Ki a gyorsabb?

Adott egy élményautózásra tervezett, negyedszázados múlttal rendelkező roadster és egy szintén élményautózásra termett, szintén japán fejlesztésű, szintén hátsókerék-hajtású, de kissé korosabb, nehezebb, ám jóval erősebb kupé. Melyik a jobb, ha a roadster az új Mazda MX-5, a kupé pedig a Subaru BRZ? Most egyértelműen kiderül.

Mennyi, de mennyi kritika érte a Mazda MX-5 legújabb generációját, amikor nyilvánosságra kerültek a teljesítményadatai. Az autóban akkor ugyan még senki nem ült, pláne nem vezette, mégis fanyalgás és fintorgás szele lengte körül szegény ND-t, itt-ott még a Mazda-rajongók részéről is. Miért? Csupán azért, mert a teljesítménye nem nőtt legalább tíz-húsz százalékkal – ahogy az nemzedékváltásnál szokásos volt más márkáknál az utóbbi időben. Persze hamar megérkezett a válasz a Mazda részéről, miszerint szándékos a teljesítménystop, hogy különc márkaként a lóerőhajhászás helyett szintén más megoldást választottak az élményfokozásra. Mert azt ugye nem vették számba a fintorgók, hogy bár a legújabb MX-5 nem erősebb, viszont jóval könnyebb elődjénél. A fejlesztők el is mondták, hogy nem a teljesítmény fontos egy ilyen autó esetében, hanem a vezetési élmény, az életérzés, és abban garantáltan előrelépést jelent az újdonság, azon túl, hogy gyorsabb is annál.

Nos, az ígéret szép szó, ha megtartják. Most pedig, hogy néhány piacra már megérkezett az új MX-5, itt az ideje utánajárni, mit is tud valójában a Mazda roadstere. Nem csak úgy önmagában, sőt nem is az ősével összevetve, hiszen úgy már megismertük. A kérdés már az, hogy mit tud egy hasonló képességű, felépítésű és árfekvésű vetélytársa ellen, azaz mit érdemes választania annak, aki az MX-5 ártartományában keres élményautót? Nem mintha túl sok közvetlen vetélytársa akadna a Mazda kis sportautójának, ugyanis manapság már csak kevesen készítenek efféle csemegéket. Az amerikai Motor Trend magazin a Subaru BRZ-t szemelte ki az MX-5 ellenfeléül és ez olyan, mintha egyúttal a BRZ-vel azonos Toyota GT86-tal is összehasonlították volna.

Hasonló alapokra épül mindkét típus, hátsókerék-hajtású mindegyik, mégis igazságtalannak tűnhet elsőre az összevetés. Még csak nem is azért, mert a BRZ kupé, az MX-5 pedig egy nyitott roadster, ami kevésbé merev karosszériát feltételez. Inkább amiatt érhetné kritika az összehasonlítást, mert a Subaru jóval erősebb: 200 lóerő mérkőzik 155 lóerő ellen. Márpedig 45 lóerő önmagában is jelentős különbség, a Subaru – szintén turbófeltöltő nélküli – boxermotorja viszont a Mazda teljesítményének közel harmadával erősebb. No igen, de jussanak eszünkbe a Mazda mérnökeinek szavai, miszerint nem (csak) a teljesítmény számít. Ezért lett elődjénél könnyebb az MX-5. Mit is jelent ez konkrétan? Azt, hogy a bő ezer kilogramm tömegű MX-5 a bő ezerkétszáz kilogrammos Subaru ellen száll harcba. Vajon elegendő a Mazda nagyjából kétszáz kilós – azaz húsz százalék körüli – tömegelőnye, hogy behozza a teljesítményben mutatkozó majd’ harminc százalékos hátrányát? Attól függ, hogyan mérünk? Élményben vagy másodpercekben? Nos, a maga idejében, azaz a megjelenésekor a Subarut is alaposan körülrajongták a vezetési élménye miatt, de azóta már eltelt néhány év. Mit sikerült ezalatt fejleszteni a Mazdánál? Melyik autót élvezetesebb vezetni most, 2015-ben? Melyik gyorsul jobban és melyik a gyorsabb versenypályán? Mit mond az újságíró, és mi a véleménye a profi autóversenyzőnek? Minden kiderül az alábbi videóból: