb akadályok legyőzésére nem vállalkoznánk vele. Az alapvetően elsőkerék hajtású CX-9 szükség esetén aktiválja a hátsó tengely hajtását, erre azonban a vezető semmilyen befolyással nem rendelkezik.
Ha már itt tartunk, térjünk rá az egyik legérdekesebb kérdéskörre, a menetteljesítményekre. A nagy V6-os minden erénye és persze hátránya tetten érhető. Nyugodtan közlekedve szinte minden fordulatszám-tartományban megbízható. Ha kell, csöndesen mormog, ha kell, hangosan üvölt. Utóbbi esetben dinamikusan előre is lendíti a 277 lóerő és a 366 Nm nyomaték segítségével a 2065 kilós autót. 10,1 másodperc alatt el is éri a 100 km/h sebességet, de igazából nem is ez a lényeg, hiszen ez az autó méltóságteljes közlekedésre született. Fogyasztásáról sem tudunk érdemben nyilatkozni, a katalógusadatok szerint 13 literes átlagfogyasztást ígér és ez akár reális is lehet az említett technológiák és műszaki paraméterek alapján.
Milyen konklúziót vonhatunk le egy ilyen villámrandi alapján? A CX-9 ezek után sem lesz túl gyakori látvány a hazai utakon. Elsősorban azok választása lehet, akik szeretik a nagy és kényelemes autókat, de nem szeretik a konkurens típusok negatív allűrjeit. Szükségük van a hatalmas térre, esetenként az akár két tonnás vontatási képességre és nem elsőszámú szempont számukra a fogyasztás. A robusztus technológia megbízhatóságához kétség sem férhet (örök élet és még néhány év) így Nekik a CX-9 hosszú évekre jó választás lehet!