Törni csak pontosan és szépen

01
Az autó eleje teljesen összeroncsolódott, de az utascella ép, és az ablakokban az látszik, hogy a felfúvódott légzsákok teszik a dolgukat

Megnyugodhatunk, a Mazda CX-3 nagyon biztonságos. Eddig sem volt sok kétségünk erről, de most, hogy az amerikai IIHS is elvégezte a töréstesztet az autón, már igen jól dokumentált eredmények mutatják, mire számíthatunk egy ilyen autóban akkor, ha balesetet szenvedünk.

Az amerikai vezetésbiztonsági szervezet, az IIHS töréstesztjei gyakran a mumus szerepét játszották az autógyártóknál, ugyanis sok autó, ami az EuroNCAP teszten megkapta a maximális öt csillagot, itt bizony kevesebbel kellett, hogy beérje. Az ok egyszerű. Az amerikai szervezet tesztjei nehezebben teljesíthetők. Az a biztonsági cella, ami szemből óriási erőt tud elnyelni és így a benn ülőket biztonságban tartani, megroppanhat, elvesztheti tartása jó részét, ha nem az autó egész elejével ütközik, hanem csak egy részével. Ilyenkor sokkal nagyobb oldalirányú, csavaró erők is fellépnek. Persze nem kiszúrásból vannak nehezebben teljesíthető, félátfedéses tesztek, hanem azért, mert a valóságos karambolokhoz ez sokkal jobban hasonlít.

A Mazda CX-3-nak viszont nem jelentettek akadályt ezek a kihívások. Az IIHS jelentése csak úgy zöldellik, a sok Good, azaz jó értékeléstől. Mást nem is kapott az autó, csupán a hátra beszerelt gyerekülések elérhetősége kapott elfogadható érdemjegyet.

CX-3 crash test
A fentről készült felvételen jól látszik, hogy nem az autó teljes eleje, hanem csak a fele ütközik az akadállyal

A videókon jól látszik, hogy milyen aszimmetrikus terhelés éri a becsapódó CX-3-at, de a biztonsági rendszer tökéletesen működik. Időben és jó helyre nyílnak a légzsákok, a tesztbábú fejét nem éri veszélyes mértékű gyorsulás még az oldalról érkező becsapódásnál sem. Az autó szemből ugyan alaposan törik, de jól látható, hogy ez tervezett, energiaelnyelő roncsolódás, és az A-oszlop vonalától gyakorlatilag épségben marad az autó. Az oldalütközés ugyan mély nyomokat hagy az ajtókon, de a merevítések kitartottak és a bábuk sem csúsztak ki az ülésekből.

A Mazdánál előszeretettel építenek könnyű autókat, de mint ez az IIHS teszt is mutatja, ezt nem a biztonság rovására teszik, éppen ellenkezőleg. A felhasznált könnyű, de rendkívüli szilárdságú acélok, a gondosan kialakított szerkezetek, a jól összehangolt biztonsági berendezésekkel még növelik is a Mazdákban utazók biztonságát.

Itt pedig az EuroNCAP töréstesztje. Itt négy csillagot kapott a Mazda CX-3, elsősorban azért mert bizonyos vezetőtámogató rendszerek nem járnak alapban az autóhoz, ami ebben a kategóriában azért nem meglepő. A mért eredmények azonban itt is nagyon hasonlóak voltak, mint az amerikai tesztben, vagyis rendkívül biztonságosnak bizonyult az autó.